northang

Trådstartare
Hejsan, har en hanhund på 11 månader. Han är omplaceringshund och jag har haft honom i 2 månader. Han hade det inte så bra hos de förra ägarna och är därför väldigt osäker på människor. I början så gick allt jätte bra han var glad och positiv till det mesta. Vi bor i en villa med en stor inhägnad tomt som han får springa lös på. Och han kommer för det mesta på inkallning.
Nu så har han börjat sticka hemifrån, förstår inte riktigt hur han kommer ut. Vi har kollat staketet flera gånger och där är inga ställen som han kan komma ut på. Han sticker även om man är ute samtidigt som honom eller om de andra hundarna är ute. När man kallar på honom så kommer han fortfarande till en, men stannar 2-3 meter ifrån. Går man då närmare och lockar osv så springer han iväg, men håller sig på ungefär samma avstånd. När han springer iväg från mig på det där sättet så ser man på honom att han är rädd. Hela hans hållning visar det!
Jag har provat med att sitta på huk och kalla på honom, att ge honom godis, att skoja till det osv. Men det är samma sak där.
Jag är ute med honom i skogen flera timmar om dagen, han får följa med överallt där det går att ta med honom. Och det är bara den sista tiden som det har blivit såhär. Vet inte vad jag ska göra, vill inte bestraffa honom när han kommer till mig, för att då blir det fel tycker jag, men det blir inte bättre ändå. Har haft hund innan men aldrig någon som har gjort på det här sättet.:(
Lite rörig text kanske, men jag behöver verkligen hjälp. Allt känns så hopplöst just nu!

Sv: Hopplöst

Han hoppar väl över staketet?

Några tips har jag tyvärr inte då jag inte har någon erfarenhet av sådant beteende.

Vad är det för hund? Ras?

Ja det gör han kanske, men det konstiga är att han får med sig vår franska bulldog också? Han är collie/kungspudel. Det konstiga är att det har kommit så plötsligt. Över en natt ungefär.

Både collie och kungspudel är raser där det förekommer nervösa tendenser. Alltså är iaf inte jag det minsta förvånad om hunden blir reserverad och osäker, plus bakgrunden på den. Dessutom är den i "spökåldern" nu då prasslande löv plötsligt kan förvandlas till hundätande monster... Det kan "starta över en natt".

Om du sköter detta på "rätt" sätt så blir det en övergående fas. I värsta fall kan man befästa beteendet så det sitter kvar. Om jag var du skulle jag ta hjälp av en BRA hundtränare som kör med mjuka metoder så ni får hjälp med att jobba mycket på kontakt och tillit.

En osäker hund kan bli en bitande hund om den någon dag känner sig trängd eller pressad. Även om den inte menar något illa.

Då måste du ha något hål i staketet någonstans, eller nån planka/nätdel som kan pressas upp. Om inte den stora hunden apporterar den lilla över förstås... :D

Han kanske inte behöver vara ute på så långa, många promenader och följa med till olika platser, han kanske behöver få vara hemma och bli riktigt trygg där, med er och med sig själv och sitt nya liv? Aktivera honom därhemma mer istället, med jättepositiva roliga saker! Han kanske inte kommer till dej för att han inte vet vad nytt som ska hända och så blir han osäker. Var lugn, trygg, gosig och rolig och låt honom hitta en trygghet i sitt hem. Jag menar inte att han aldrig ska gå utanför staketet med dej, men kanske inte så mycket varje dag? Lycka till!

Nej det låter som en bra idé, jag blir bara så ledsen när han gör såhär. Känns som att han inte tycker om mig :( fast det gör han nog. Men det är jobbigt just nu. Nej just nu är vi inte ute så mycket på långa promenader utan håller oss mest hemma. Men det är kanske en övergående fas, förhoppningsvis.

Ja jag hoppas att du har rätt om den övergående fasen. Har pratat med en tränare och hon sa också att det kan vara så att han är i spökåldern just nu.

Du ska inte bli ledsen! Du ska fortsätta vara positiv, trygg och säker på att allt löser sig. Det smittar av sig på hunden serru... ;)

Låt honom fjanta när han är fjantig och gör inte så stor affär av det. Istället för att anstränga dig för att få hans uppmärksamhet, testa att sluta helt istället. Så kanske han törs ta kontakt själv. Kan vara så att han tycker det är jobbigt med för mycket uppmärksamhet. Alla hundar ska ju alltid hälsa på den människa som ger den minst uppmärksamhet.
När han väl kommer fram så är det den naturligaste sak världen. Kan få en godis och sen kan du gå därifrån först, så följer han så småningom efter.

Han måste SJÄLV komma på att det finns fördelar med att följa dig/komma fram till dig.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
1 009
Senast: inverterad
·
Hundavel & Ras Hej! Någon här som har gråhund eller erfarenhet? Vi står just nu på kö på en kull som ev föds i januari om de tog sig. 2a plats på en...
Svar
9
· Visningar
1 063
Senast: _Taggis_
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 944
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 412

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka