Hoppsadel med sittpunkt långt fram?

Cherarriduracell

Trådstartare
Kravspec:
Sittpunkten långt fram
Plats för manke både höjd- och sidledes (ingen jättehög manke, normal halvblodsmanke)
Passa en relativt rak rygg som är åt det takiga hållet, inget extremt men åt det hållet.
Gärna ullstoppad, men inget krav

Hästen vill inte ha sin utprovade globus som för ögat ligger bra på honom men jag sitter dåligt i den, antagligen pga sittpunkten som känns för långt bak + sadeln glider fram. Sadeln jag rider nu är en fransk av ett märke som inte är särskilt känt i sverige, 30 år gammal, den har lite för lite plats för manken sidledes annars skulle jag fortsätta rida i den.

Hittade ingen öppen sadellista. Vad kan jag hitta beg som inte kostar skjortan? (kan jag hitta något alls?)

Prestige av nyare årgång är nog det enklaste att hitta som passar den sortens rygg.
Jag tycker prestige "bygger" så mycket liksom ovanpå hästen, känns som att man sitter 1dm över? Har nog inte provat en nyare förresten, 5-10 år gammal kanske. Men får jag tag i nån nyare prestigemodell ska jag absolut prova!

Vet inte riktigt hur det är med sittpunkten på min sadel, men resten av beskrivningen verkar ok då min häst verkar likna din enligt beskrivning i alla fall :) också fransk

Har en äldre Devoucoux, men de kanske du redan kikat på ^^
Hittade min beg hos en sadelutprovare, inte super billig men helt ok pris enligt mig :)

tycker att de flesta sadlarna nu har "sittpunkten långt fram" eller de skriver i alla fall det i beskrivningen ;). men i mellanpris så finns ju lippo och santacruz t ex.

Lippo kanske kan vara ett alternativ? Har en Lippo Allegria till min häst som verkar ha liknande rygg som din enligt din beskrivningen. De ligger hyfsat bra i pris också.

Kravspec:
Sittpunkten långt fram
Plats för manke både höjd- och sidledes (ingen jättehög manke, normal halvblodsmanke)
Passa en relativt rak rygg som är åt det takiga hållet, inget extremt men åt det hållet.

Hästen vill inte ha sin utprovade globus som för ögat ligger bra på honom men jag sitter dåligt i den, antagligen pga sittpunkten som känns för långt bak + sadeln glider fram. Sadeln jag rider nu är en fransk av ett märke som inte är särskilt känt i sverige, 30 år gammal, den har lite för lite plats för manken sidledes annars skulle jag fortsätta rida i den.

Hittade ingen öppen sadellista. Vad kan jag hitta beg som inte kostar skjortan? (kan jag hitta något alls?)
Tolga skulle kanske kunna funka? Har den på min som iofs är mot det svängda hållet, men rakare vid arbete. Han har en lång manke, och är takig. Tolga ligger som ett smäck på honom, och finns ute begagnat för bra pris.

prestige går bort, tycker att jag sitter för långt bak och ovanpå.
ordo equesters hoppsadlar, någon som vet något om dem?

Bates, vilka modeller är rakast?
Equipe emporio, är den rak?

Kravspec:
Sittpunkten långt fram

Den nya Albion K2 är väldigt trevlig! :) Jag själv håller tillgodo med en begagnad K2, men provred den nya i höstas :d Bra grepp och stöd, passar bra för rak och takformad rygg, ullstoppad och numera också omvärmningsbar bomvidd.

Den nya Albion K2 är väldigt trevlig! :) Jag själv håller tillgodo med en begagnad K2, men provred den nya i höstas :d Bra grepp och stöd, passar bra för rak och takformad rygg, ullstoppad och numera också omvärmningsbar bomvidd.
Vad är skillnaden mellan nya och gamla förutom att den nya går att värma om?

Provade en wintec NEW, hade inte ens nästan tillräcklig plats för manken sidledes eller höjdledes. Synd, jag satt rätt bra i den.

prestige går bort, tycker att jag sitter för långt bak och ovanpå.
ordo equesters hoppsadlar, någon som vet något om dem?

Bates, vilka modeller är rakast?
Equipe emporio, är den rak?
Har bara ridit i Ordo Equester Mars, fälttävlansmodellen. Jätteskön, men sittpunkten ligger ganska mitt i sadeln. Ganska rak i bommen, bra grepp och plats för normal manke.

Liknande trådar

Utrustning Snart blir det körhäst av henne istället... Jag är i sadeldjungeln igen. Fröken är inte så himla knepig att hitta nåt som ligger bra...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
10 483
Senast: Alexandra_W
·
Utrustning Är återigen ute på jakt efter en sadel till min travare. Har haft ut sadelutprovare tidigare, köpte då en Albion style dressyrsadel...
Svar
3
· Visningar
981
Utrustning Jag letar efter sadel till min 3,5 åring som är ca 170 i mkh. Jag är 164 och behöver 17,17,5". Det har dock varit problem att hitta nåt...
Svar
0
· Visningar
3 403
Utrustning Jag blir snart galen. Vi har letat och letat och letat men det tycks vara omöjligt att hitta en sadel som passar både mig och...
Svar
5
· Visningar
1 718
Senast: Larka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka