Hoppteknik? Kanin!

V

Vinda

Jag är inte direkt erfaren med det här med kaniner.
Så därför skulle jag vilja ha lite hjälp! Vad tycker ni om Williams hoppteknik ? Hindret var verkligen högt och han inte direkt hopptränad, bara ute och skuttat i skogen :angel: Erfaren som oerfaren, alla kommentarer välkomna! Skulle även vilja tävla lite med honom, men vet inte vad som behövs/krävs? Han är en kanin som är två år, väldigt liten och korsning mellan löwen/hermelin! Det är en tjuvbetäckning, alltså inte avlad för något speciellt! :) (Om nu undrar, hindret var verkligen lättrivet och det är lätta bommar, men det kanske inte syns, skulle inte utsätta min älskling för något farligt!)

Snälla hjälp mig nu! :)

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hoppteknik? Kanin!

Jag tycker att han ser ut att hoppa bra ;)

Det beror väl lite på vad du vill tävla i. Vanligast är ju rakbana, och då börjar man med Lätt Rak som är ca 8 hinder + start och mål, höjden ligger på ca 25 cm, max 30 och hindrerna får vara max 50cm långa. Sen finns det höjdhopp, längdhopp och krokbana, finns att läsa om på t ex. http://www.kaninhoppning.se/

För att få tävla måste du vara medlem i någon av de klubbar som är anslutna till sveriges kaninhoppares riksförbund. Gå in på http://www.skhrf.com/ för att hitta den som är närmast dig.

Ja, jag tycker han ser ut som en häst när han hoppar, om han märker att han är nära så kan han även kicka ut med bakbenen på oxrar ! ;) Okej, men behöver man inte ha något "pass" eller något? :)

Ja, jag tycker han ser ut som en häst när han hoppar, om han märker att han är nära så kan han även kicka ut med bakbenen på oxrar ! ;) Okej, men behöver man inte ha något "pass" eller något? :)

För att tävla i skhrf räcker det med att du blir medlem i en av de anslutna klubbarna, normalt då den som ligger närmast där du bor. Kaninen kan registreras vid första start men det är inget krav förräns kaninen kommit upp till svår-klass, då den måste vara registrerad, likaså om man ska tävla höjd och/eller längd.

Han ser ut att tycka det är riktigt kul att hoppa din lilla kanin ju, det är huvudsaken. Att dom tycker det är kul, för då brukar oftast viljan hjälpa dom över de flesta hindrerna. Man börjar alltid i lätt-klass med kaninen, och sen klassar dom upp sig efter ett sk pinnsystem.

Okej, det låter ju väldigt simpelt om man jämför med vanlig hästhoppning. Men jag vet inte om han kan vara något för höjdhoppning? Hur mycket är högt för en kanin ? Så att dom är värda att satsa på i höjdhoppning ? :)

Kaninen ska hoppa 60 cm för att kunna ta pinne i höjd ej elit. För att kaninen sen ska kunna ta cert i höjd så ska den klara åtminstone 70 cm. Men innan kaninen får hoppa höjd elit så måste den klarat av att hoppa 60 cm 3 gånger innan (3 pinnar).

Okej, verkar som om William skulle passa till det mesta faktiskt.
Han hoppar och är snabb ! :)

Hej jag tycker att Han verkar ha en bra hoppteknik, och han var väldigt söt, jag har nyss fått en kanin som nu är ca 2 månader, han är en dvärgvädurskorsning, han är orange-vit eller vad man ska säga, och han heter Twix! :love: Jag har börjat jägga upp små hinder till honom, (jag vill att han ska bli bra så jag börjar ganska tidigt) . fast det står att man inte ska börja träna kaninerna förnst de är fyra månader.

men jag tränar inte honom riktigt och han har bara hoppat 3-5 små hinder nu.

Jag tycker iallafall att han är Jätteduktig, för han är liksom bara 2 månader och har redan hoppat över ca 15-20 cm!!:bow::love:. han har inte riktigt fattat det här med hoppning än men det är på god väg!

HAN ÄR SÅÅÅ DUUKTIG!!:love::love::D:p

Man får börja tävla med sin kanin när den är 4 månader om jag inte minns fel men att börja "träna" vid två månader tycker jag låter väldigt tidigt. Kaniner är ganska sköra djur och det kan lätt hända att den skadar sig pga. dålig kroppskontroll och dyligt. Men är det bara ngn gång ibland så borde ju inte kaninen ta någon skada. :)

Man får börja tävla vid 4 månaders ålder, men jag tycker att du ska ta det lugnt med träning med en så liten kanin! 8 veckor är den ju precis avvand från mamman, mina brukar inte ens vara selvana vid den åldern. Det är ju frestande att börja tidigt, men tänk på kaninens kropp och ta det lugnt. Åldersgränsen finns ju av en anledning. Jag tycker att du ska vänta minst en månad till men du gör självklart som du vill.

låter lite väl tidigt att börja träna redan vid två månaders ålder :o.

sen att man börjar tidigt är ju ingen garanti på att dom blir duktiga, jag började inte träna min hona förrens hon var typ 3 år och hon är en jätteduktig hoppkanin.

Jag skulle lägga träningen på is, kanske gå ut i sele då och då men inte mer.;)

kl

tre månader är nog det tidigaste jag någonsin börjat träna en kanin på hinder...

Till TS: Tycker stilen ser väldigt bra ut, även om det är svårt avgöra bara på bilder.
Nu vet jag inte hur högt hindret är, men hoppa inte för högt om du ska börja tävla. Alla kaniner börjar som sagt i lättklass och om de hoppat mycket höga hinder innan kan vissa få problem på de låga hindren i lätt för att de tycker de är för lätta, och slarvar.
Om han kickar bommarna med bakbenen så är han förmodligen osäker på höjden.

Hahah jag vill också lära min kanin att hoppa ^^, :( Men jag vet inte hur man gör och hur man belönar en kanin ^^ hundar e super lätt xD Men kaniner :P :O

Man får börja tävla med sin kanin när den är 4 månader om jag inte minns fel men att börja "träna" vid två månader tycker jag låter väldigt tidigt. Kaniner är ganska sköra djur och det kan lätt hända att den skadar sig pga. dålig kroppskontroll och dyligt. Men är det bara ngn gång ibland så borde ju inte kaninen ta någon skada. :)

va inte kaninen 2år ??

Det är lätt!
Kaniner kräver ingen belöning på så sätt, de flesta tycker det är kul.
Vänj kaninen vid sele först, såpass att du kan styra, stanna, lyfta upp den etc utan problem.
Ställ sedan upp 2-3 st låga (5-10 cm till att börja med), sätt kaninen framför, putta ev. lite på rumpan. Med flera hinder (än ett) så lär den sig direkt att den ska springa mellan hindren.
Beroende på kanin kan man få ha lite tålamod, men det brukar gå finfint.

jag tycker han har en fin hoppteknik spec sista bilden, kan inte se om han är spänstig men det kan kanske du avgöra själv :P:P

Läst på kaninhopnning.se:

Precis som i hästhoppning får man fel om man till exempel river, tar fel väg i banan, måste lyftas över ej rivet hinder, tjuvstartar eller går för långsamt genom banan (tidsfel).

Ja, det händer ju till och från att ryttaren får lyfta över hästen över ej rivet hinder.. haha :rofl:

Liknande trådar

T
Övr. Djur Hej, jag har en kanin flicka som nu i Juli ska bli 2år. Hon är en löwen. Igår vid nio så var hon ute och sprang i koppel. Jag tog upp...
Svar
8
· Visningar
1 285
Senast: Tuffa_tosen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama