Hörnpasseringar! *gnäll*

SofiaOfSweden

Trådstartare
Detta är nog mest en avreagera-mig-tråd (men hoppas på lite respons); är det bara jag här som verkligen stör mig på folk som inte rider in i hörnen ordentligt, så att det nästan blir som ett fyrkantsspår? (snarare rektangulärt). Jag förstår inte varför så många envisas med att runda av hörnen så mycket det bara går, det blir ju tom spår efter ett tag. Efter mina pass brukar paddocken dock ha ett fyrkantigt spår, funderar nästan på att sätta upp en skylt vid ingången: "RID IN I HÖRNEN TACK!" :devil:

Blir seriöst helt tokig :p

Sv: Hörnpasseringar! *gnäll*

Att rida ordentliga djupa hörnpasseringar på en unghäst, oskolad eller ouppvärmd häst kan vara skadligt. Kanske därför de rider runda snälla hörn?

H¨lle rmed feel.

MEN - jag irriterar mig på domare i lätta klasser som inte ser kvaliteer i prydliga ritter på lydiga hästar, mjuka sitsar och mjuka händer, fina väl planerad vägar, ut i hörnen och raka linjer. Istället premierar de ekipage som dragit ihop hästarna, bakbenen i annan kommun och slarviga ritter. Halsen är krökt och enligt näsan går den ju på tygeln, eller?

Fast gör de verkligen det? Jag har då aldrig i alla fall kommit undan med slarviga vägar. "Suddiga vägar" , "planera dina vägar bättre" och "var noggrannare!" är ständiga följeslagare i mina protokoll och jag blir lika irriterad på mig själv varje gång när jag ser hur det kostar poäng med detta dåliga betyg där nere. :crazy:
Vareviga gång jag rider program för domare så får jag kritik - gång på gång - för mina vägar, min brist på utnyttjande av hörnpasseringar och att det liksom inte riktigt går att se vart jag tänkt mig att ta vägen (kan iofs bero på att jag ofta inte vet det själv heller för den delen :rofl: )...

Kan kanske vara kombinationen som inte är så bra i mitt fall, hopdragen OCH slarvigt... :angel:

/Sara med antagligen världens sämsta sinne för ridvägar :o

Det är jag en annan tjej i stallet om 15 hästar som har unghästar, så att det skulle vara anledningen tror jag inte stämmer. Snarare tror jag att de låter hästarna falla inåt och "välja" väg själva. Sedan menar jag inte att man ska rida ända in i hörnen men när kortsidans spår börjar likna voltspåret på den öpnna delen så tycker jag att det börjar bli lite allvarligt. Det heter ju trots allt fyrkantsspåret av en anledning.

Fast gör de verkligen det? Jag har då aldrig i alla fall kommit undan med slarviga vägar. "Suddiga vägar" , "planera dina vägar bättre" och "var noggrannare!" är ständiga följeslagare i mina protokoll och jag blir lika irriterad på mig själv varje gång när jag ser hur det kostar poäng med detta dåliga betyg där nere. :crazy:
Vareviga gång jag rider program för domare så får jag kritik - gång på gång - för mina vägar, min brist på utnyttjande av hörnpasseringar och att det liksom inte riktigt går att se vart jag tänkt mig att ta vägen (kan iofs bero på att jag ofta inte vet det själv heller för den delen :rofl: )...

Kan kanske vara kombinationen som inte är så bra i mitt fall, hopdragen OCH slarvigt... :angel:

/Sara med antagligen världens sämsta sinne för ridvägar :o

Jag har heller aldrig kommit undan med varken dåliga vägar eller dålig form:S
Ändå är hon typen som är super duktig på att bara flascha runt och se snygg ut utan att jobba, om inte matte ber om något annat:o

/Camilla

Troligen trycker hästarna inåt och ryttarna gör inget åt det. Eller så rider dom på en volt?

Äh se det så här: Du får en mer lydig och genom riden häst och är en j*kel på att rida prydliga hörn, tänk så mkt fler poäng du får på tävlingarna jämfört med de andra.

Men herre, lägg energin på bättre saker! ;) Om det stör dig med spåren i sanden, inför en regel att de krattar efter sig när de ridit.

Håller med till 100%

En del domare verkar inte alls titta på vilka vägar man rider, är både less på de som får poäng på att hästen kröker på nacken o viftar på benen, medans ryttaren bara flamsar omkringa o precis lyckas rida till ungefär rätt bokstav, och de som inte blir belönade för att rida nogrannt och prydligt och fina ordentliga vägar.

Fast om ämnet, kan hålla med om att det kan vara störande ibland, men det blir ju endast deras eget problem i framtiden. Sen kanske du har stallkamrater som gillar att nöta volter? Men keep up the good work, hörnpasseringar är bra!

Detta är nog mest en avreagera-mig-tråd (men hoppas på lite respons); är det bara jag här som verkligen stör mig på folk som inte rider in i hörnen ordentligt, så att det nästan blir som ett fyrkantsspår? (snarare rektangulärt). Jag förstår inte varför så många envisas med att runda av hörnen så mycket det bara går, det blir ju tom spår efter ett tag. Efter mina pass brukar paddocken dock ha ett fyrkantigt spår, funderar nästan på att sätta upp en skylt vid ingången: "RID IN I HÖRNEN TACK!" :devil:

Blir seriöst helt tokig :p

Jag tycker att det är skillnad på att rida stora hörnpasseringar och att rida slarviga hörnpasseringar. Gör man en kvarts cirkel (i varierande storlek beroende på tempo/samling), ställer ordentligt och gör halvhalter i hörnen kan man rida hur stora eller små man vill...

Håller med, man brukar väl säga att hörnen i en tävlingsklass ska motsvara volterna som ingår i den klassen, alltså i LC, en kvarts 20 m-volt, LB 15 m, LA 10 m och sen 8 meter. Och en kvarts 20 m-volt är ju inte särskilt liten...

Inte sällan är det väldigt löst i hörnen- varav man inte vill riskera hästens hälsa.
Sen att det finns folk som plogar upp ett dike längs hela 4-kanten retar jag mig mer på.
Ner o upp därifrån i varje hörn. Det är även kul att rida en sluta längs långsidan. i nerförsbacke:rofl:

Om alla skrittar innanför så blir det sällan så.

Som jag skrev i rubriken var detta en gnäll-tråd och alltså inte menad som så särskilt seriös ;)

Jag skyller på att jag är pedant och dressyrnisse, att se hästar som tränger inåt och ryttare som inte göra något åt det får det att börja klia i mina fingrar att rätta till problemet. Och hörnspåren bevisar ju bara ännu mer att hästen går fel. Fast jag håller med, alltför djupa hörnpasseringar är väl inte heller att föredra, men när spåren är så böjda att man förlorar ett stycke ridbana så börjar man att undra:devil:

Därför gillar jag "mitt" ridhus. Vet inte om det beror på om de harvar ofta eller om det för att det är väldigt stort och delas in i 3 delar eller är helt öppet. Har aldrig varit några spår nånstans där. :)

Däremot när jag red på ridskola var ju 'fyrkantsspåret' väl ingånget hehe.

TACK Sofia, jag hatar det likadant när dom tror att det duger med nåt j..la ovalmönster. Brukade tar lektioner hos en herrre från Portugal som krävde att man rider genom hörnen, de facto han ville ser 2 till tre steg av "sluta" i varje hörn i alla gångarter.

Inte sällan är det väldigt löst i hörnen- varav man inte vill riskera hästens hälsa.
Sen att det finns folk som plogar upp ett dike längs hela 4-kanten retar jag mig mer på.
Ner o upp därifrån i varje hörn. Det är även kul att rida en sluta längs långsidan. i nerförsbacke:rofl:

Om alla skrittar innanför så blir det sällan så.

Fast "vallgraven" runt 4-kanten kan tjäna ett syfte också. När jag råkar ut för detta så rider jag innanför spåret, det är så himla lätt annars att sitta efter 4-kanten och gneta runt, men när vallgraven finns där så får jag en anledning att rida innanför spåret. Helt suveränt! :idea:
För vem vill trilla ned i en vallgrav:eek:, man aktar sig noga o anstränger sig verkligen för att ha hästen mellan hjälperna. Nyttigt!:banana:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så jävl ledsen, rent ut sagt. Jag har en häst som jag haft i nästan sex år, en häst som jag älskar otroligt mycket. De första...
2
Svar
23
· Visningar
4 591
Senast: mackan
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har inte haft den minsta tid att sätta mig ner och skriva om förra veckans ridlektioner, då mitt schema har varit fullspäckat varje...
Svar
0
· Visningar
1 051
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Mycket ridning den här veckan – räknar jag från lördag till lördag så kommer det bli totalt 5 ggr. Vilket kanske inte var helt passande...
Svar
0
· Visningar
408
Senast: cassiopeja
·
Träning - Inte min häst, utan går i verksamhet - Kan tillägga att den absolut inte känns halt eller skadad på något sätt. Jag rider på ca. LC-LB...
Svar
6
· Visningar
2 458
Senast: Lutten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka