Hoppskydd som öppnar upp för bakbenen?

S

SirWillgott

Vet att jag sett en liknande tråd förut, men hittar den inte nu..
Men iaf...någon som vet något om höga bakbensskydd som ska ¨låta hästen öppna upp bakbenen mer över hindrena?
För/nack delar? Någon som testat?
Vart finns dessa skydd?:)

Sv: Hoppskydd som öppnar upp för bakbenen?

Finns båda viktskydd och sånna som är lite hårdare och "klämmer till".
Nackdel är väl om man är slarvig o glömmer att ta av dom direkt man kommer ut, hoppar för ofta med dom eller tränar med dom eller sätter på dom när man börjar rida fram så tappar dom till slut effekt. Har du dessutom en känslig häst som kanske eg. inte behöver så kan dom bli "skrämda" när du anv. dom första gången o sträcka till sig eller liknande.
Jag har viktskydd när ja rider lite större klasser (oftast 1,40 o uppåt) och sätter på dom när jag har 1-2 språng kvar o tar av dom direkt när ja kommer ut. Använder det bara på en häst, han är "gammal" och rutinerad o kan behöva en "påminnare" ibland.
Har inte använt "doda"-skydden som ska klämma till lite så kan inte uttala mig om de, men samma sak med höga senskydd bak idén är ju lite att skapa ett litet "obehag" så hästen lyfter lite till.
Skydden kan väl köpas lite överallt, många tillverkare gör sånna. Equalityline har båda viktskydd o de andra.

Eskadron har höga bakbensskydd..
Tror iaf att det är det du menar :angel: ..

Vet inte om det stämmer men på mässan stod jag bredvid ngr som skulle köpa såna HÄR skydd, och hon som jobbade i den montern sa att bakskydden gjorde så hästen öppnade upp mer bak.
Jag har sånna skydd och det är typ de enda skydd jag andvänt hittils till min häst så vet inte om det skulle bli ngn skillnad om jag hade andra skydd.

Såna skydd kan möjligtvis göra marginell skillnad.
Kanske man får lite mer effekt om man sätter dem för högt upp på benet, men de är inte gjorda för att ha ngn sån funktion.
Men bra försäljningsknep är det kanske att säga så...

Ja sådana skydd säljer DODA,
till ett mycket högre pris en Pro då:angel:
Dom skydden är special designade och handsydda för att hjälpa hästen med bakbenen på bästa sett!:)

jessica kurten sa även det. men jag märker ingen skillnad på alexis:P hihi

Vet inte om det stämmer men på mässan stod jag bredvid ngr som skulle köpa såna HÄR skydd, och hon som jobbade i den montern sa att bakskydden gjorde så hästen öppnade upp mer bak.
Jag har sånna skydd och det är typ de enda skydd jag andvänt hittils till min häst så vet inte om det skulle bli ngn skillnad om jag hade andra skydd.

har själv såna skydd, och dom är super.

Min tränare sa att dom gjorde så hästarna lyfte högre bak... dom typ nyper till.. vet inte riktigt

Jag kommer nog inte märka ngn större skilland på heller, eller de gånger jag hoppat med "vanliga" bakskydd har inte vart ngn skilland från när jag hoppat med Catagoskydden.

Okok ...så det verkar som om jag kan få samma egenskaper på skydden även om jag köper Pro och sparar massa hundralappar en om jag köper DODA?
Alltså..blir man bara lurad av DODAS skydd?:crazy: eller..?

Är DODA speciella teknikskydd eller?

Jag har ingen aning om det, eftersom jag bara hörde det i förbi farten när personallen sa det till sin kund.
Jag märker då ingen skillnad på min häst om jag har Catago eller vanliga baksskydd.

29020003_1.jpg

Doda skydden ser i princip ut såhär (fast dessa är från Teun van Riel), dom har samma "klämmande" funktion.

Doda-skydden och catagoskydden kan inte jämföras! ok, vissa hästar är otroligt känsliga och du får samma effekt om du skulle sätta på ett par vanliga bakskydd som tex. eskadrons normala modell, men det är för "känsligheten" och inte för skyddens funktion!

Jag har ju aldrig sagt att dom kan jämföras och jag har aldrig sagt att att catagoskydden skulle hjälpa hästen att öppna upp mer bak, det vara bara vad jag hörde en säljare säga till sin kund.
Och jag märker då ingen skillnad mot vanliga skydd och min catago.

Ja det är ju olika för olika hästar!:idea:
Vissa är ju känsligare en andra vilket ju inte skadar!:)
varken hästen eller plånboken:D

sorry va inte menat direkt till dig, glömmde *KL*:et

Liknande trådar

Hästvård Idag var vi iväg på klinik och känner bara att jag skulle vilja ventilera mig lite. Se om fler kanske har liknande problem? Veterinären...
Svar
0
· Visningar
310
Senast: Zevzan
·
Hästvård Hej, har åter igen ett problem med hästen 🥹 (ska det aldrig ta slut!?) Efter att ha ägt min nuvarande häst i ett halvt år upptäcktes...
Svar
0
· Visningar
525
Dressyr Får jag stöta och blöta en galoppombytes fundering med er? Min valack har inte befästa byten ännu, det ena blir oftare rätt än fel men...
9 10 11
Svar
211
· Visningar
21 499
Senast: Nevermind
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 490
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar