Hoppskydd!!!

Iaraphel

Trådstartare
Det var (eller det är ofta) trådar om skydd på fälttävlanssidan, nu startar jag en här...

Vilka är de "bästa" skydden att hoppa med, visserligen individuellt från häst till häst med i överlag?

Jag vet att det var någon på FT som skrev nåt i stil med "Det verkar gå i mode med NEW-skydden, varför ska alla ha det som är "inne"?" men fick rätt snabbt svar att det handlar inte om vad som är inne utan vad som är det bästa!

Vad jag då tänkte var att det även i hoppning är väldigt viktigt med BRA skydd!, det finns många billiga varianter av senskydd, hur bra/dåliga är de egentligen?

I somras vid en hoppträningkraschade jag med hästen... rätt rejält, dock klarade han sig utan några allvarligare skador han hade då escadron senskydd (flexisoft) och korta bakstrykkappor. När jag kollade igenom hästen och skydden såg jag hur det blivit en inbuckling i senskydden och de escadron ska väl egentligen vara bland det starkaste inom hoppningen? hästen fick ingen senskada eller nåt men tankar flög ju runt om vad som hade hänt om jag hafft ett par billiga lite "klenare" skydd, troligtvis ingen häst kvar nu i alla fall...
en annan tankeställare jag fick var då han fick stödet, med bomhållaren på hasen, blev ett sår där, måste varit en rejäl smäll och vad hade hänt om bomhållaren kommit några centimeter ner? på senan?

Sedan hör det ju knappast till vanligheten att en häst får bom/stöd på bakbenen, och det är sällan man ser någon med långa skydd/ bakbenssenskydd på hästarna på hoppbanor.
Vad är det för för och nackdelar med det?

Ok, samanfattar frågorna:
Vad har du för skydd på din/dina hästar när du hoppar? (sort och märke)
Vad tycker du är det bästa att ha?
Vad är det för för och nackdelar med senskydd på bakbenen?
Escadron (ludger beerbaum) har ju både med och utan detta "flexisoft" hur mycket skillnad är det på de skydden?

Tacksam för svar!

Sv: Hoppskydd!!!

jag har alltid askadron skydd på min häst när jag rider om jag inte har lindor, men det har jag aldrig när jag hoppar. jag har dom flexisoft fram och låga bak, men funderar på att skaffa dom höga senskydden bak till henne också.. skyddar ju lite bättre. jag tycker att när man hoppar att man ska ha så lätta skydd som möjligt inga klmpiga saker bara för att det kyddar mer. utan senskydd och eller strykkappor bak. det blir bara klumpigare på häsaten om man prackar på dem mer för att det kanske skyddar bättre. men så är det nog inte det skadar nog mer än vad det gör nytta... någon gång ibland (väldigt sällan) hoppar jag min häst utan skydd. då hoppar hon jätte bra (eller bättre) och tänker mer på vart hon har benen.

med senskydd på bakbenen: hästen måste nog vänja sig lite innan man börjar hoppa med sådana. det kan ju vara lite stelt när dom tidigare bara haft låga bakskydd..

skillnaden är väl att flexisoft har den där mjuka punkten som gör det lättare för hästen ta vika benen under sej mer utan att skydden stör den. jag tycker att dom är bäst.. har två par de är dom ända jag använder..

Jag har ett par läderskydd när det är finnare väder (kenTaur) med bakstrykappor(globus läder)
Om det är lerigt eller blött använder jag senskydd från Capriati (dessa har jag när jag rider hela tiden)
dessutom så har jag en unghäst som jag ska ha hoppmagplatta på!
(har inte köpt nån än)
Skillnaden på Flexi soft och vanliga eskadron är att flexi soft är utformade för hästar som " viker upp" sina framben då den gråa delen viker sig detta är den enda skillnaden!!
förutom att flexi soften kostar mer :D

Tack för båda svaren :)

jo jag vet att flexisoft ska göra så att det blir enklare att "vika benen". men märker hästarna någon skillnad? :smirk: Jag har en väldigt känslig häst för sånt, till exempel kan han bara ha globus konstläderboots, har jag några andra boots så blir han sur :devil: och dagen efter får jag inte sätta på några boots (därför andvänder jag endast globus boots :rofl: ). men har inte märkt någon skillnad på när jag rider med escadron flexisoft och ett par andra senskydd.. dock är de andra lite "mjukare".

Men ska som sagt köpa ett par nya senskydd nu och funderar på ett par likadana med flexisoft, men när det skiljer 200:- så tänkte jag bara höra om hur mycket skillnad det var på dem egentligen.

Vad har du för skydd på din/dina hästar när du hoppar? (sort och märke) Jag använder Flexisoft till fullblodet och Irländaren och Veredus till Tysken och det finns en orsak att Tysken är rätt kort i skenan så flexisoften är för långa och ponny storleken är för liten. Veredus har mer variation på storlekarna.

Vad tycker du är det bästa att ha? Jag tycker att veredus och flexisoft är precis lika bra

Vad är det för för och nackdelar med senskydd på bakbenen?Använder endast bakskydd om det behövs i hoppning, dvs om den stryker sig

Jag är inte så himla haj på sånt här med märken, men jag vet vad jag vill ha för typ av skydd. Det ska inte bara vara senskydd, utan jag vill ha damasker som går hela vägen runt, förstärkta på insidan. För tillfället har jag ett par no-name damasker med nån form av mocka-förstärkning på insidan, och fullkomligt värdelösa bakskydd. Till tävling har jag (fast jag har inte hunnit använda dem än) tok-snygga no-name skydd i borstat konstläder. :love:

Jag har antingen Escadron senskydd eller Racing Tack fram och korta escadron bakstrykkappor bak.
Det tycker jag funkat bra.

Har aldrig provat flexisoft skydden, dom är ju dyrare än dom andra = nackdel och mina hästar hoppar då med dom utan så jag har aldrig sett att jag behövt dom.

Senskydd på bakbenen har jag aldrig haft, tycker att det räcker med strykkappor för mina hästar...

det är sällan man ser någon med långa skydd/ bakbenssenskydd på hästarna på hoppbanor.
Vad är det för för och nackdelar med det?

För att höga bakskydd får samma effekt som tunga, dvs hästen känner att den har mer på bakbenen och använder mer krafft i hoppet.
Nu tycker jag inte att effekten borde bli lika stor som med tunga bakskydd, men unghästar får ju inte ridas m annat än korta lätta på tävling så nån effekt blir det ju

En hopptränare jag rider för ibland rekommenderar inte höga bakbensskydd, åtminstone inte på unga hästar eller hästar som redan är väldigt försiktiga. Han menar på att det är stor risk att de överhoppar sig då, och det är naturligtvis inte bra för deras fortsatta utveckling.

Själv använder jag öppna lädersenskydd fram (Equipe eller John Whitaker) och korta strykkappor av samma fabrikat bak.

Va? Får man inte tävla med höga skydd bak?
Jag har höga,men lätta och mjuka benskydd bak på mitt fullblod.
Märke Gera. Anledningen är att det var de enda som passade, utan att det stod ponny på.
Måste jag alltså fixa nya benskydd inför tävlingssäsongen?

Ponnyn har equigard (stavning?) senskydd fram och bakstrykkappor bak när vi hoppar och ett par billigare lättviktsskydd vid dressyr. Han har även boots fram när vi hoppar.

Storhästen har rejäls skydd vid hoppning, egentligen ett par fälttävlans skydd. Kommer inte ihåg märket nu, men dom är bra i alla fall... Dessutom bootsrunt om jämt. Vid dressyr har hon lindor eller equigards höga skydd som täcker hela skenbenet runt om (svårt att förklara) .

Lahtel skrev:
Va? Får man inte tävla med höga skydd bak?
Jag har höga,men lätta och mjuka benskydd bak på mitt fullblod.
Märke Gera. Anledningen är att det var de enda som passade, utan att det stod ponny på.
Måste jag alltså fixa nya benskydd inför tävlingssäsongen?
jo de får man men inte på unghäst

senskydd är väldigt bra om hästen "kommer långt fram" med bakbenen. jag hade förut senskydd, men han nu börjat hoppa med benlindor fram. min häst är börjar bli gammal och då känns det ganska viktigt att skydda framför allt frambenen emot "landningsstötarna" i hoppning.

I unghästchampionaten finns det förvisso restriktioner gällande bakbensskydden, men de säger inget om huruvida de får vara höga eller ej. Det enda som sägs är att de inte får väga mer än två hekto styck, och det finns ju höga lättviktsskydd uppfyller dessa krav, om man nu verkligen behöver höga skydd.

Vad har du för skydd på din/dina hästar när du hoppar? (sort och märke): undefined Jag använder Veredus hoppskydd när jag tävlar, både fram o bak, korta skydd bak (unghäst som stryker sig rejält) med fårskinnsludd. På träningarna/skogen har jag mina eskadron både bak o fram.
Vad tycker du är det bästa att ha? Älskar mina veredus skydd, är bra till min häst för han e rätt känslig.
Vad är det för för och nackdelar med senskydd på bakbenen? Vet ingen direkt nackdel, men jag måste ha de på min pålle för han stryker sig.
Escadron (ludger beerbaum) har ju både med och utan detta "flexisoft" hur mycket skillnad är det på de skydden? Flexisoft är väl mjukare uppe på skenbenet?

Jag har Veredus skydd på min pålla när vi hoppar/tävlar. dom tycker jag är bäst!
Har inte provat Eskadron, men dom är väll likvärdiga..

Vad har du för skydd på din/dina hästar när du hoppar? (sort och märke)har senskydd och bakstrykkappor vid all ridning. ingen aning om märket
Vad tycker du är det bästa att ha?tycker att man alltid ska ha åteminstone senskydd vid hoppning
Vad är det för för och nackdelar med senskydd på bakbenen?ingen aning, kan tänka mej att det blir stelt
Escadron (ludger beerbaum) har ju både med och utan detta "flexisoft" hur mycket skillnad är det på de skydden?ingen aning

Jag har lite lust att köpa flexi-soft skydden, men jag vet inte om jag har lust att lägga ut dom pengarna på en häst som nöter ut senskydden på ett år.. :crazy: dom han har nu köpte jag för ca 8mån. sen och dom är redan tunna på kotorna...dyyyr i drift är min häst! :crazy: behöver nya bakstrykkappor också..vill helst ha höga, då Lajen vågar ta för sej mycket mer med bakbenen då han har skydd..upplever jag det som..

Ville bara säga att det finns cob i eskadron, jag har två par till mitt "lilla" fullblod, båda med lammull och flexisoft.

Jag vet en "kompis " till mig, hon lånade mina läderskydd på några hopptävlingar (strlk COB) till sina STORA halvblod, de satt så TAJT så hästarna hoppade upp( 1.20-1.40)sig riktigt bra, de åkte hem med några rosetter... :crazy:
Jag skulle aldrig göra så mot min pålla, de måste tyckt att det va mkt obehagligt, men hon har jobbat i tyskland och där gjorde de så... :eek: (just på hennes anläggning) oftast hade man läderskydd med resår som man drog åt... :crazy:

Är det någon som kan lägga ut en bild hur veredus skydden ser ut, Är dom bra och prisvärda? Var kan man hitta dem?

Liknande trådar

C
Utrustning Jag ska köpa ett par framben senskydd. Eskadron. Bruna. Stl Full. Men så hittade jag fyra olika sorter :confused: och jag undrar vilken...
2
Svar
28
· Visningar
2 903
Senast: pemma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIV
  • Black Friday
  • Dejtingtråden del 38