E

Enigma

Vad gör man när hästen har svårt för att taxera och hoppar för tidigt och tar jättehopp (hoppar bara småhinder ca. 40cm pga. hästen har svårt att taxera).
Har provat med att lägga en bom framför hindret men har någon något annat tips?

Du kan hoppa små serier så att hästen blir "tvungen" att anpassa sig.
Sedan kan det funka med att travhoppa också så att din häst får ta det lite lugnare och inte hoppa av så stort.
Precis som du skriver så kan det även hjälpa med en eller flera bommar framför hindret.
Försök att hitta en tränare som kan hjälpa dig.
Lycka till.

Galloppera över bommar på marken, både enkla och ett par i serier. Gör det till en vana att i din vanliga dagliga ridning att rida över bommar, det är ingenting som sliter som hoppning så du kan göra det lite varje dag. Hjälper både hästen och dig att taxera. :)

Tack för tipsen!!!!! :D :D
ska prova dem när snön börjat försvinna:) Finns inget ridhus eller ridbana så det blir nog att vänta ett tag :p

Beror det inte på att det just är bara 40cm? Har du provat lite högre? Min häst blir lite klantig med taxeringen på allting under 1m, först på 1,15 kanske börjar hon få riktiga avsprång! Har du provat löshoppning? Hur går det då? I många fall så är det ryttaren som "stör", men utan den kan hästen hoppa problemfritt. Jag säger inte att det är så i just ditt fall, nödvändigtvis, men löshoppning kan ändra på mycket!

Hej!!
Testa att travhoppa i början, det skulle jag göra!!!
Mellan tävlingarna sitter jag hemma o "trimmar" mina hästar genom att sätta upp hinder, ca 50-60cm o rida i kort galopp just för att träna lydnaden, så att hon kommer rätt. Det har hjälpt mej otroligt mycket... Hästen måste lyssna både framåt o bakåt och vill jag lägga in ett extra språng så ska hästen lyssna. Det har gjort mina hästar MYCKET bättre på taxering!!!
Eller testa bara över bommar till o börja med. I början är det jobbigt, men när det funkar är det hur kul som helst!!!

Så var ponnyn jag tävlar på i början. Tränade väldigt mycket för instruktör för att få ordning på problemet (2 år sedan ungefär). Mycket studs övningar, kombinationer och hinder runt 80-90 bara för att han skulle känna att det blir lättare av att hoppa av rätt. Hoppar de av långt ifrån då, måste de ta i så mycket och inser att det blir lättare om de hoppar av rätt. Dessvärre KAN det hända att hästen tycker att det blir jobbigt och låter bli att hoppa också. Men det fungerade på den här ponnyn, men han var väldigt hoppglad också ska kanske tilläggas...

Nu kan man visa honom banskissen och sätta en ögonbindel på ryttaren så är man nolla och kommer hem med en rosett.
Inte riktigt kanske, men nästan... :p

Hästen är väldigt hoppglad också så det är nog ingen fara med det tror jag iallfall. Har aldrig testat löshoppning, skulle nog behövas men eftersom att det inte finns ridhus eller paddock med staket runt om så har det inte blivit något sånt tillfälle, måste kankse åka 4-7 mil för att vara med på en löshoppningskurs.
Hästen tycker att det är väldigt kul att hoppa och rusar mot hindret och tar jättehopp, inte så kul att sitta på alltid eftersom att jag inte är så bra på hoppning :crazy:

Bommar brukar gå bra men hoppningen går inte så värst bra, lovar att det är jag som stör så det blir som det blir :o

Kan man inte hoppa på något annat sätt istället för löshoppning utan ryttare?

men men TACK för alla tipsen! :D

Travhoppa mycket!

Den klassiska 5 ½:an kan du också prova.

Först sätter man upp ett lätt och inbjudande hinder. Gärna kryss. Fem och en halv meter efter första hindret sätter man upp ett till hinder. Det kan vara vilken typ som helst. (t.ex oxer)
Lägg en hjälpbom framför första hindret ca 2,4m ifrån.

Framför andra hindret lägger du en bom ca 1.10m ifrån.

Kom på första hindret i trav. Var noga med att komma rakt och i ett jämnt tempo. Landa i galopp och galoppera över andra hindret.

I den här övningen är det nästintill omöjligt att komma fel på hindret. Testa! :)

Det är också en gymnastiserande övning.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
936
Dressyr Tips på bett till hispanoarab med liten munhåla. Import som 7-åring, riden på kandar med mycket stöd. Kontroll av mun vid ankomst...
Svar
12
· Visningar
712
Senast: Fiorano
·
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
837
Senast: Cattis_E
·
Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
852
Senast: Esmeralda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama