Hoppsadel med rak bom?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Susanne_
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 13
  • Visningar Visningar 2 263
S

Susanne_

Letar efter en hoppsadel till min 4-åring (halvblod på ca: 168cm). Hon har knappt någon manke och väldigt rak rygg. Hon är dessutom ganska bred och kommer lätt att behöva vid bom.
Jag provade min andra hästs Zaldi star (som ju skall ha en ganska rak bom så vitt jag vet) i går på henne och det fungerade inte nu efter att hon har musklat på sig lite över ryggen. Den låg ganska bra förut.

Någon som kan tipsa om andra märken (hoppsadlar) med väldigt raka bommar? (Gärna sadlar som inte kostar skjortan typ 15' och uppåt eftersom det ju är en 4-åring och jag vet inte hur hon kommer ändra sig närmsta året). ....också skall de helst vara ullstoppade och inte permanentstoppade (för att göra det lite mer komplicerat... ;) )

MVH Susanne

Sv: Hoppsadel med rak bom?

Albion K2 (ca 14-15 000) och Globus Clic CC (ca 8-9000). Har sett ett par begagnade...

Zaldi Star är inte helt rak och risken är att den skapar punkttryck i mitten under sätet om den är för böjd.

Stubben kan funka (t.ex. Siegfried CS och Artus), de är inte völdigt raka i bommen men de blir raka med hjälp av bossorna.

Lemetex Stylist är väldigt rak (med hjälp av bossorna, bommen är samma som Stubbens, iaf de äldre sadlarna. Nya modellerna som Arosa, Alpina etc med lemflex system har en annan bom och jag vet inte hur deras passform är annat än vad Lemetex har skrivit till mig, vet inte heller hur långa de är i förhållande till de andra sadlarna som t.ex. Stylist)

Passier PSL är väldigt rak (inte helt rak dock, men nästintill) men det är en stor sadel som är ganska lång i jämförelse med Albion och Globus som är väldigt väldigt korta.

Alla dessa sadlar är ullstoppade och hyfsat korta. Ta reda på om din häst har en kort rygg (finns många som ser ut att ha lång rygg, men i själva verket har de bara lång länd) för tyvärr är det väldigt svårt att få tag på en kort sadel.

Griffin Robert Whitaker Showjumper är relativt rak i bommen, ganska vid runt 95 grader. Låg fint på min rakryggade, breda häst med låg rund manke.

jacson Santa Cruise och Albion. Så vitt jag vet har Saldi Star en väldigt svängd bom. Min häst är ochså rak och har inte så mycket manke och dessa två sadlarna lige bra på honom.
Lycka till!!

Nån av Globus sadlar kanske, Clic t ex. Har vida bomvidder & breeeda kanaler. Är ullstoppad & kostar ca 8-9000 ny.

Hej!

Har en Jacson Celine sadel till min häst, 5-åring, 170 cm hög, köpte den till henne som 4 åring för att hon skulle kunna växa i den.
Sadelutprovaren sa att min häst hade rak rygg och rätt lång manke, och Celine'n låg perfekt.

Nypris 7000 kr, har hållit bra och jag tycker kvaliteten är helt okej. Dock behöver den stoppas om när den är använd 4-6 veckor. Snygg är den också!

Finns gamla trådar om den om du söker lite.

Tack för svaren...
Då vet jag mer vad jag skall leta efter...

//Susanne

Wintec och Bates!

Wintececen är billig och båda sadelmärkena har utbytbara koppjärn så att man kan ändra bomvidden :)

Fast Wintecen har väl en extremt svängd bom?

(Jag har ockå en Wintec Cair Flatback med vidaste järnet i och den glappar typ 5cm på henne så den kan jag inte använda alls... Zaldin har kanske ett glapp på 1-1,5cm...)

Är det samma bom i Bates sadeln?

//Susanne

Trainers, är ganska billig och i bra kvalitet!
Min är ullstoppad och med rak bom.

Grejen med sadlar med ställbar bom är att dom är ganska raka i normala vidder, MEN vidgar man dom mer framtill så blir dom väldigt svängda! Så en smal Bates kan vara helt rak, en x-vid väldigt svängd! Mao kommer inte dessa sadlar att funka på en rak Och bred häst

Pessoa passar också hästar med rak rygg.

Har (förhoppningsvis är den såld nu men) en Passier CometFS, den är väldigt rak om man väljer kilbossor. Dyrare men finns ju begagade passier

Problemet med Wintec är att om den passar i en bomvidd passar den inte bra i en annan. Passform ändras markant när man byter bomvidd.

Liknande trådar

Utrustning Hej alla ni med Equipe-sadlar! Jag har en häst med rak och bred rygg som jag så gärna skulle vilja hitta en Equipe hoppsadel till. Han...
Svar
0
· Visningar
801
Senast: Scs
·
Utrustning Funderar på att skaffa ny hoppsadel, men jag känner att jag blir gråhårig bara av att börja tänka på det :crazy: Och det blir inte...
Svar
2
· Visningar
880
Senast: Miljon
·
Utrustning Fanns det inte en jättetråd förr om vilka sadlar som passar vilka ryggar :confused: Hur som helst: Jag är på jakt efter en hoppsadel...
Svar
4
· Visningar
2 162
Senast: PrinceFair
·
Utrustning Snart blir det körhäst av henne istället... Jag är i sadeldjungeln igen. Fröken är inte så himla knepig att hitta nåt som ligger bra... 3 4 5
Svar
89
· Visningar
10 876
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka