Hoppövningar för unghäst.

Miss Sixty

Trådstartare
Jag skulle vilja ha tips på bra hoppövningar som man kan göra med en unghäst som inte är hoppad mer än ett par gånger.

Skriv gärna vad man ska ha för avstånd (storhäst)

Tack på förhand:bow:

Sv: Hoppövningar för unghäst.

Med mina unga (3 och 4år ) har jag mest försökt hoppa så mycket olika sorters hinder som möjligt och mycket titt hinder. Vet inte hur stadig din häst är i galoppen men det kan nog vara lämpligt att trav hoppa mycket i början. Och ha alltid en markbom så blir det lite lättare med taxeringen.

Om den bara är hoppad ett par ggr ska du fortsätta träna enkelhinder.

precis, låga o enkla hinder. fast "titthinder" kan ju va bra/kul också, låga då.

träna på olika typer av enkelhinder. när hästen är lite mer van och förstår vad det är frågan om kan man lägga till titthinder, och då ska de vara så låga att man kan ta sig över typ stillastående

Håller med ovanstående.

Hoppa bara enkelhinder med unghästen. Var noggran med infångare och tydlig markbom, gärna någon dm framför hindret.

Så småningom kan du förlänga med två hinder på rakt spår (gärna 4-6 språng mellan).

Börja alltid lågt och använd gärna olika hindertyper som plank, grin, murlådor, mattor osv.

När detta fungerar och hästen hoppar med bjudning kan du göra låg studssserie på tre hinder (börja med bara bommar, höj den ena, höj den andra osv.) Inga höga studs med unghästen.

Fortsätt sedan med kombinationer, låga enkla med räcken och även här med infångare.

För unghästen är det viktigast att det är enkelt och kul!

/C

Köp boken hopplära strömsholmsmetoden! En jätte bra bok med massa tips och övningar för ungahästar och ruttinerade hästar :)

Som de över, men hitta en bra tränare som vet hur man tränar unghästar från början, så du inte tränar själv.

Duktiga hopptränare kommer jag ha!

Men vill gärna hoppa nått språng själv innan första träningen.

Markbommen ligger på marken under/framför hindret. På unghästarna har jag den ca 2 dm ut från hindret.

Om du rider med travbom framför ska den ligga ca 2-2,5 m framför hindret, galoppbom 3-3,5m framför beroende på hur stora gångarter din häst har :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Söker tips på veterinärklinik i närheten av Laholm. Vill göra en klinikbesiktning med röntgen på en unghäst. Gärna om någon vetrinär...
Svar
18
· Visningar
1 130
Senast: Anna-Bella
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 172
Övr. Barn Vi ska till Malmö på innebandy-vm nästa helg. Tre av barnen (5-10 år) kommer inte vilja titta på alla matcher så då behöver vi lite...
Svar
5
· Visningar
345
Senast: Rumpnissen
·
Avel Hej! Jag har ett sto e alfur som jag ska betäcka. Vilka hingstar är era favoriter med mycket gång och bra stam? Gärna svart. Lynne är...
Svar
6
· Visningar
675
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka