hormonspiral (mirena)

Sv: hormonspiral (mirena)

En sån beställer jag. Gud vad jag hoppas att det blir lika bra för mig med hormonspiral! När jag blir 35 ska jag knipsa:D

[*]inga barn
Nix.

[*]mindre blödningar
Njaaä... Första halvåret blödde jag ingenting, men nu får jag mens med knappt en månads mellanrum och minst 8-14 dagar per gång. Blöder dock ganska lite, men ändå så man behöver åtminstone trosskydd.

[*]mindre nedstämdhet
Mår kanon!

[*]bättre sexlust
Ingen skillnad tror jag?

Än ssså länge lever jag i alla fall, men att få spiralen insatt går lättast att likna vid att bli beskjuten med armborst.

Booooooooing-TJOFF!

vilken sjuk upplevelse! Gjorde inte så ont, men var obehagligt deluxe. Mår illa, och är vansinnigt trött, tror det mest beror på hormonpåslaget- p-stav+hormonspiral. lite mensvärksmolvärk, som kan hållas på ok nivå med alvedon+ipren. Tog även ut p-staven, vilket som alltid är lite pyssel men lättare att hantera för mig- det är utanför kroppen, inte inuti.

Kan även stoltsera med en "ytterst normal livmoder" enligt Gyn-damen.

Grattis till den normala livmodern ;)

Din beskrivning gör mg än mer beslutsam att inte köra m spiral själv ;) Men strongt av dig att göra det!

Tackar :bow:

Glöm bara inte att jag är en dramaqueen med sjuk humor;)
Men jag tycker du ska testa p-staven först:)

Jag har haft min i 2år och gjorde det ont vi insättning? visst det kändes men det "värsta" gick över på 10min sen var det lite molvärk resten av veckan.
Blödningar? första halvåret var lite upp och ner sen dess har jag haft sparsam mens ca var 5e månad, däremellan ingenting, så ca 2 gånger om året och det har räckt med ett trosskydd.
Har haft lite ont av den vid löpning och vid kontroll visade det sig att den irriterade, men det fixades till på bara en minut, nu känner jag ingenting. Humöret, ingen större förändring. sexlivet? som vanligt.

Lycka till!:)

Senast ändrad:

Jag har haft min i 2år och gjorde det ont vi insättning? visst det kändes men det "värsta" gick över på 10min sen var det lite molvärk resten av veckan. [...] Humöret, ingen större förändring.

Mig sövde de vid insättning så jag kände definitivt ingenting :angel: Svag molvärk efteråt, men det var inte farligt alls.

Humöret däremot... Stubinen har alltid varit kort, nu är den nästan obefintlig. Detta var dock också som värst första halvåret.

Jag satte in min hormonspiral för exakt ett år sedan, inte i preventivmedelssyfte utan för att lindra mensvärk och blödningar (blödde oftast 2-3 veckor i månaden). Insättningen gjorde ont och jag hade en del kramper och molande mensvärk de första två-tre dagarna. Jag hade mens när jag satte in den och mensen fortsatte i ungefär två veckor. Efter de två veckorna började mitt nya liv. Ingen mensvärk, i princip aldrig några blödningar (någon gång då och då får jag lite bruna flytningar som vara i några dagar men aldrig värre än att trosskydd räcker). Helt underbart och jag kommer inte att ta ut den förrän jag definitivt är i klimakteriet.

Jag märker ingen skillnad på humör eller sexlust. Min partner säger att han kan känna av den ibland men det får han stå ut med, jag tar INTE ut den.

Puss! Vad larvigt skönt att höra:D

Jag blöder inte länge, bara lite molvärk. Lövly.

[*]inga barn

So far so goood :)

[*]mindre blödningar

Ja men jag blöder längre:grin:

[*]mindre hormoner (7 mikrobikroenheter ist för 50)

Ett måste för mej då jag är extemt hormonkänslig.

[*]mindre nedstämdhet

Mår som vanligt

[*]bättre sexlust
Hrmm. Som vanligt

Mest fördelar enligt mej. Jag drabbades dock av alla extremt ovanliga biverkningar til en början. Och viss smärta vid insättning.
Men jag kommer absolut att skaffa en ny då den här inte gör sitt mer :) I löööve it!!!!

Jag har haft mirena i snart 5 år, och är så nöjd jag bara kan vara. Hade minipiller innan (klarade inte av vanliga p-piller, och verkligen avskydde att vara bunden vid så fasta tider som med minipillrena), så efter andra barnet tyckte jag att det var dags att testa spiral. Inga blödningar (jo, de första 2-3 månaderna, men sen ingenting), ingen värk, inga humörsvängningar, sexlust på samma nivå som innan. Satte nyligen in en ny mirena, då den gamla började vara uttjänt. :) Lite svag molvärk i någon dag (märkte knappt av när de tog ut den gamla o satte i den nya, visst kände jag det men det gjorde inget ont)

Så, för mig är mirena det bästa jag testat :)

Härligt!

Jag känner av lite värk på höger sida, särskilt om jag drar upp det benet. Men annars mycket bra:)
tycker att jag mår bättre än på p-staven, och är det placeboeffekten är det helt ok med mig.

KL

Då får jag väl vara den bittra negativa då :angel:. Hade MIrena var skitnöjd i 1 år. Okej den gjorde skitont att sätta in fick panik så efter två olika försök sövde dem mig istället.

Funkade som sagt kanon i ett år inga blödningar ingenting. Efter 1 år började jag får blödningar varje månad och med varje blödning mådde jag pissigt och fick ångestattacker. Tillslut var jag desperat och provade ta ut spiralen och vips mådde jag bättre och inga ångestattacker.

Körde avbrutet länge och mådde bra. Testade från och med i somras ppiller med någon sorts naturlig hormongrejsimojs. Funkade bra tre månader och vips blev jag deppig vid mens. Nej nu skiter jag i hormoner och inser att min kropp pallar inte skiten.

Men sånt kan jag googla fram lätt som plätt, vill bara ha solskenshistorier;)

Uppdatering:

Grymt nöjd:D

Inga blödningar alls sedan första veckan, sexlusten är tillbaka och jag är åter tokflamsig dygnet runt:D
Vilken GREJ!

Och ja, jag känner trådarna om jag känner efter, men sambon känner dem inte när vi "Vuxenmyser med myspinnen" (tack Mandalaki för detta).

inga barn
Nej det har det inte blivit
mindre blödningar
Inte haft en enda blödning sen jag satt in den (2½ år sen)
mindre hormoner (7 mikrobikroenheter ist för 50)
Min mamma har haft bröstcancer, så det passar mig perfekt
mindre nedstämdhet
Jämfört med när jag åt p-piller, minipiller och hade p-stav. ABSOLUT
bättre sexlust
Herregud, det pirrar hela tiden :o

Liknande trådar

• Låst
Övr. Barn Här kommer en tråd jag ALDRIG trodde jag skulle skriva! :angel: Som jag skrev på seniorforumet (men där går det ju så fort) så har...
Svar
9
· Visningar
1 262
Senast: Mammadutt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama