Hoppryttare som vill prova sig på distans!

sophia93

Trådstartare
Hejsan!
Jag har ett halvblod/fullblods sto som jag annars tävlar hoppning lite lätt. Men har funderat länge på att testa distans, men vill gärna ha någon som man kan prata om träning och tävling.
Först och främst vill jag starta i en PP eller CR och då ha någon man kan prata om hur man tränar och få lite hjälp på hur man skall träna mm.
Ursäkta för att det är väldigt luddigt det jag skriver men om det är någon som har några tips om distans i allmänhet eller träningen så får ni gärna skriva. Och om det är någon annan som (gärna bor i gbg området) vill börja eller redan har testat på lite distans som vill fortsätta så skulle det vara roligt att kunna dela kunskaper så skriv gärna =)

MVH Sophia!

Sv: Hoppryttare som vill prova sig på distans!

Hej!
Jag är f.d. hoppryttare som precis har börjat med distans (hunnit starta två ggr). Skicka ett meddelande med din mailadress om du vill prata :-) Bor inte i Gbg dock utan i Stockholm.
/Lena

Det gör jag gärna =)

Får man fråga vad för häst du har??

Ingen annan som nyss börjat med distans? eller som har något att dela med sig??

Jag har hållit på med distans på allvar i 3 år, innan var jag intresserad av distans också men var då med som groom för jag inte hade någon häst som fungerade till distans. Nur har jag har ett stort varmblod (165cm) som jag tävlar med. hon har placerat sig flera gånger upp tom 80 km. I september ska vi testa på 12 mil nationell. Om detta går bra så går vi upp på fei/Cei tävlingar nästa år.
Föresten jag har en till häst, som är min första häst. det är ett halvblod på 148 cm som jag hade tänkt att testa om hon klarar CR50km nu om några veckor. tänkte bara testa bara för det är skoj att komma ut på lite fler tävlingar.

Jag är väldigt tacksam för ditt svar =) Har lite frågor bara.
I vilka städer går tävlingarna du skall vara med på?

Hur tränar du med ditt halvblod innan CR?

Kan en terrängträning vara bra innan man testar på distans? För då tränar man ju att gå i vatten och lite skogsmiljö.

Om 1,5 vecka ska jag tävla isabergsritten, den ligger utmed nissastigen i hestra 6 mil söder om jönköping. (3 mil från mig). Sen med andra hästen är det billingeritten den ligger utanför skövde. och så sista tävlingen blir göingeritten den ligger i norra skåne, vet inte exakt vart.
Terrängträning är väl alltid bra, så kör du det.
Jag rider mitt halvblod ca 4 dagar veckan och en gång brukar hon följa med som handhäst när jag är ute och skrittar i ca 2h.

1 dag/v brukar jag rida en långtur på ca 15-20 km i varerande gångarter.
Resten av dagarna blir lite varierat, ibland bara skritt och ibland lite mer fart.
har försökt att åka till ridhuset regelbundet också, men nu har det varit ett uppehåll på det under sommaren.

Tänkte se om man kanske skulle kunna komma upp och kolla på tävlingen i jönköping eller om jag hittar någon närmare så jag kan se lite på plats innan jag tävlar själv.
Så tror du en häst som går i normalträning, ca 6 dagar i veckan.
Minst 3 dagar i paddocken då rider jag tills hon e svettig i alla gångarter och arbetar henne. 1 dag hoppning och andra dagar uteritt i alla gångarter(ibland bara skritt) klarar en CR??

Absolut skulle den klara en CR. man ska inte göra det försvårt. du får ju rida på 6timmar 5 mil som saktast det är ju inte snabbt.
Det är en mycket god ide att åka ock titta på en tävling eller följa med som groom/funktionär. För man lär sig massor och det är bara att fråga någon som är det om man undrar något, alla är super trevliga.

Jag kan ju testa rida en ritt på ca 3 mil hemma och se hur lång tid det tar så man har lite hum och vilken takt man kan rida i :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 502
Senast: Mia_R
·
Övr. Hund Hej igen, Tate här! Jag behöver er hjälp, jag har så många tankar men kommer ingen vart. Det är så att jag har hittat en hund, en...
Svar
3
· Visningar
1 415
Senast: TinyWiny
·
Hundavel & Ras Min man har stora drömmar, vilket ju är bra, men samtidigt väldigt lite insikt i hur det ser ut i det verkliga livet, känns det som...
2 3
Svar
56
· Visningar
10 662
Senast: machafuko
·
Distans Jag har fått upp ett plötsligt intresse för alla möjliga grenar som jag tidigare varit helt ointresserad av (förutom hoppning och...
Svar
4
· Visningar
4 218
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka