"Horsemanship" på en kafferast.

gladys

Trådstartare
Natural Horsemanship en genväg för nybörjare.(?)
I mina ögon är "horsemanship" ingenting man lär sej på fem torsdags kvällar det är någonting som växer fram efter flera år av hästvana.
Har inga problem med mina hästar dom vet vad jag vill (oftast) - fastän jag inte vevar runt med rep och dyl.

Jag är inte dummare än att fattar att tanken är bra men jag anser att majoriteten av instruktörerna inte har ett dugg ansvarskänsla.
(eller tillräckligt med kunskap) Det känns ibland som att vilka pajaser som helst kallar sej instruktörer. Tråkigt :(

Tex. Att uppmana folk att veva med grimskaft i ansiktet på hästen. (Vilket ofta slutar med att hästen blir huvudskygg eftersom utövaren inte har nån koll) Som kanske istället borde lära sig vad som är fram och bak på hästar.

En bekant blev "lurad" att köpa ett 1,5 årigt paintsto för 75.000:- Ohanterat. Sen blev hon till råga på allt lurad på att köpa två hovknivar (Ja då skulle hon tydligen börja karva på hovarna också) + div utrustning.
Hon är helt ovan vid hästar.

Ps Jag vet att det finns jättebra folk också, och dom imponerar mej mycket! ds

Senast ändrad:
Sv: "Horsemanship" på en kafferast.

Det du berättar låter helt sjukt. Men i övrigt så tror jag nog att NH kan vara en väg för nybörjare. Det tror jag nog. När jag var trettiofem och började med häst så ville jag ha redskap!!!
Och sk NH gav mig det. För där fanns det plötsligt hundratals sidor med litteratur som inte bara syftade till att rida hästen, utan för markhantering och det är bara NH som har det. Pat Parelli och ex antal kvinns och gubbs from there over. Nej, du har ingen rätt att börja med hästar kan man då säga till mig...
Eftersom jag inte hållt på hela livet. Men nu gjorde jag ändå det och då förklaras det varför hästen beter sig si eller så och varför man gör olika grejor. Och dessutom har jag sett jädrans jobbiga hästar på olika anläggningar som INTE blivit NH hanterade, men det spelar väl ingen roll att det kallas NH, men de har överhuvudtaget inte blivit hanterade på ett vettigt sätt. NH funkar ju, så tillvida att man pratar hästspråk.

Sen fattar jag inte hur man kan bli lurad på ett sto på 75000 antingen blev hon verkligen lurad eller så är stoet ett riktigt litet framgångsrikt tävlingsämne, då kostar dom ju så mkt. Jag skulle aldrig låta mig luras på så mkt pengar men väl på lite mindre. Det har jag redan gjort.

Och sen fattar jag inte vad du har fått det där med att veva rep ifrån. Det är en westenpryl inte NH. I NH bara pekar vi, näe vi tänker vad hästen ska göra och så ska den göra det. Ärligt talat jag använder inte rep. Utan ett litet spö - carrotstick... vilket är det som Pat Parelli KING of NH också använder. Har inte vevat ett rep i hela mitt liv.

boella skrev:
Och sen fattar jag inte vad du har fått det där med att veva rep ifrån.QUOTE]

För att det är vanligt. :smirk: ;)

Jag vet inte vart det där med repet kommer ifrån, men syftet är tydligen att få hästen att backa. :smirk:
Iof är det bra att det finns alternativ och dom hästar som är NH hanterade (rätt) är ju ofta bra att ha att göra med.
Det finns pengar att tjäna i den här nischen för den som kan snacka,helt klart.
Synd bara att det sker på annans bekostnad. Kom igen, Varför ska jag köpa en repgrimma,
VAD har en repgrimma som andra grimmor inte har? :confused: Men alltid gynnar det någon.
Jag är bara så förvånad att så många går på "snacket"!

Rep och repgrimma, vilka är vanliga i NH-kretsar, är redskap som underlättar inlärning.
Repgrimman ger klarare signaler (är skarpare, om man så vill) jämfört med vanliga grimmor.
Repet är fr a en förlängning av ens arm. Andra föredrar PP:s "carrott-stick" eller vanlig dressyr eller kör-pisk. Det viktigaste är inte vilka verktyg man använder utan hur! Du kan använda långkalsingarna, om det fungerar för dig. ;)
Själv föredrar jag repet. Ett skäl är, att det är användbart till så mycket.

Den som tror, att allt kommer att fungera per automatik, om man snurrar ett rep, kommer att bli mycket besviken. :smirk:

LIA

Jag håller helt med dig, använder också rep istället för "pinne". Men detta vevandet man ofta ser... *suck*. Visst, jag kan veva på ganska bra jag också, men det är till en anledning - och jag vet i vilket ögonblick man ska sluta.

Det där med att NH inte är för nybörjare tycker jag är lite fel.
Är det inte bra att så många nybörjare som möjligt får inblicken i NH på ett så tidigt stadium som möjligt? Visserligen spelar erfarenheten stor roll, men har man NH -om så endast i teorin- från början så blir det ju lättare sedan?

Jag hade besök av en granne häromdagen som jag förklarade lite om NH, och hur vi rör oss som rovdjur. Då tyckte han att det inte kunde gälla honom, eftersom han hade varit vegetarian de senaste 15 åren! :smirk:

Det där med att NH inte är för nybörjare tycker jag är lite fel.
Är det inte bra att så många nybörjare som möjligt får inblicken i NH på ett så tidigt stadium som möjligt? Visserligen spelar erfarenheten stor roll, men har man NH -om så endast i teorin- från början så blir det ju lättare sedan?
Huvudet på spiken! En dröm (orealistisk?) är att ridskolor skulle ha det på schemat.

Då tyckte han att det inte kunde gälla honom, eftersom han hade varit vegetarian de senaste 15 åren!
:rofl:
Jag garvar fortfarande! Samtidigt är det ju logiskt, med den kunskap han har. Bara att informera mera! ;)

LIA

Jag ser inte NH som nåt annat än att man tar hänsyn till hästens naturliga förhållanden, och hanterar den på ett språk som den förstår och utnyttja hästens naturliga beteende för att lära den saker. Visst blir man ingen expert på 5 dagar men bara att lära sig om hur hästar egentligen funkar så är man en bit på vägen.

NH handlar ju mycket om att lära sig o se det naturliga i hästar alltså gå den vägen som hästarna förstår (det är ju det mest logiska sättet) :smirk: (enligt mig).

Genom att försöka lära sig den här metoden så förstår man mer varför hästar gör som dom gör med vissa betenden, jag fick ganska många :idea: upplevelser, när man försöker lära sig hur en häst fungerar o genom det så vet man bättre vilken tränings väg man ska gå.
Att lära sig hur man uppför sig nära en häst, att respektera hästen så får man respekt tillbaka, ja! mycket har jag lärt mig utav NH metoden.
Sedan blir man ju inte en expert på en gång som sagt, men man har ganska så mycket gratis genom att lära sig hur hästar verkligen fungerar.

Javisst finns det många skojare i det här oxå men det finns överallt, man behöver inte köpa en repgrimma bara för att utöva den här metoden precis som att man inte behöver ha tja! ett rosa täcke (bara ett exempel ) :D

Jag tycker NH är ett exemplariskt sätt att lära sig hur ens egen häst fungerar o få därigenom ett bra sammarbete med en häst som förstår o uppskattar.

En bekant blev "lurad" att köpa ett 1,5 årigt paintsto för 75.000:- Ohanterat. Sen blev hon till råga på allt lurad på att köpa två hovknivar (Ja då skulle hon tydligen börja karva på hovarna också) + div utrustning.

På vilket sätt hänger detta ihop med NH ?

Jag är inte dummare än att fattar att tanken är bra men jag anser att majoriteten av instruktörerna inte har ett dugg ansvarskänsla.

Vem är du som kan komma och anse att majorieten inte har det? Hur många har du sett, hur många har du frågat? Hur många finns det?

Bara för att du anser att man ska göra saker på ett sätt betyder det inte att ALLA andra gör på fel sätt. Det är när man är öppen för nya ideer som man lär sig saker, sedan är det tråkigt att folk klankar ner på vissa INNAN de tagit reda på hur och varför någon metod utövas.

Tex. Att uppmana folk att veva med grimskaft i ansiktet på hästen. (Vilket ofta slutar med att hästen blir huvudskygg eftersom utövaren inte har nån koll)

Ja visst låter det konstigt, men jag är mer intresserad av VARFÖR gjorde de det och förmodligen skulle jag gå och fråga istället för att dömma utifrån.

Ps Jag vet att det finns jättebra folk också, och dom imponerar mej mycket! ds

Vilket är jätte trevligt, men har du någonsin funderat på varför just de imponerar på dig och just nu? Kanske har de en stil som du förstår och kan relatera till medan de som du inte förstår är pajjaser?

Colleen skrev:
Vem är du som kan komma och anse att majorieten inte har det? Hur många har du sett, hur många har du frågat? Hur många finns det?

Bara för att du anser att man ska göra saker på ett sätt betyder det inte att ALLA andra gör på fel sätt. Det är när man är öppen för nya ideer som man lär sig saker, sedan är det tråkigt att folk klankar ner på vissa INNAN de tagit reda på hur och varför någon metod utövas.

Ja visst låter det konstigt, men jag är mer intresserad av VARFÖR gjorde de det och förmodligen skulle jag gå och fråga istället för att dömma utifrån.

Vilket är jätte trevligt, men har du någonsin funderat på varför just de imponerar på dig och just nu? Kanske har de en stil som du förstår och kan relatera till medan de som du inte förstår är pajjaser?

Dom som jag kommit i kontakt med menar jag. ;)
Dom som läser inlägget förstår säkert att jag inte menar alla.
Inte har jag heller påstått att metoderna är felaktiga. Däremot tycker jag att det är synd att dom inte (alltid) lärs ut ordentligt. Jag anser mej absolut inte full-lärd, och jag är öppen för nya bra ideer.
Därmed inte sagt att jag anammar allt.

Jag upplever det på ett ung samma sätt. Köp en häst+ en instruktionsbok (NH-hantering) och sen är det bara att köra, "vaddå, hållt på med hästar innan, nä inte direkt, jag red två terminer på ridskola sådär för en hundra år sedan". :smirk:

Men jag tror att förkovra sig lite i detta när man har hästkunskap tror jag inte är helt fel. För en annan var det en del aha-upplevelser. Då inte med repviftandet utan jag upptäckte vilken mespropp jag blivit.

En repgrimma har massor som inte en vanlig grimma har... om man köper en bra!

En bra repgrimma skall:

Ha långt tungt grimskaft (leadrope) för att kunna ge människan utrymme att umgås med sin häst på stort avstånd. På detta sätt har du större möjligheter om hästen sticker, risken att du blir skadad minskas, men du får också träna på att hantera avstånd, något som de flesta tappat i och med att ett vanligt grimskaft är så kort.
Tyngden gör att det blir känsligare.

Rätt anpassat för att passa hästen.

Vara så mjukt och smidigt som möjligt.

Med en repgrimma kan man som människa bli väldigt stark, men vi kan inte skada en häst. För att vi ska kunna skada en häst måste vi vara starkare än hästen, vilket mycket få av oss är... Människan flexar väldigt fint med i hästens rörelser och om någon gör sig illa så är deti första hand människan (vilket hon/han skulle ha gjort i en vanlig grimma med). Men en häst får aldrig lämnas på med en repgrimma i ex. hage/box eller bindas upp, eftersom en bra gjord repgrimma håller för allt...

En repgrimma är även tydligare för en häst, jag brukar ta exemplet med soldaten, bandvagnen och floden.

När militären skall kontrollera om isen håller för en bandvagn skickar de ut en soldat i full rustning/packning. Håller isen för honom så håller den för bandvagnen, men en soldat är betydligt lättare att dra upp om isen inte skulle hålla, än vad en bandvagn är.
Vad beskriver då detta? Jo, att en liten yta som ger tryck på en annan yta, är lika mycket kraft, fast konsentrerat. Du blir ju egentligen inte starkare i dina muskler bara för att du har en repgrimma, men trycket blir koncentrerat.

Prova att be en kompis stå med sidan mot dig. Sträck fram din handflata så hon/han kan luta sig mot den med all sin kraft, håll emot så mycket du kan med rak arm och utan att luta dig tillbaka.
Inte det lättaste.
Prova nu att göra samma sak men använd bara tummen. Ha handen som vanligt, stäng sedan enbart fingrarna och låt tummen vara kvar, pekandes utåt. Låt din kompis försöka luta sig med all sin kraft mot tummen...
Nu kanske det tar ont för människan, för vår tumme är vass och vi har naglar, riktigt så känner inte hästen, det tar inte ont, det går bara inte lika lätt. (och detta med tumman är ju inte menat att vi skall göra på hästen...)
Det var en liknelse mellan en repgrimma och en vanlig grimma, där tummen var repgrimman...

Fö. håller en repgrimma köpt från det ställe jag köper dom ifrån i en evighet. Jag har använt min personliga dagligen i 2 år snart. Det synns knappt. och den har varit med på kurser och träningar...

MEN! Jag måste påpeka att om man köper fel sorts repgrimma, är det som att köpa ett träns som är gjort av läder som liknar papper... urdåligt köp...

*hihi* :rofl: LIA! Det där med långkalsingar... det SKA jag prova!!! (eftersom jag vet att det funkar...)

Och ha på min hemsida i bild! För det var verkligen en rolig grej!

Och det var så klokt sagt att jag bara måste prova det!... hehe! :D

svarar på din eftersom jag inte riktigt vet vems jag skall svara på...

"Vevandet" skall vara en en förstärkning när de små signalerna inte funkar...

Först och främst provar man med små små signaler, focus, de som bara syns men inte känns.
Sedan det som synns tydligare. (ex. en rörelse som inte påverkar repet).
Sedan ökar man till det som syns och käns mycket, mycket lite.
Sedan det som synns och käns lite tydligare och sedan ökas detta som känns allt mer...
Till slut kan man bli tvugen att "vifta på repet"...

Man börjar alltid från minsta signal och ökar i nivå. På detta sätt får man en lyhörd häst.

Eftergift är A och O.

För mej är Nh ett tänk, ett nytt tänk är ganska svårt att lära någon rätt av för att det innebär att man vill ändra tänk själv.
Angående att bli blåst på att köpa en ohanterad häst samt hovknivar... tänk själv kanske :confused: är man vuxen nog att köpa häst får man vara vuxen nog att noga se ut vad man vill ha för häst om man inte är van.
Respekt får den som förtjänar det av mej, att vifta till den iskallen är inte så intellegent (finns vissa somliga som kör med sådana ogenomtänkta icke-NH grejjer här också) men det får stå för dem.

Jag tror som du att NH är ett bra tänk. Men jag har numera ganska stor erfarenhet om vad som kan hända.... Unga och gamla hästmänniskor börjar plötsligt vifta mer rep, slita i repgrimmor, låta bli att rida tills "hästen är fullkomligt hanterbar" vid handen - ibland i flera år och hästen har då 250 kg övervikt och är bara att slakta. Jag skulle vilja be alla oansvariga sk nh-experter att ta sitt ansvar. Det är synd om tjejerna och om hästarna. En nordsvensk t ex kan inte hanteras om en amerikans reininghäst. En nordsvensk brukshäst ska hanteras som en Nordsvens Brukshäst!!! De ska arbeta mycket och tungt och i många långa timmar som de gjort de senaste 2000 åren!!! De ska inte fjantas med till fots med löjliga rep. De gör precis vad man vill men inte just det att vara en amerikansk naturlig häst. Nordsvenskar och fjordingar och shettisar är naturliga arbetshästar och inga vallhundar. NH metoden avser hästar som ska användas för att fösa kor och som har gener för att fösa kor och fånga kalvar. Arbetshästar ska dra tungt och bära sin ryttare i ganska maklig takt i många timmar i oländig terräng. Ibland blir jag gråtfärdig när det kommer en jänta som gått NH kurs och säger "jag matar bara på marken eller i hink annars biter de...." Jag kan bara leda min häst i repgrimma annars blir den för stark....." Jag vet inte om de amerikanska hästarna biter och inte går att leda i grimma eller träns men jag vet att nordiska arbetshästar inte biter och att de går att leda utan skarp repgrimma som gör hästen illa!!

Tack för mig

Jag tror som du att NH är ett bra tänk.
Så långt håller jag också med. :)
Men inte med resten. Att du inte vet vad NH är (inlägget talar sitt tydliga språk), förstår och accepterar jag. Svårare är det med slutsatserna du drar, av vad några "jäntor" påstår sig ha blivit lärda på NH-kurs.
För det kan väl vara så, att "jäntorna" bara förmått att ta in vissa delar av en kurs? Eller att du bara förmår att se, det som ev blev fel?

Vad tycker du ska göras åt "alla oansvariga sk nh-experter" som du refererar till? Och vem ska göra det?
Även utanför hästvärlden finns det olika kvalité på såväl lärare som elever. Knappast NH:s fel?

Avslutningsvis anser jag din syn på olika hästraser vara en smuuula rasistisk och verklighetsfrämmande.

LIA

ladyofrohan skrev:
.....och att de går att leda utan skarp repgrimma som gör hästen illa!
Det var väl ändå till att ta i lite i överkant?

Leder du din häst i en repgrimma lär du inte göra den illa, såvida inte grimman vore knuten i tunn kevlartråd, även om hästen skulle streta emot dig "för fullt" (om den verkligen gjorde det skulle du inte längre hålla den), så stark är du inte. En repgrimma kan skada om repet sitter bundet i ett träd eller en vägg, men inte liggandes i händerna på en så fysiskt underlägsen organism som en människa. Annat är det med postkandar e. dyl. i mun via töm till ovan oöm mänsklig hand á la gröna vågen timmerkörar wannabe.

Jag menar att det som är naturligt för en ras kanske inte är det för en annan. Om du någon gång sett Nordsvenskarna leka i Wången skulle du aldrig leka med en nordsvensk. Saken är den att jag nu hittills köpt två Nordsvenskar billigt (slaktpris) då ägarna, unga tjejer, försökt sig på NH och inte ridit av någon konstig uppgift att man enligt NH inte riden förrän hästen är "Fullständigt lydig vid handen". Det är bara det att den här typen av hästar inte är så känsliga som varmblodigare hästar och dessutom i tusentals år är avlade på andra egenskaper. Jag har gjort häst av dessa nordsvenskar igen med gamla principer och krav på hästar, inget larv och ingen lek alltså. De är nu fina ridhästar hos andra tjejer som rider och kör och inte larvar sig med repgrimmor och plastade rep!!!

I andra stall har vi också stött på hästar som står och blir feta och odrägliga då de inte rids i väntan på att bli hanterbara vid handen. Hästarna blir bara mer och mer ohanterliga och skrämmer sina ägare.
Det är så sorgligt så att jag tycker att NH ska förbjudas

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka