Hoppövningar

M

Melinan

Hej!

Jag skulle jättegärna vilja ha tips på hoppövningar/banor samt andra roliga övningar. Får hem ett varmblodssto på 10år på Måndag :) :love:
Tacksam för svar! :smirk:

Sv: Hoppövningar

Om hon inte har hoppat kan du börja med bommar...
skritt c:a 80 cm trav 1.10-1.30 avstånd.
Låt hästen vänja sig litet först!!

Annars låga kryss mot stallet eller efter andra hästar så att den bjuder framåt...

Börja lätt med tex kryss med infångare. Det ska vara roligt för hästen. Nu vet jag ju inte hur mycket hon har blivit riden innan och hur mycket hon är hoppad. Det jag har vartit med om när vi har hoppad med travare som kommit från banan är att dom flesta har ingen erfarenhet att ens lyfta ordentligt på benen. Så träna bommar och låt henne löshoppa om det finns möjlighet så hon själv kan inspektera vad det är hon ska göra. Lycka till!

Hej! Hon är riden regelbundet och hoppad lite i sommras. Får väl börja med bommar och se hur det går. Tack för svaret, men jag vill ändå ha flera tips!! =)

Jag har fått lära mig utav min gamla tränare att man inte bör hoppa orutinerade hästar på kryss eftersom de tittar på sidorna och upplever hindret högre än vad det är.
Vill man att hästen ska komma mitt på hindret så använd infångare.

Finns en jätte bra bok om hoppning där det står MASSA bra övningar, vad mans ka tänka på osv. Hopplära strömsholmsmetoden heter den!

Helt riktigt att de tycker att hindren verkar högre på sidorna om man hoppar kryss. Men som jag skrev så är ett kryss med infångare en bra övning eftersom hästen oftast då söker sig till mitten av hindret och det är där man vill att dom ska hoppa i de flesta fall. Ialla fall på den här nivån.

Liknande trådar

Hundträning Hej och hjälp!... Har en retriever av jakttyp som tidigare velat apportera vilt, från 5 månader till 1-1,5 års ålder, men som nu ca ett...
Svar
10
· Visningar
1 001
Senast: bobbbo
·
Hundträning Hej! Jag kommer snart få hem min första hund. Jag har läst på och även frågat vänner med hund men skulle vilja höra lite mer tips :)...
2
Svar
30
· Visningar
3 022
Samhälle Nästa vecka ska vi åka till Stockholm. Det är jag och min man, tre av våra barn (11, 13, 14) och hunden. Vi har bytt bostad med en annan...
2
Svar
29
· Visningar
1 380
Senast: Mia_R
·
Hästvård Hej Har en ponny med strikt boxvila i minst 3 veckor till på grund av skada. Vi får inte strö med halm kan jag säga nu, hon står på...
Svar
3
· Visningar
408
Senast: Elo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Kattraser bomba mig med info
  • Målbilder för trubbnosar.