Hoppsadel ?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare _Waccardi_
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 11
  • Visningar Visningar 1 057
W

_Waccardi_

Hejsan, jag är på jakt efter en ny hoppsadel då min inte längre passar (En kensington från Börjes) Är det någon som har några bra tips på sadel? Jag kan tänka mig en syntetsadel men helst läder, är det någon som har Hööks hoppsadel CH trevor flatback? Bilder och sånt? Tack på förhand! :)

Sv: Hoppsadel ?

Hm... kan sitta och rabbla upp en himla massa sadelmärken, men det är ju sak samma när vi inte vet hur hästen ser ut. Ryggvinkel? Böjning på ryggen?

Ta ut en sadelutprovare som du har förtroende för (och "vet" är bra). Det kommer att löna sig i längden.

Vill du ha en lite billigare sadel? Mitt tips är isåfall Stübben...
Jag köpte en begagnad Stübben hoppsadel, 7-8 år gammal för 3000:-, komplett. I bruksskick, men hel i bommen och inte sned. Dom håller i en halv evighet!

Jo jag har hört att stübben är en bra sadel som håller länge osv. Men jag är lite nyfiken på griffin sadlarna me, det står ju att dom "formar" sig efter hästens rygg första gången man använder den. Vad tycker ni om syntet? Är dom lika hållbara som läder sadlar? Min arab (d-ponny) har en ganska markerad manke och "rak" rygg.

Jag använder gärna syntetsadlar som är de något dyrare då. Har inte lika bra erfarenheter av de billiga som av wintec och Griffin, har haft 4 griffin och den ena säljer jag ALDRIG! De andra har jag fått sälja pga att hästarna har växt ur dem...

De formar sig bra, har lång hållbarhet, är lättskötta och bra att rida i!

Att hitta en stubben sadel med vid bom begagnad är faktsikt hyfsat svårt nu för tiden.. det är normal bom eller smal som gäller..

en kompis till mig letar på tok efter en gammal stubben med vid bom men hittar inte.. så alltidnkan inte begagnat vara bäst om man inte hittar begagnat..

Hm, jag kanske hade tur då? Jag har en Siegfried CS hopp, och en Tristan Lyx dressyrsadel, 16,5"/bomvidd 32! Köpta från samma person. Nu när du säger det så, så är nog de flesta 29 och 30 i bomvidden!

Vad synd att jag berättade vad jag gav för hoppsadeln då ;) , för jag kanske måste sälja dom... (Köpte lite för vida, för att hästen skulle bredda sig...Men nu undrar jag om han kommer växa i dom.. :smirk: )

Jag har bara provridit i en kompis Griffin allround, och den var helt okej att rida i. Jag vet inte vad för häst dom passar, men jag tror att dom är en av de bättre syntetsadlarna som finns. Efter vad jag hört!
Annars håller jag på Stübben, för jag gillar läder bättre! ;)

Ja, att hitta en vidare "äldre" stubben är svårt.
Jag gav upp och köpte en ny stubben sigfrid CS 32 tumm. Passade på när det var lite billigare pris.
Älskar stubben och tycker att kvaliteten är toppen. Min gammle sadel en stubben sigfrid (31) har hållt kanon bra, så det var en av anledningarna till att det blev en stuben igen.
Ska bara få tummarna ur röven och göra mig av med min gammle stubben.

stubben finns till ett bra pris begagnat och det är mkt bra sadlar som håller i evigheter och har bra kvalitet. sen att de är lite hårda i sätet som det är olika meningar om är ju en smaksak.

jag fick med en till min foderponny, en stubben sigfried II och älskar den! står ut med att den är lite hård i sätet, men jag sitter bra i den och den placerar en i bra sits.

Okej, men jag har också funderat lite på en wintec, hurdana är dom?

Liknande trådar

Utrustning Japp, då var det dags för det näst svåraste inköpet när det gäller hästar. Sadel. Jag har köpt en ung häst som både ska växa mer och...
Svar
5
· Visningar
394
Senast: Freazer
·
Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
5
· Visningar
410
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Hej! Innan massa kommentarer att ta ut sadelutprovare, jag ska det men vill bara kolla om det finns möjlighet att rida öht med...
Svar
0
· Visningar
535
Senast: liiinnea
·
Utrustning Min kära dam, en 7-årig PRE-korsning på ca 160 cm, är på träningsläger. Hon har verkligen börjat bli fin men då dyker dilemmat upp att...
Svar
6
· Visningar
1 081
Senast: Barret
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tuggbensfavoriter
  • Bråkande hundar
  • Valp 2025