Hornhinneskada???

M

millakalla

Idag när jag tog in min kuse så såg jag att på hans ena öga var det som en grå/blå hinna över hela ögat. Det rinner lite ur det och dessutom är han lite svullen ner mot kindbenet. Han är inte röd eller svullen i ögat, inge feber. Verkar inte heller ha ont i ögat och reagerar för rörelser, han är inte heller ljusskygg. Nån som har erfarenhet av detta?? Dessutom blödde han näsblod :cry: Han har haft flughuva på sig några dagar, kan detta ha med saken att göra? Har aldrig haft huva på honom tidigare, han e 19 år..

Sv: Hornhinneskada???

Idag när jag tog in min kuse så såg jag att på hans ena öga var det som en grå/blå hinna över hela ögat. Det rinner lite ur det och dessutom är han lite svullen ner mot kindbenet. Han är inte röd eller svullen i ögat, inge feber. Verkar inte heller ha ont i ögat och reagerar för rörelser, han är inte heller ljusskygg. Nån som har erfarenhet av detta?? Dessutom blödde han näsblod :cry: Han har haft flughuva på sig några dagar, kan detta ha med saken att göra? Har aldrig haft huva på honom tidigare, han e 19 år..

Har hästen en grå/blå hinna över ögat så RINGER man vetrinär direkt !

Mvh Mia

De förändringar du beskriver på ögat låter som en hornhinneskada. Näsblodet hör inte dit.

Hästen behöver inte vara ljusskygg för att den har ett hornhinnesår, det är mer djupgående inflammationer som ger det symptomet. En veterinär bör kontrollera ögat och förskriva lämplig medicin. En skada på hornhinnan kan förvärras med risk för allvarliga komplikationer om den lämnas obehandlad, så ring vetten imorgon!

Jag kan medela att vi har haft otur med två av våra hästar! Nartuligtvis händer allt när man för en gång skull åker på sem. Häst nr:1 har (endast) skadat sig vid ögonvrån. Det tråkiga med denna att den skall säljas till oktober, vi får se om det hunnit läka sig. Sen har vi häst nr:2 som tyvärr är helt grå i hela ögat och har heller ingen reaktion. Vet kom ut och undersökte de båda. De blev ögondroppar 2ggr / dag i 7 dagar samnt ögonsalva 3 ggr / dag 14 dagar. Samnt smärtstillande på den ena som har mycket ont. Vi har våra hästar inne på dagen och ute på natt just pga ljuset. Har även satt skydd lappar för deras ögon. Var detta kommer ifrån kan vi tyvärr bara gissa (grenar), en bekant pratar även om någon slags insekt som skulle kunna ha gjort detta? Så jag tycker som de andra ta ut vet direkt. (det kanske du nu redan gjort). Skriv gärna vad din häst fick för behandling. Mvh

Jag försöker bita ihop och vara "tyst" ofta här på Buke, men nu läser jag återigen en tråd där folk istället för att ringa veterinären frågar "experterna" här på Buke, och idag klarar jag inte att vara tyst....

Ibland kan jag tycka att det skulle vara befogat med något sorts "hästkörkort" för att få skaffa häst överhuvudtaget...

När hästen skadat sig så ringer man veterinären! Omedelbums!
Jag hoppas att du gjort det och att det löst sig.

Liknande trådar

Hundhälsa Vi har haft återkommande besök hos veterinären sedan vår samojed 3,5år var 4 månader gammal. Återkommande öroninflammtioner...
2
Svar
27
· Visningar
3 866
Senast: skuggi
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det finns vissa människor som framkallar mina sämre sidor. Människor som får mig att bli någon jag inte vill vara. Jag skulle så oerhört...
Svar
0
· Visningar
1 370
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Min ena häst börja bli hängig under tisdag-onsdag förra veckan, kontaktade veterinär på tordagen då benen börjat svullna på henne, fick...
2
Svar
21
· Visningar
4 148
Senast: Hemi
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 396
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka