Fiorano

Trådstartare
Behöver en hoppsadel till min yngling. Prestiges Golden Star ligger bra, men han behöver en 36-37 i vidd och dom är inte så valiga på beg.marknaden. Tänkte därför kolla om det finns nån annan sadel med samma typ av passform? Måste alltså passa en väldigt kort, ganska svängd och aningen överbyggd rygg. Han är bred, men inte platt över ryggen.

Sv: Hoppsadel

Amerigo dj, låter som en klockren beskrivning!
Finns hyfsat billiga på beg marknaden då o då faktiskt!

Ja dom var minsann billigare än jag trodde! Men ändå lite för dyr för budgeten just nu-i synnerhet eftersom jag måste hitta en +2 (minst) och då verkar man direkt hoppa upp ett snäpp prismässigt:(.

Borde inte nån Stübbenmodell kanske passa? Har kollat lite på Artus-men har inte stenkoll på hur svängd den är?

men man kan ju värma om Prestigen till rätt vidd - bara så du inte glömmit bort det...

Jo det kan man. Men i praktiken är det helt värdelöst eftersom bommen drar ihop sig ganska snabbt igen. Been there done that. Köpte en Prestige Doge 36 och mitt dumma nöt frågade inte om den varit omvärmd. Visar sig att det är en omvärmd 34 och trots ny omvärmning blev den inte vidare än 35.5 (som den fort drog ihop till en normal 35). Mutter. Så ska jag köpa Prestige ska det vara en 36 el 37 från fabrik!

Dominus kan du ju också prova!
Stubben kan gå, rejäl bomvidd bara! Passa så du inte hamnar för långt bak med djupaste delen.

Ang prestige, det har jag aldrig hört! Men klart intressant!
Jag har nånting i bakhuvudet att De alltid görs som 34 och sen justeras..

Min erfarenhet är samma som Fioranos, de från fabrik är vidare än omvärmda i samma vidd.

Stübben är ju oftast väldigt smala, men Edelweiss är en himla trevlig sadel att rida i. Jag hade en sån på min överbyggda donna som låg väldigt bra på henne.

Har minsann lyckats hitta en svart Golden Star i rätt bomvidd! Så den är förhoppningsvis på väg norrut snart:).

Nackdelen med att värma om, om det är mer än lite grann, är att man väl bara värmer om i fram. Risken finns att sadelns midja förblir för smal för hästen.

TS: Hoppas att sadeln kommer fram som den ska :)

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
862
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Några tips om vart jag ska börja leta? Provade en prestige golden star i bom 37 som blev för smal. Har även lagt på en prestige hippos...
Svar
19
· Visningar
1 293
Senast: Anna-KarinO
·
Utrustning Jag har haft enorma problem med att hitta en sadel till min Welsh Mountain. Hon är 115 cm hög med väldigt platt, bred och något svängd...
Svar
11
· Visningar
1 501
Senast: Thera
·
Utrustning Nu vänder jag mig till er som har dessa dressyrsadlar . Globus crincle, passier corona , equiline contest. Dessa tre dressyrsadlar...
Svar
1
· Visningar
714
Senast: Time Lord
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama