Hoppsadel..

J

jojjo_blondin

Jaa nu e vi här igen då.
Har vart och provat Kieffer Donau, jättebra med stora stöd, men tyvärr alldeles för hård sits =(. Har funderat på Frank Baines elle M&N, begagnad isf. Vi har ungefär 9 till tiotusen att lägga..
Mina "krav" då: Ganska stora knä och vadstöd, mjuk sits, och att den ska vara flatback, men det är ju inte många hoppsadlar som inte är det.
Sen ska den ju passa pållan också, men det är nästa steg. :)
Vad kan ni rekommendera i den prisklassen? (Begagnat/Nytt)
Har blivit avrådd från HDR och Stûbben tycker jag är alldeles för hårda.

albion som beauspirit sa och även dominus, fast dom kostar
lite mer (nya) typ 14000... men dom är väldigt mjuka
o goa... :love:

Lemetex (fd. Kloster Schöntal) Schweizisk kavalitetssadel har själv en gammal goding köpt begagnad och välnyttjad men ack en sån pärla!!

Jag valde i vintras mellan en Stübben och en Cliff Barnsby. Den stübben jag provade (vet dock ej vad det var för modell) var en ny flatback och den var inte alls hård. Den kändes jättebra. Endå valde jag Cliff Barnsby raven, flatback, som kändes hur mjuk och go som helst med jättebra stöd! :love:

Jag har en Passier hoppsadel, den är ganska djup även om det är en flatback, och har stöd båda fram och bak. Kostar ju det dubbla av det du tänkt dig, men det kanske går att hitta någon begagnad Passier?

M&N har ganska store stöd tror jag.

Jag har en Morris&Nolan flatback till salu om du är intresserad! 16" och bomvidd 32, fudge-färgad. Väldigt mjuk i sitsen och har väl "normal stora" stöd.
PM:a om du är intresserad. :)

Jag kan varmt rekomendera Prestige/Appaloosas hoppsadlar. Jag har nyligen köpt en ny Prestige Golden Star för drygt 10 000 och det är det värt! :love: enligt både mig och pållan :D :bump:

Har tittat på dom och kommit fram till att jag tycker de är för små stöd, annars är dom underbara. Min sadelmakare tycker inte om dom heller, bäst att hålla sej väl med henne ;) .

Jo, det är lite mkt, det får ju bli begagnat isf.
Tänkte åka in till Haglunds, där har dom inte en sadel under tiotusen, pröva ut några jag gillar och ta ut och pröva på pållan, sedan leta efter dom fast begagnade.
Ska höra vad min sadelmakare säljer för några också.

Ja, Golden Star har väldigt lite stöd och är rätt flat i sätet. Paris och Sydney är lite djupare och man sitter mkt bättre i dom. Men om din häst har rak rygg så passar inte Prestige..

Har aldrig provat någon prestige, men jag tycker även att dom andra moddellerna har för lite stöd :( . Annars är dom helt underbara.

Albion... helt ok. menkolla hur den ligger på hästen först o främst, det finns gel sitsar för ryttare...

Har i och för sig bara haft min sadel i en vecka men den är superskön och med STORA stöd (större än Gloden star som jag också testat). Det är en Globus Clic och jag hittade den hos Tre hästar i Kungälv. (gissar att du bor runt gbg med tanke på att du nämnde haglunds) Den kostar 9000 kr ny. Är hittills väldigt nöjd och blir förvånad över hur skön den är att sätta sig i varje gång jag gjort det hittills.
Kanske kan vara något?

Har kollat ¨på globus. men inte kollat närmare. Provsatt en sådan i samma affär som du köpte din. tack för tipset. :)

Skulle ALDRIG köpa en sadel som inte låg perfekt på henne. men den ska passa mej också, och jag tänker inte betala 10 tusen för en sadel jag måste ha gelsits för att trivas i.

har dock kommit fram till att jag ska vänta med sadelköp då jag inte riktigt vet vad jag vill med min ridning för tillfället. Kanske är det så att jag satsar mer åp dressyren och då vill jag hellre ha en sådan sadel.

Sv: Hoppsadel..

piggis :love: frank baines!!
fast den har ytterst små vadklossar (reflex-modellen), vilket jag tkr är väldigt bra för då blir man inte låst...
väldigt mjuk sits, helt enkelt underbar! :)

Sv: Hoppsadel..

Terrys :love: :love: :love:
Gillar Zaldi i vissa fall, dock mest dom äldre.

Gillar inte hårda och äckliga sadlar, stubben går bort direkt.

Liknande trådar

Utrustning Vi har idag provat några dressyrsadlar som vi lånat med hem och funderar på hur vi ska ta oss vidare efter detta. Albion 17" K2 MW...
Svar
0
· Visningar
2 464
Senast: Rimfaxe
·
Utrustning Hej! Jag har läst igenom Sadellistan 2.0 och en hel del andra trådar och har skaffat mig ett något sånär hum om vad som skulle kunna...
Svar
2
· Visningar
2 721
Senast: Aureola
·
  • Låst
Utrustning Var iväg hos sadelutprovaren och testade en massa sadlar, och det var ju lite klurigt... :confused: Hade med mig en Kieffer Inn dit...
Svar
6
· Visningar
1 514
Senast: caballus
·
P
Utrustning Jag ska nu börja leta efter en hoppsadel till mitt halvblod. Jag har några funderingar kring märken och modeller som kan passa mig. Jag...
Svar
6
· Visningar
1 010
Senast: Långnos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka