Hoppträning trots vila?

Ämelie

Trådstartare
Har funderat, kanske är jag lite dum... behöver era tips och råd.
På tisdag kommer hoppträningarna börja. Men min häst har stått 2 veckor och jag har bara hunnit rida henne 2 gånger hittils efter vilan.

Tror ni det blir för tufft att vara med på tisdag?
Tänkte isåfall bara vara med i början av passet. Hon har bra kondition, fast hon är inte hoppad så mycket innan.

Sv: Hoppträning trots vila?

Ärligt talat tror jag att många (inklusive jag själv) är lite tramsiga med "igångsättning" när hästen "stått" ett tag. Om det inte rör sig om ren boxvila pga något så bör det inte vara några problem. Var extra noga med att värma upp och känn av henne (och ge dig inte på ren höjdhoppning!). När man ser hästarna busa runt i hagen ibland ser man att de brukar röra på sig ganska ordentligt! Om du ändå är orolig kan du ju stretcha pållen lite efteråt - det brukar aldrig vara fel oavsett om hästen stått eller är i full träning.

OBS! Om det rör sig om boxvila vill jag INTE ge ngn rekommendation för igångsättning eftersom jag inte vet något om anledningen.

2 veckor är ingen lång vila. Hästen har inte tappat något på den tiden. Möjligtvis lite lydnad.
Värre är det för dig. Människor tappar fortare muskler, kondis o styrka.
// Linda

(svarar båda)

Tack för era svar! Hon har bara stått i hagen och skrotat 2 veckor, så ingen boxvila eller konvalicens. Och lite lydnad har hon nog tappat, fick årets första flygtur idag :D

Fick nu ett sms att träningarna kommer inte komma igång förän den 20:e så det blir hur som hellst ingen träning på tisdag nu. Men tack för era svar. Kanske rider jag in till ridhuset och hoppar något språng för skojs skull :)

Som min instruktör sa igår.. Om En elitsportare (människa) håller uppe med träningen i 3 dagar , då tappar h*n lika mycket som en häst tappar på 6 veckor.. (det är forskat) .. SÅ jag säger hoppa & va glad :D
Min häst stog på vila i 5 veckor & sattes igång 1 Jan vi var på kurs igår! Inga problem alls..

Min medyrttarpålle hade stått i ca 2 veckor, och jag hann rida honom 2 gånger innan hoppträningarna skulle starta. Det gick bra förutom att han bockade som en galning. Det såg jättekul ut, flera satt och asgarva.
Han var lite trött efter ridpasset men inte jättemycket.

Tur att jag läste denna tråd ;)
Min ponny har inte ridits på 2 veckor utan bara gåtts med så hade inte tänkt vara med på hoppträningen på torsdag, men det har jag insett att det då inte är något problem (:

På tisdag kommer hoppträningarna börja. Men min häst har stått 2 veckor och jag har bara hunnit rida henne 2 gånger hittils efter vilan.

Tänkte isåfall bara vara med i början av passet. Hon har bra kondition, fast hon är inte hoppad så mycket innan.

Jag hade inte åkt iväg på dressyr träning med min häst om jag endast hade ridit honom 2 ggr på två veckor.

jag hade varit med på dressyrträning, men inte på hopp, om min häst stått i 2 veckor. Min dressyrtränare är väldigt lyhörd och lägger upp träningen efter dagsformen hos oss båda så det kan ge mig väldigt mycket även om inte hästen "tar slut".

Jag hade INTE gjort det, inte med anledning av hästens kondition eller att den stått rent principiellt i 2 veckor om kondisen och musklerna innan dess var top notch. Men för att jag inte hunnit rida in mig på hästen igen efter pausen och den skulle vara laddad och oriden. Onödigt att då med en mkt o-hoppad häst ge sig på ett hoppträningspass det första man gör. Fast jag hade inte ridit på en dressyr träning för den delen heller om den stått 2 veckor rakt av, utan ridit in mig ngra dagar MINST först. som sagt, inte pga konditionspass utan andra variabler.

Vad är anledningen att den stått?

Är väl lite sent nu, men man måste ju inte vara med på hela passet, man kan själv säga stopp när man tycker att det räcker.

Hur gick det? Var du med?

Om din hopptränare kan anpassa sig till dig och hästen och hästens vila inte var påtvingad av skada så hade jag tagit en hopplektion. En häst tappar inget alls på två veckors vila, utan att bara utvilad och fräsch.

Hälsning Maja

jag hade aldrig gjort det. även om hästens kondition inte har försämrats så finns det andra hänsyn att ta. :crazy:

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 385
Senast: Lutten
·
Hästvård Hej! Min ponny har nu stått i sjukhage i två månader och gått 20 minuters - promenader. Orsaken är inflammation i hovled och kotled...
Svar
9
· Visningar
1 110
Senast: Sirap
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 157
Senast: Sassy
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 349
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar