Horse Saver täcken

CarEr

Trådstartare
Tror att jag har tappat all förmåga till att Googla mig fram, Google är inte min vän just nu.
När jag köpte min häst fick jag med ett grönt täcke med halvhals av märket Horse Saver, ett jättebra täcke. Men jag hittar ju inte någon hemsida till täcken att köpa.
Sökningar här på Buke ger att det ska vara Källquist, hittar inget där med detta produktnamn. Om jag googlar vidare hamnar jag på sida med ett täcke på 360gr fyllning, då lär min häst få värmeslag. Om jag väl får henne klippt och det blir kallt, ja, kanske
då..

Hur svårt ska det liksom vara att kunna hitta ett regn och övergångstäcke?

Sv: Horse Saver täcken

Källqvists hade märket Horse Saver, det stämmer bra! För några år sen köptes Källqvist upp av Jacson och försvann från marknaden, men nu har de återuppstått igen. De säljer dock bara via återförsäljare och just märket Horse Saver finns inte kvar tyvärr, håller med dig om att de verkligen var bra täcken.

Lista på återförsäljare hittar du här, och går du in på deras hemsida hittar du även vilka täcken de numera har i handel.
http://www.kallquist.se/sida5.html

Okej, det var inte precis det svaret jag ville ha. Men då återfann jag lite tron på mitt eget googlande om inte annat ;)

Jaha. Åter till jakten på perfekt passande täcken då

All hjälp är uppskattad :D

Länken hade jag hittat och letat runt på tidigare. Blev inte mycket klokare på det, tyvärr

De dyker upp begagnat på Tradera osv ibland, så det är nog enda sättet/tipset om du vill ha tag i ett liknande.

Är det de här du menar, eller ännu äldre modellen?

284539_120808238015158_100002579461412_128739_4041651_n.jpg

250343_120804864682162_100002579461412_128729_5156971_n.jpg

Senast ändrad:

Det enda gröna regntäcket med halvhals som Horsesaver märket hade kallades väl Devon om jag inte missminner mig. Det gröna du visar ser ut som ett protector utan halvhals? eller har det halvhals - går inte att se på bilden? och det blå är ju ett Dorset med fleece foder, dvs inte samma täcken.

Båda är Dorset, dvs med halvhals och med fleecefoder ja. Men det var ju det TS ville ha, regn och övergångstäcke. Därför jag undrade om det var Devon/Dorset TS menade, eller de ännu äldre som hade lite annan halvhals (mer en 'flärp' upp vid halsen) men fanns med bara bomullsfoder t ex.

Men oavsett om det var Devon (minns inte heller vad det ofodrade hette helt säkert), Dorset (som hade fleecefoder) eller Cornwall (som hade 360 gr foder) så var det ju samma 'design', dvs samma skärning osv på alla tre. Därför jag undrade om det var den versionen/skärningen/designen av HorseSaver eller den ännu äldre som TS menade.

Hittade bild på ännu äldre modellen, dock har 'halsflärpen' vikt sig bakåt
importeradebilder2577.jpg

Det enda gröna regntäcket med halvhals som Horsesaver märket hade kallades väl Devon om jag inte missminner mig. .

Jag har ett grönt regntäcke med halvhals, förmodligen det du kallar Devon.
Kul att få veta vad "mitt" täcke heter (köptes som nytt på tradera efter mycket letande på annonssidor)

Jag har både Cornwall och Dorset och de är inte lika i halsskärningen alls. Dorset har HÖG halvhals - typ som Rhino Wug, medans Cornwallen har en löjlig liten flärp bara typ : ) Oavsett så var och är de, superbra täcken - sällan haft så bra budget täcken för de pengarna med den kvaliteten. Mitt Dorset hänger med än - nu på 8:e året, med oerhört mycket slit och användande! Inte en enda reva i det trots MYCKET ryck och slit och bus i hagen. Fleecefodret är kanon fortfarande, fräsht trots användande och inte som en enda hårmatta som det lätt blir med fleece. Vattentätheten håller sig den med! Det som märks att det är slitet är resår biten i mag gjordarna som är slitna. Cornwallen finns också på 8:e året, men det använder jag så sällan pga att det är 360 gram och det är sällan min häst behöver så mycket. Helt och helt oanvänt ser det ut, trots som sagt 8 år på nacken.

DarkinNight och Alexandra: jag kan inte ta gift på att det gröna med hög halvhals hette Devon men jag är ganska säker..... även det ett kanon täcke så TS gör rätt i att sakna det : ) Alexandra: jag tycker inte det täcket skimmeln har ser ut som ett Dorset alls i halsen, det är för lågt. Den bruna hästen däremot visar exakt det Dorset jag pratar om. Kanske är det bara bilden på skimmeln som luras. Eller så är det möjligen ett täcke ur den gamla Protector serien du har där? ser mer ut som det?

som tröst kan jag väl säga att Källqvists nya serie som nu mera heter Protector enbart, är bra de med! De har ett super regntäcke med hög halvhals och ofodrat, som sitter som en smäck, med superbra material och passform! Samma täcke finns i 200 gram och 300 gram. Har bara provat det ofodrade då stallkompisen har till sin, men det är verkligen också ett bra täcke! Man får anta att de fodrade varianterna är lika bra då de enbart skiljer sig i gram foder.

Haha nu blev det typ värsta Källqvist nostalgi redovisningen.

Senast ändrad:

Endera blandade då ÅF ihop benämningarna, eller så fanns det flera olika?
För precis samma skärning på mina tjockare, som såldes som Cornwall?

283125_120816151347700_100002579461412_128798_5358670_n.jpg

nyakameran076liten.jpg

Däremot de äldre (som det blåa på senaste bilden), de hade den där löjliga flärpen men såldes som 'halvhals'. Dock iaf då jag köpte utan 'modellbeteckning'.

Det är Dorset på båda bilderna, så bilden på skimmeln luras isf, jag la upp den 'framifrånbilden' mest för att få med bogknäppena.

HÄR syns halsskärningen bättre. Det är också ett Dorset, precis samma som det blå på bruna hästen och det gröna på skimmeln. (Jag ekiperade hela stallet i HS, har nån bild med tre hästar på samma bild, alla i varsitt likadant HS Dorset - rena reklambilden). Så som sagt, mina fleecefodrade hade precis samma halsskärning som mina 360 grams.
lillentckesprovning7.jpg

Och ja, helt outstanding var de.

Senast ändrad:

Måste helt enkelt vara olika årsmodeller. Mitt Cornwall ser absolut inte ut som ditt - där precis som du säger, skärningen är exakt som Dorset. Jag önskar jag hade ditt Cornwall! Min har den löjligt fjantiga lilla flärpen. Nu stör det mig inte så mycket eftersom jag sällan använder det men hade helt klart föredragit din modell.

ja RIKTIGT bra täcken!

Hmm, jag får ut och rota i min täckesgarderob ser jag. Det liknar inte något av de du visar i alla fall. Mitt har en liten flärp till halvhals eller vad man nu ska säga och har 100g foder.

Får ta bild i morgon och visa upp :)

Kan nog vara olika årsmodeller ja. Det beiga Dorset har snabbknäppen till maggjordarna - samma som bogknäppena. Det hade inte det blå och gröna Dorset. Det grå/blå tjocka hade dock det.

Till förra hästen hade jag ett grönt HorseSaver-täcke. Fleecefoder, kryssgjordar med "vanliga" spännen (som vanligen används till täckesgjordar, inga konstigheter), snabbspännen med d-ringar fram, halvhals, bensnören (vill jag minnas). Underbart täcke, andades väldigt bra (torkade på någon halvtimme på hästryggen, om det var blött vid insläpp, utan att hästen blev för varm under).

Liknande trådar

M
Utrustning Var ute efter ett halvhals innetäcke, typ 250-300g. Men det enda som jag kan hitta är ju hela 550g!!! "jumbo" eller nåt. Alltså, jag...
2
Svar
20
· Visningar
2 216
Senast: -moa-
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar