Hopprädsla

A

almizz

När jag var yngre fick jag inte riktigt lära mig hoppgrunderna men nu när vi har börjat hoppa högre känner jag att jag är ganska rädd för att hoppa högt. Jag vet inte riktigt varför, det är nog bara höjden som är rätt läskig. Jag har hoppat 80 cm men det var länge sen och när jag red en ponny som vägrade hela tiden så blev jag nog också rädd. Nu har jag en fin hopponny som inte vägrar men jag tycker ändå höjder över 65 är ganska läskigt. Är det någon som har bra tips på hur man kan bota hopprädsla??

Sv: Hopprädsla

Jag tycker du ska fortsätta hoppa 65 cm ett tag. När du känner dig helt bekväm med det kan det vara dags att höja med 5 cm på något enstaka hinder. Det finns inga genvägar. Ta det sakta och säkert med små höjningar. Höj bara när den föregående höjden känns ok.

Sv: Hopprädsla

Jag rider nu min första storhäst som jag litar på till 100%. men tack vare min förra ponny, som var supertaggad i hoppning och laddade som fasen inför hindren, men ändå slog på med världens tvärnit 50% av alla sprången, så har jag blivit otroligt osäker vissa stunder inom hoppningen. jag tävlar nu 1m-1.10m och tränar på ca 1.15-1.20 men vissa dagar är ja såååå osäker, det kan kännas superbra först, sen helt plötsligt får jag för mig att shiiiit vad de här inte känns bra, sen kan det bara försvinna 2 min senare. De gångerna som jag får för mig de här dumheterna så låter jag min häst sköta allt, tar mantag och blundar över hindret som känns läskigt. (får tillägga att min häst är mycket välutbildad och otroligt stabil)

Förstår precis hur du känner, jag tycker som ovanstående - fortsätt hoppa den höjden tills du är helt säker och det inte känns det minsta läskigt. sedan ökar du långsamt. .

Liknande trådar

Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 054
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 178
Senast: LiviaFilippa
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
10 159
Senast: Svartkatt
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 409

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka