hopplös bantning!

Det du kallar hömage är inte fett och hästen är inte tjock.

Hästen har ett enormt stort tarmpaket där inne. När hästen äter en normal diet = mycket grovfoder fylls tarmarna ut. Observera att det är normalt!!
En omusklad häst, liksom en omusklad människa, har mindre bukmuskulatur som håller in tarmpaketet, och de ser därför bukigare ut.

Buken är alltså inget bekymmer. När hästen arbetar och använder sin muskulatur kommer omfånget att minska. Titta på hästen när den står stilla, och observera sedan hur buken minskar när muskulaturen håller in den vid arbete!
 
...då blir dom jättetjocka, men oftast brukar man se revbenen på dom iaf...

Det här brukar vara tecken på felaktig kvot mellan MJ och Smrp, inte på för mycket mat. Jämför med svältande barn. :cry:

mvh Jessica
 
"Egentligen ska man kunna ge hur mkt. hö som helst utan att hästen ska bli tjock av det, det är kraftfoder som dom blir tjocka av."

Jo. "Egentligen". Men i den riktiga världen har hästarna ingen aning om alla megajoulen kommer från kraftfoder eller hö. De blir tjocka om de äter för mycket näringsrikt hö. I den riktiga världen...
 
Svältande barn fåt vätska i buken pga för lite protein i blodet, det har inget med fett eller mkt tarminnehåll att göra.
PL
 
Jag vet att det inte har med maginnehåll eller fett att göra. :smirk:

Skrev att man inte ska likställa svullen buk med fett.

mvh Jessica
 
Här kommer en lägesrapport:

Pållen verkar äntligen tappa vikt! Sadelgjorden är numera 1-2 hål kortare och valken bakom bogen är betydligt mindre! Pigg och glad verkar han ändå :D

Hur mkt kan man tänka sig att en häst i hans storlek bör väga i normalhull? dryga 150cm varmblod.
400? 450?
 
Räddare där. Tack!! :bow:
Att du får till dina finurliga problemlösningar, impad.

Mina problemlösningar hamnar oftas i containern, när jag konstaterat att, nähä, det funkade inte det här heller :p
 
Då tänkte jag nog rätt ungefär! Skulle vara kul att väga dem på riktigt någon gång och se om man gissat rätt. Eller om mätningen är rättvisande.
 
Dollar vägde i vintras i normalhull, men med lite för lite muskler, ca 410 kg tror jag (måttband), och i somras när hon var riktigt betesfet och hade fått mer muskler, vägde hon med våg ca 480 har jag för mig.

Hon är appaloosa/Fullblod, 152 cm i mkh.
 
Köp in ett hö med dåligt näringsvärde i, som du kan ge honom mer än 3 ynka kilo utav, skippa kraftfodret helt, tillsätt bara mineraler och sätt igång och motionera.
 
Skönt att hästen äntligen går ner lite i vikt :)

Mitt arabsto vägde sist jag vägde henne 510 kg. Hon är ca 152 cm i mankhöjd.
 
Kan meddela att min ena stackars shetlandsponny, som gått i min magra eländiga klapperstenshage där det är glest mellan stråna, dygnet runt i en vecka med en skiva fjolårshö per dag som enda tillskott, har gått UPP i vikt.

Så man ska nog inte underskatta hur mycket mat det finns i en "nerbetad" hage...

Nu går jag tillbaka till mina hästsvältarmetoder, utan det minsta lilla dåliga samvete!
 
Jag tror så här. att hästen får fel. Likadant som för människor så måste hästar ha balans i sin mat. Rätt mängd av alla mineraler,vitaminer,ts,enegi allt för att dte ska stämma. sen kan man lägga sej lite på ett underskott.

Mne när jag bytte stall på min då feta fjording så mer än fördubblade jaghenens mat och höjde hennes motions vanor med kanske 15 min i snitt varje dag. ojj shit vad hon gick ner.

hästar går inte bara ner av lite mat utan rätt mat. och flera gånger om dan. Som en människa ungefär.

(så har jag lärt mej iaf. :confused:)
 
Bytte du grovfoder när du bytte stall, och var det i så fall stora skillnader i värdet?
 

Liknande trådar

Hästvård Jag blir inte riktigt klok på min hästs mage och tänkte nu höra om någon har liknande erfarenheter. Börjar med en liten (halvlång)...
Svar
11
· Visningar
3 104
Senast: MayGrace
·
Foder & Strö Hej! Har läst spaltmeter här på forumet och sett att det finns mycket kunniga människor och bra tips! Känner mig ändå vilsen i denna...
Svar
9
· Visningar
2 672
Senast: axel
·
Hästvård Nu blir jag snart galen på min häst. :D Han går hemma i sin vinterhage i sommar då vi inte har tillgång till bete på hemma plan och vi...
Svar
12
· Visningar
2 567
Senast: Buck
·
Foder & Strö Min häst är otroligt lättfödd och ett matvrak. Han är extremt frusen av sig dessutom fastän han är oklippt och täckad. Sommartid har...
2
Svar
29
· Visningar
3 479
Senast: Nominous
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ramla av varje uteritt?!
  • Bildtråden
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp