Höproduktion

Tussemaja

Trådstartare
Lite frågor till er som producerar eget hö: Rent generellt - lönar det sig? Hur mycket behöver man producera för att det ska bli lönsamt, hur räknar man på maskinanvändning? När blir det lönsamt att äga maskinerna - och när lönar det sig att hyra in?
Vilket år kan man räkna med att vallen ger mest?
Well, lite svävande frågor kanske - men svårt att ställa mer precisa eftersom jag aldrig producerat eget hö - alltid köpt....
Jag tar gärna del av kunskap och erfarenheter från er som odlar eget.

Sv: Höproduktion

Att producera hö (småbal) som många hästägare anser vara det bästa grovfodret(?) är extremt arbetsintensivt och ganska svårt om man eftersträvar hög kvalité. Risken att man inte får en acceptabel torkning på slag är stor, speciellt om man odlar på produktiv åkermark. Vi kör in ett par ton eget hö för att fodra under tidig höst och vid resor. För att få acceptabel kvalité för häst så måste vi i princip alltid sluttorka med fläkt på skulltork under 3-5 dagar. Att köra även en liten skulltork är kostar med dagens elpriser en bra slant.
Ska man producera vallfoder av hög kvalité till rimligt pris som tål lagring under våra numera varma och fuktiga vintrar så är ensilage det enda jag kan rekommendera.

Att hyra in en maskinstation för plastningen är oftast inte så dyrt. Med en liten traktor kan man slå och stränga själv.

Att köra in hårdpressat eller rundbalspressat hö gör jag absolut inte av kvalitétsskäl, jag vet att andra tänker annorlunda...

Att köra in hårdpressat eller rundbalspressat hö gör jag absolut inte av kvalitétsskäl, jag vet att andra tänker annorlunda...

Hårpressat hö går bra att skörda om man har en bra tork. Maskinkostnaden är lägre än för ensilage tex.

Jag tycker dock att man blir för väderberoende och hö är svårt att lagra i södra Sverige i alla fall.

har man sen ingen erfarenhet av höskörd så avråder även jag från trådskaparen.

Det är mera problematiskt med hö-eller ensilage om man bara har ett fåtal hästar. De flesta häromkring - eller snarare alla - har maskinell utrustning bara för riktigt stora balar. Därför har jag hitintills alltid köpt hö till mina 1-2 hästar. Men nu har vi förvärvat en åker som skulle lämpa sig väl att odla vall på, å det var därför jag tänkte att det kanske skulle vara läge att fixa höet själv. Men håller med, jättesvårt med tork, och svårt med förvaring....

Kan bara tala för mig själv. Men vi har möjlighet att ta eget vallfoder och vi har en hel del av de maskiner som behövs. Men då vi bägge i familjen har andra jobb vid sidan om gården så blir det helt enkelt billigare och säkrare för oss att köpa färdigt. Vi kan inte garantera att vi kan vara lediga och slå och pressa precis när det är som mest optimalt. Har hänt ganska många gånger att vi inte fått den kvalitet eller mängd av foder som vi behöver. Då får vi ändå köpa för att få det vi behöver. Det blir för oss då både säkrare och billigare i längden att köpa det foder vi behöver. Hade vi kunnat vara hemma och passa vall och väder så hade klart blivit annorlunda.

Hade vi kunnat vara hemma och passa vall och väder så hade klart blivit annorlunda.
Håller fullständigt med (vi jobbar också heltid bägge två). Den gård vi köpte producerade massor med småbalshö och vi har två hyfsat stora torkar.

Vi köpte en traktor med rejäl lastare och balklämma för att hantera storbal och det är vår bästa investering! Visst, vi har en gammal slåtterkross, vändare, strängare,press och balvagn så vi kan ta in hö. Höet kostar mer mer för oss per bal än att köpa om man räknar in maskinkostnader men problemet är att nästan ingen kör hö i småbal här längre för att sälja. De bönder som kan och vill köra småbal är nog en god bit bortom pensionsåldern!
Ensilage är både bättre och billigare!

Vad blir det för problem om man inte eftertorkar storbalat hö? Mer än mögel? Är det vanligt? Jag kan inte se att bonden gjort mer än ställt balarna under tak.

Allting beror ju på hur mycket foder du gör av med.... ju mer foder du gör av med, ju fortare lönar det sig att ta eget.

Alla har ju maskiner för vallskörd... antingen betalar man för sina egna maskiner eller så betalar man för nån annans maskinpark :cool:.

Det är ju inte gratis att leja in folk/maskiner, så om du lejer bort för kanske bortåt 5000 per år så är en beg slåtterkross + vändare/strängare + självlastare betalda efter 5-6 år och går då med vinst... för jag antar att man redan har någon form av traktor när man bor på landsbygden.

Framtiden ser ju faktiskt ganska dyster ut för den som har tummen mitt i handen... utvecklingen går mot några få jätte-jordbrukare när alla småbönder avvecklar och dessa jätte-jordbrukare kommer att ha begränsat med tid att göra externa jobb med att ta hand om nån hästgård som vill ha hjälp med att "tillverka" 20 silagebalar, om inte vederbörande vill ta fram stora plånboken :D.
Pratade med en bonde för lite sen som ville ha åtminstone 3000 bara för att överhuvudtaget dyka upp med utrustningen...

Om man jämför med att köpa in foder så lägger ju många stallägare i storleken 20 000 + på att köpa foder till sina hästar, kan man producera motsvarande foder själv för 10 000 (kostnader för torkning/plast + diesel + enstaka reservdelar) per år så kan man lägga 10 000 per år på att köpa maskiner... med avskrivning på 5 år så har man då 50 000 att köpa maskiner för, då går det jämt upp första 5 åren och sedan går man med vinst 10 000 per år !

Att ta hö är inte så arbetskrävande egentligen, en veckas intensivt arbete per år för 10 000 är ju ganska ok lön... bättre än att hyra ut stallplatser till underpris till inackorderingar och slita hund varje morgon med att slänga på täcken och linda av benlindor :D.

Senast ändrad:

Hmmm... ja det tål att tänkas på. Traktor har vi ju förståss. Å snälla grannar som tar hö till egna hästar. Så maskiner skulle vi nog kunna få låna - eller få hjälp.... Vi måste ju börja helt från början - plöja, harva, så....Frågan är om arbetsinsatsen är värt det för ett par hästar. Och oron över vädret, och att man kanske inte kan vara ledig just när det är dax....Och utsädet är väl inte gratis heller....Nä, det blir nog till att köpa i alla fall en säsong till.... Här är ju höet ganska billigt än så länge....

Tja, vallfrö går det bara åt ca 25 kg per hektar vid insådd i renbestånd (dvs när man inte sår in både havre eller korn samtidigt som "gräset") och dessa 25 kg ger vallfoder i 5 år innan det är dags att plöja upp igen... så det är ju ingen jättekostnad i sammanhanget.

Den största kostnaden är "hö-maskinerna" och dessa verkar ni ju mer eller mindre ha tillgång till, en plog kan man få tag för nån tusenlapp om man nöjer sig med en liten 2-3 skärig buren sådan, så den lönar det sig ganska fort att skaffa själv eller skaffa tillsammans med några grannar... såmaskin med med frölåda är snäppet dyrare, köpte själv en med 3 m arbetsbredd och med sålåda, frölåda, konstgödsellåda och efterharv för 4000 + moms. Harv kan man få tag i för en 500-hundring.

Plöjer ni upp själva så blir nu ju av med gödseln också, man brukar ha som grundregel 25 ton dynga per hektar... så då försvinner ju dyngstacken ganska snabbt :)

Det är ju som sagt var inte gratis att leja bort heller.

För mig som har bara en egen häst är det billigare att köpa största delen av grovfodret. Tar hö på en liten del per sommar ändå men bara för att ha fint bete hela hösten också (återväxten blir fin att släppa hästarna på). Kvaliteten på det jag gör går tyvärr inte att jämföra med kvaliteten på det jag kan söka upp när jag köper - när jag köper kan jag välja. Och så är det psykiskt tungt att titta på molnen de dagar höet ligger. Men å andra sidan är det otroligt skönt när man har hela skörden inne och vet att man har mer än man egentligen behöver också.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 701
Senast: Lhas
·
Hemmet Vi har nyss köpt ett hus, som tar vatten ur lokal brunn. För att göra livet underhållande, så är vi tre fastigheter som delar på samma...
2
Svar
31
· Visningar
2 284
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
6 032
Övr. Hund Jag behöver en frågetråd där jag kan ställa alla relevanta och dumma frågor jag har nu när jag skaffat valp. Eller unghund kanske hon...
Svar
18
· Visningar
1 148

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka