Hoppteknikhjälp!

Eastwick

Trådstartare
Jag har en jättefin tvååring som hoppar med bra spänst och är jättefin fram men behöver hjälp att öppna upp ordentligt bak, finns det någon typ av löshoppning som främjer detta?? Breda hinder,smala hinder, långa /korta avstånd??

Sv: Hoppteknikhjälp!

Hoppa enbart stigsprång, frambommen lägre en bak... Då blir det lättare för hästen att använda sina bakben rätt.

Sånt där kan bero på att hästen fortfarande är lite spänd, blir han mer rutinerad och van vid att hoppa brukar dom slappna av mer och få en bättre hoppteknik.

Alltså skall jag satsa på att enbart hoppa stigsprång och enbart på höjder och avstånd som hon är helt trygg med? Det känns som ett kortare avstånd skulle ge mer "helikoptereffekt" dvs rakt upp och ned, men ger ett längre avstånd motsatt effekt dvs. en längre hoppkurva?

Tycker inte du ska exprimentera med avstånd på en sån pass ung häst, risken är stor att hästen tappar självförtroendet då....

tekniken i baken kommer när den blivit tillräckligt stark. skulle personligen inte mixtra med avstånd utan bara låta den hoppa och ha kul på en lagom nivå.

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
5 700
Senast: agnes27
·
Kläder & Bli fin Jag behöver tips på en snygg och bra regnkappa. En att ha till och från jobbet, när man går på stan m m. Främsta kravet är att den är...
Svar
7
· Visningar
731
Kropp & Själ Jag köpte nyligen mina första barfotaskor och vad sköna dom var att gå i. Jag har breda fötter och dålig balans men med barfotoskorna...
Svar
8
· Visningar
437
Senast: turbofling
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 116
Senast: zarmino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka