Hopprädd + hoppglad häst

Tikket

Trådstartare
Har en hemsk hopprädsla. Det räcker nästan att det ligger bommar på marken för att det ska knyta sig i magen på mig och jag spänner mig.
De gånger jag hoppat med min häst tidigare har han dragit ner huvudet efter hindret, vilket har resulterat i att jag åkt av.
Det har såklart gjort mig ännu mer rädd.
Hoppade dock honom, i långsam trav över ett 30cm härom dagen med hackamore. Funkade utmärkt.

Nu är det bara jag då. Hur får jag bort min extrema rädsla. Räcker ju med att det är ett hinder på ridbanan, även om jag inte ska hoppa...
:(

Min häst älskar att hoppa, han gör det med glädje och jag behöver egentligen bara styra honom på hindret.
Tror med all säkerhet min häst klarar uppåt metern utan problem och skulle gärna vilja låta honom njuta av hoppningen med mig som pilot. Så hur lär jag mig att inte vara rädd på en så positiv häst?

Här är en film på när han löshoppas. :love:

http://www.youtube.com/watch?v=kIC1qajtoOQ&feature=relmfu

Sv: Hopprädd + hoppglad häst

Du har inte en kompis som har en häst som är trygg att hoppa? Alltid en bra början, få bort rädslan lite och kanske få lite självsäkerhet...

En annan sak är kanske att be någon "hoppkunnig" hoppa din häst några gånger så han inte blir så taggad när du väl börjar hoppa honom.

Det tar kanske ett tag men skynda långsamt och lycka till!

Jag jobbar med samma problem. Min häst är extremt hoppglad, vilket också kan ta sig uttryck i vilda bocksprång och anridning i ett tempo som är betydligt högre än vad jag tycker är okej. Jag är extremt hopprädd för tillfället, efter att ha åkt av ett par gånger när jag försökte hoppa min glada häst.

Mitt upplägg är att en duktig tjej får hoppträna min häst regelbundet. Själv har jag lagt upp min egen "hoppträning" i tvådagarspass. Dag 1 jobbar jag på ridbanan med lydnad. Jag kollar av att alla hjälper fungerar, att gasen sitter där den ska och att bromsen funkar. Dag 2 gör jag samma sak, men med bommar. En del dagar mår jag bra och har gott självförtroende. Andra dagar är det läskigt med bara bommar på marken.

Jag sätter upp mål för mig själv varje gång - mål som går att nå. Till exempel att trava över en bomserie och lugnt kunna göra halt några meter efter. Nästa gång kanske det är ett litet hinder som jag ska över. Och så kanske det kommer ett bakslag, och då är det bommar på marken som ska över. När jag är nöjd sitter jag av och går hem. Senaste gången gick det på första försöket i båda varven och då hade knappt gått 20 minuter. :p

Det här får ta den tid det tar. Jag längtar till den dag då jag åter våga hoppa en meter! :) Det kan vara om en månad eller om ett år ...

att hästen drar ner huvudet efter hindret är nog bara för att det är så skit roligt att skutta så den bara måste bralla iväg lite extra :p. det gör i alla fall min foderhäst ^_^, hon hoppas sällan då hon hoppar som en groda XD + att hon är lite gammal. har du en vän som kan hoppa hästen några språng innan dig? så det inte är lika nytt och roligt och bock risken är mindre.
börja med att sätta upp en bom som du rider över i skritt varje dag, när du är avslappnad med det så travar du över, efter det galopperar du över, när det är tråkigt så höjer du det 5-10cm och börjar om från skritt osv, fortsätter du med detta kan du lätt komma upp till 1m och skutta över helt avslappnat(du kan skippa skritt vid 50cm ;p).

Tänk positivt! Du kommer klara det :) Har en hopprädd klasskamrat blev precis som du helt illamående av att se hindret stå inne i manegen! men så på hopplektionen i tisdags fick hon helt plötsligt för sig att prova hoppa hindret en gång (var inte mer än 40cm men ändå!) och hästen snubblade precis innan hindret och såg ut att störta rakt in i det! Tjejen flög åt alla håll på hästen men lyckades hålla sig kvar och jag tänkte "nu kommer hon aldrig hoppa igen"
men då säger hon till våran hopptränare "jag vet vad jag gjorde fel och jag vill försöka igen"
Så imponerad jag var av henne då!

Börja med att använda bommar! inte upphöjda eller någonting utan bara gör dem till en del av ridningen. Gör trav och galoppövningar med dem, rid runt dem. Lek med dem! Kom emot bommen i galopp och låtsas att det är ett hinder du kommer garanterat klara bommen minst lika bra som om det vore ett hinder ;D

Stressa inte fram att du måste hoppa! för det måste du inte :) Gör det till en kul tanke. Känn själv att du vill hoppa :) Och var inte rädd för att ge dig själv beröm :) Lycka till!! Hoppas få se många glada hoppbilder från dig en dag!

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok :eek:....man tycker man kortat stiglädren så att man sitter med knäna under hakan och ridläraren säger åt en korta för dom är för långa...
Svar
0
· Visningar
434
Senast: cewe
·
Dressyr Har alltid haft den åsikten att blandad träning är super förr alla hästar och skaffade därför en medryttare som kunde hålla igång min...
2
Svar
32
· Visningar
5 858
Hoppning Hej (Nu blir långt, kan hända att de har blivit lite fel samt missat något) Hat ett sto som jag har börjat hoppa hemma(ca 2-3...
Svar
2
· Visningar
1 263
Senast: tess91a
·
Ridning Hej! Jag har den senaste tiden läst på otroligt mycket om bettets inverkan på hästen och det har slagit mig hur lite ryttare egentligen...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
11 060
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar