D

dammråttan

Hej på er fega, inbitna "dressyrtanter"! (Lilla mig inräknat.. :o )
(Hoppas ingen tar illa upp..inget illa menat..)

Blev bara lite nyfiken..
Jag är en inbiten dressyryttare som älskar att rida ut när tillfälle ges.
Häromdagen tog jag mod till mig och hoppade över ett gigantiskt hinder på 50-60cm! :eek: Huu...
(Japp! Det var läskigt..trots att jag sitter på 170cm häst..)
Men efter något språng tyckte jag till och med att det var kul!!
Hur ofta "hoppar" ni!

(Tänkte först skriva under "hoppning"..
Men det är väl här de flesta "dressyrtanter" håller till?)

Sv: Hoppning?

Jag tvingar mig själv vara med på en träning då och då (brukar bli ca 1 gång i månaden) Då hoppar vi upp till 110 cm. :o Fast jag är livrädd!! :crazy: Ca 1 gång i veckan skuttar vi över sockerbitar med bom på, det känns mer lagom :D
Ibland är vi med på någon klubbtävling i hoppning och skuttar över 90 cm eller nått! :angel:

Hopptränar en ggr/ vecka för omväxlingens skull. Hästen jag har nu har vi kommit upp i enorma(!) 80 cm höjd på banhoppning. Hon har en enorm hoppteknik, men är osäker i hppningen därför hoppar vi inte högre(än).
Förra dressyrhästen kravlade jag över 1.10 med, men sen tycker inte jag att det är kul längre....

på ponnyerna hopptränade jag regelbundet varannan vecka. Nu rider jag ju bara min storhäst somär 3 såv i harinte börjat hoppa än, fast vi har skrittat över två bommar :p

ungefär varannan vecka + att jag tävlar lite smått i hoppning :d även fast jag också är "dressyrtant" :D

"Dressyrtant" kanske inte jag kan kalla mig :) haha.. men ponnyn jag rider hoppar jag me ca en gång i månade, börjar bli lite oftare nu. Ska träna för Piia Pantsu den 5-6:e :) :) :) :) :) :)

Förut hoppade jag jätteläskiga 50-60 cm hinder då och då :crazy: Men jag la ner hoppningen helt eftersom det blev mer och mer sällan, hästen tyckte inte att det var lika kul längre (hade hoppat mest för att han tyckte att det var så himla roligt) och det var bara onödigt att belasta hans sneda framben när det blev så sällan och det ändå inte var särskilt uppskattat varken från hans eller min sida. Så vi håller oss till bommar på marken eller upphöjda i ena änden. Han älskar bommar :D

M.

kan inte säga att jag är ngn dressyrtant själv är en inbiten hoppryttare
medans min mamma är en ren dressyr tant hon hoppar så där var 9 år tycker hon e lagom =( :( aldeles för selan tycker jag hon är rädd i bland när jag hoppar helst om det kommer höga hinder i bilden förr gick hon ut ur manegen när jag skulle hoppa :mad:

Blev totalt hopprädd för ca 2½ år sedan.
Litade inte på någon häst längre.

Har blivit en dressyrtok men nu när lille Johan finns i mitt liv är det hoppning också såklart! Försöker åtminstone hoppa 2 gånger i månaden och då kommer den gamle hoppryttaren fram i mig! :rofl:
Får jag skutta lite på en häst som jag upptäcker är superärlig så kan vi ICKE stoppas längre, samma sak på Johan om han är på jättebra hopphumör :D

Jag hoppar inte ens nergrävda kryss brukar jag säga!
Travar över bommar, det är det närmaste jag kommer hoppning! :p

Jag hoppar inte mer än någon gång i månaden på min ponny, tycker det är mycket roligare att rida dressyr och rida i skogen. Därimot hoppar jag i skogen nästan varenda gång jag rider ut. ;)

Vi har ju faktiskt placeringar i LB hoppning och hoppat ett flertal 1,10 CR felfritt.

hoppar någon gång då och då, och mest blir det ute i skogen då...men det bli aldrig högre än runt 60-70 eftersom min lilla dressyrponny inte vill hoppa högre än så....och för min del räcker det gott så... :D

jo det här med hoppning gör jag väl mest när jag o hästen känner för det..

jag har haft mina vänder i ''hoppvärlden'' faktiskt fast som ni förstår så stannar jag nog på dressyren..

min syster han skrämt livet ur mig några gånger.. hoppasde 1m med min b-ponny men gick omkull sen hoppa jag inte mer en småhinder i typ tre år.. :angel:

sen hoppade jsg en d-ponny som jag litade på i alla väder.. hoppade la banor felfritt o snabbt på träningstävlingar o 135 på träning.. men hon såldes.. :cry:

sen hade jag en c-ponny som jaghoppade lb med i våras..men vi drog åt varset håll och funka int ealls ihopa.. såldes..

har du dancer som jag hoppar med ibland.. typ 70-80 högre tycker varken han eller jag är kul..men har hoppat 1 15 en gång haha aldring igen ..tacka vet jag dressyr..

Gränsen går vid hinder på 50 cm! :crazy:
Det var dessutom lääängesen jag försökte hoppa ett uppställt hinder på en ridbana, det senaste var en liten stock i skogen för nåt år sedan... :angel:

Fast jag använder gärna bommar och cavaletti i dressyarbetet.

Jag är nog en riktig dressyr-kossa :D
Jag tycker verkligen inte att det är roligt att hoppa, hoppade mkt förr men det har alltid varit mest för hästens skull.

Jag rider gärna markarbete med bommar och lite mindre gympahoppning, mest lydnad då det behövs.

Därimot tar jag gärna ett par stockar i skogen om tillfälle bjuds.

Jag jobbar verkligen i ett hoppstall...hmmm

Jag hoppar INTE längre, främst av den anledningen att jag med åren blivit ganska tung.
Men jag har lyckats övertala en av tjejerna i stallet att hoppa min Best någon gång emellanåt. Inte som träning, inte för att hästen ska lära sig något - utan för att hon (hästen, alltså) ska ha roligt!

Immer

Planerar att försöka hoppa ungefär varannan vecka. Än så länge är det dock löshoppning och lite bommar på marken som gäller för lilla damen (inte riden så länge). Men hon ska bli grundutbildad i hoppning även om det är dressyr vi satsar på, omväxling förnöjer :D

Efter att nästan ha störtat (både hästen och jag) över en bom på marken lade jag ner hoppningen och omgivningen drog en suck av lättnad. Som tur är har jag en modig dotter som ska starta en enmetershoppning om några veckor med samma häst.
Tur att man är olika.
/nocke

Förr hoppade jag en gång i veckan, men efter en rad avtrillningar
har jag blivit höjdrädd :p Så nu hoppar vi bara någon gång ibland,
och då är inte hindrena särskilt höga. Fast det är jäkligt kul ;)

Liknande trådar

Hoppning Är ju egentligen en inbiten dressyrtant, och håller på med det allra mest. Men ibland får jag mina "ryck" och sätter upp lite småhinder...
Svar
5
· Visningar
3 452
Senast: Bison
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag var verkligen SÅ otaggad inför hopptävlingen, ångrade mig något så fruktansvärt att jag hade anmält mig och gick i flera dagar och...
Svar
0
· Visningar
696
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag blev faktiskt ganska påverkad efter helgens noclearround, märkte jag på veckans tre ridlektioner. En tanke som INTE min inre...
Svar
0
· Visningar
454
Senast: cassiopeja
·
E
Träning Rider en häst som är imp. Irland, 8år. Då dess ägare finns här (jag är fodervärd) vill jag inte nämna några namn men vi kan _kalla_ den...
Svar
1
· Visningar
1 557
Senast: Ellicious
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka