HopprÄdd!

K

kmbabe

hejsan alla bukefalister :)
jag har blivit hopprädd :S
the story: :p:D

min nuvarande häst som jag hyr är en ponny som gått msv b för 4 år sen, men ägarna slutade tävla för hon är helt bedrövlig, även om hon har tekniken över hindren. hon springer hit o dit, stegrar, snurrar,krummbuktar sej o e allmänt jobbig.en tjej har ridit henne 3 gr/ månaden i 2 år nu. ingen annan kan/vill/vågar rida eller hoppa henne. hon är verkligen svår, men hoppar oftast, problemet är att hon spinger emellan som en ja vet inte vad, slänger sej över hindren o lyssnar knappast på ryttarn. hon kan hoppa och nu när vi haft henne i 4 månader börjar hon kunna sammla ihop sej lite mer men hon skenar fortfarande ibland mot hindren(o ja lovar, många sm-ryttare har försökt rida den här hästen, hon är riktigt svår) men hon hoppar oftast. har vart liute rädd själv o e en liten nervi arab, men nu har jag börjat bli osäker på min egen ridning eftersom hon ibland över ett 70 cm högt hinder hoppar som om de vore 115 eller ett normalt skutt. jag har hamnat fel, tappat stigbyglar några gånger per träning. ja har rykt henne i munnen nåra gr o kännt mej rädd för att hoppa för att ja e så osäker på hur de kommer gå över hindret. ja prövar just nu att rida på väldigt lösa tyglar så får hon lära sej avståndet själv o hur hon ska anpassa sej. det går bar för henne men ja e så osäker nu. ja har blivit rädd för att hoppa över 80 cm o detta är verkligen obekant för mig. hur ska jag göra för att bli säker o hjälpa ponnyn?

Sv: HopprÄdd!

Varför hoppar man öht en sån häst? Mer markträning, dressyr, bommar och lydnad innan man tänker på att lägga upp riktiga hinder och ffa hoppar banor. Tycker jag. Det blir ju farligt och för dej som börjar bli rädd så borde det inte vara värt det heller.
Har den ont, har det hänt nåt nån gång?

Hoppas det ordnar sej!

Jag kan hålla med Magnum ovan om att man då kanske inte ska hoppa högre än 80cm tills hästen känns så pass säker, och ni utvecklat en sådan tillit till varandra att du känner dig säkrare på både hästen och höjden! :)

Jag var själv i lite samma situation med min häst för ett år sedan; då för att hon livit osäker och stannat några gånger, vilket gjorde mig osäker och så lev det en ond cirkel tills jag inte vågade hoppa mer än 1m, och hästen tyckte att det var skittråkigt att hoppa så 'lågt' (det är en stooor häst) och allt blev bara dumt.
Det som fungerade för mig då var 5 veckor på Irland, haha!
Jag skulle ha praktik via skolan och hamnade på Irland där det bara var att hålla i sig och föröka att inte skrika på terrängbanan - där jag var jag tvungen att bli modig, annars kunde de bli farligt.
Säger inte att det är det bästa sättet kanske, men det var det som fungerade för mig då, haha!

Så det finns många sätt - det gäller bara att hitta erat!
Lycka till!:D

Sv: Hopprädd!

Be vet eller eqiterapeut eller nån med värmekamera kolla på hästen. Dom ska inte rusa. Har något hänt vid hoppning som hon blivit rädd för?

Det låter som att detta inte är en häst för dig :) Du skulle haft en snäll häst att bygga upp förtroende på. Men ska ju tycka att det är roligt.
Men annars är det ju att hitta rätt tränare och rätt övningar. Hästen ska ju tex inte ha långt från svängen och hindret så hon kan rusa i en hel evighet innan språnget. Sen gymnastik hoppning är ju bra. Många och låga hinder efter varandra tex. Då kan hon ju inte rusa sig igenom :) Och gör hon det gör hon säkert inte om det så många gånger till. Brukar funka när jag har lektiner för mina elever :)

Lycka till :rofl:

Liknande trådar

Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
4 384
Senast: Ullmerkott
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 967
Senast: Mia_R
·
Avel Har ett sto som betäcktes (fribetäckning) förra sommaren. Vi åkte från hingsten 1:e juli. Sen dess ingen brunst. Magen har växt men...
Svar
15
· Visningar
2 998
Senast: Karro-Lina
·
Hästmänniskan Varning för långt inlägg, läs gärna allt innan svar. Lite bakgrund om mig som kanske gör det lättare för er att hjälpa mig och kunna ge...
Svar
8
· Visningar
1 829
Senast: Verdandi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Promenadskor vinter