hopplös bantning!

Har 2 ponnisar som går på ca 1h nerbetat och de är tjockare nu är på vintern när de äter fri tillgång på ensilage. Vad de lever på har jag ingen aning men de betar hela tiden. Gräset är nog ½ cm högt och står man i hagen så ser man att det växer väldigt glest. Gröngräset måste ha en otrolig näringshalt om man ska tro små ponnisar :D Då de är blanka, runda och ser helt harmoniska och icke hungriga ut så får mina inget mer än en morotsbit (mineralersten) när de rids. :)
 
Jag brukar mäta honom då och då med vanligt måttband, men tyvärr har jag inte sett ngn märkbar skillnad sen jag började, i början av juni. Ett par cm hit och dit som kan lika gärna vara mätfel. :crazy:

Ska kolla hur de gör med betandet! De hänger iaf inte vid grinden jämnt!
 
Är han inne på nätterna? Om inte så kanske det kan vara en idé, och ge halm varvat med hö inne. Fast bäst är ju att han får röra mer på sig istället..
 
Har en tjockis här med! :D Hon går på bete, dock inget dunderbete såklart. Motionerar flitigt och hon blir inte tjockare i alla fall, tror att hon gått ner lite faktiskt. Ska vara duktig och börja mäta så jag har bättre koll. :)

Mitt tips är helt klart att motionera mera. Jag har det så fiffigt att det är en liten tjej som var och varannan dag far ut i skogen och lufsar lite lätt, hon går alltså 2 ggr om dagen ibland.
 
Nu fattar jag ingeting!

Du drar ner på Hö men ger proteintillskott?

Ge hästen hö om den behöver det på betet och hoppa över kraftfodergivan. Man kan inte banta en häst med att ta bort maten. Då sparar kroppen på fettet för att klara en minimal kost med följden att kroppen inte går ner i vikt.
 
Nej han är ute dygnet runt och är så året runt. Jag har ingen box till honom och jag tror inte han skullle gilla att bli uppstallad men tack för tipset iaf!

Idag har jag megadåligt samvete för jag hann inte rida som jag tänkt! :p
 
Hej!
Om det inte finns mat i hagen MÅSTE din häst ha minst 6-7½ kg hö, annars kan magen strejka, kolik.
Men om du gör så här:
Kolla analys på höt och se om det går att bara ge hö, alltså så många kilo som behövs för att täcka protuin behovet och gärna inte gå över energi behovet, annars är lusern bra, lusern hackat strå räknas som hö!

Hoppas du får ner magen lite!
 
Aha, bra skrivet..läste varenda tråd och enbart du skrev det som redan konstaterats för både människa och djur då det gäller övervikt samt svältföda...Även om både djur eller människa bantar måste man ha den näring man ska, för om man toksvälter sig/någon så tror kroppen det är svåra tider och istället ställer den om sig inför svält och spar på fettresurserna..vilket ovanstående skrev...inga kilon rasar. Vet inte hur många gånger man påpekat för folk som vrålbantar sina hästar att: ge hästen det den ska främst utan att överdriva.., samt öka motionen..och vipps går hästen ned i vikt. Svält är inget alternativ, inte i längden.
 
Om hästen håller vikten på den mat den fått pluss betet så måste det innebära att betet ger ordentligt med näring.
En häst tar stråna erfterhand som de kommer upp så det är gräs man aldrig ser.
PL
 
Ja kanske det..men vet själv hur otroligt många som stirrar sig blind på en stor mage...bara som ex...Jodå, vet hur det funkar med *gräs man inte ser*...men eftersom det lät som att hästen skulle hårdsvältas...så klart man reagerar på det bakåtvända bant-tänkandet som alltförofta förekommer i hästkretsar...
 
Det är klart att det går att få ned en häst i vikt genom att öka motionen. Man har ju energi som kommer in (foder) och energi som förbrukas.

Dock bör hästens foderstat anpassas efter det arbete den utför och om hästen ökar i vikt när den arbetar som avsett är det lämpligast att justera foderstaten. Ökad motion ger bara resultat om man har för avsikt att upprätthålla den ökade arbetsbelastningen permanent.
 
Ah! moniq :cool:
Du din betesbegränsare hade du ju en suverän tillverkningsbeskrivning på.
Du råkar inte ha den sidan kvar? :idea:
Har just släppt våra fjordingar i en större, matfylld hage och vi som just började komma igång igen.
 
hur bränner man enklast fett och energi när man motionerar hästen. jag har ungefär 1 timme på mig att rida 5-7 dagar i veckan... hur gör man? hur utnyttjar man energin till att bygga muskler? finns det nått annat sätt att träna ryggmuskler annat än att klttra i backar... finns nämligen inga backar där min häst står...
/Ewe Ewe.Has.It
 
Finns ingen anledning att sträva efter maximal fettförbränning när du rider. Är hästen i överhull, dra ned på maten istället.
 
:D Inte lätt att veta vad man ska göra! Tidigare i tråden får jag rådet att öka motionen istället för att dra ner på maten.
 
Hej! Egentligen ska man kunna ge hur mkt. hö som helst utan att hästen ska bli tjock av det, det är kraftfoder som dom blir tjocka av. Men en häst som får mkt hö och lite motion kan få sk "hömage", då blir dom jättetjocka, men oftast brukar man se revbenen på dom iaf. Jag tycker du ska byta till ett mer näringsfattigt hö, som du kan ge mer av. Det är inte bra för hästarna att vara utan mat, även om dom väger så som dom ska och inte är för smala så är dom ändå hungriga!
 
Det kommer in energi = foder.
Sedan går det ut energi = underhåll, värmereglering, arbete m.m. m.m.

Målet är att det ska gå in lika mycket energi som det går ut så att man upprätthåller ett bra hull hos hästen.

Är hästen i överhull kan man ju antingen minska det som kommer in (fodret) eller öka det som går ut (i detta fall arbetet). Men ökar du arbetet måste du fortsätta den ökade energiåtgången och alltid rida/arbeta hästen mer. På samma foderstat går den upp i vikt igen om du sedan återgår till normalt arbete.

Alltså, hästen skall utfodras i relation till det arbete du avser att den ska utföra. Ingen vits med att stoppa in en massa överskott som du sedan måste göra dig av med. Låt bli att stoppa in överskottet istället!

Det här med att öka motionen vid viktnedgång är ett förmänskligande av våra hästar. Det är vi själva som behöver röra på oss...
 

Liknande trådar

Hästvård Jag blir inte riktigt klok på min hästs mage och tänkte nu höra om någon har liknande erfarenheter. Börjar med en liten (halvlång)...
Svar
11
· Visningar
3 104
Senast: MayGrace
·
Foder & Strö Hej! Har läst spaltmeter här på forumet och sett att det finns mycket kunniga människor och bra tips! Känner mig ändå vilsen i denna...
Svar
9
· Visningar
2 672
Senast: axel
·
Hästvård Nu blir jag snart galen på min häst. :D Han går hemma i sin vinterhage i sommar då vi inte har tillgång till bete på hemma plan och vi...
Svar
12
· Visningar
2 567
Senast: Buck
·
Foder & Strö Min häst är otroligt lättfödd och ett matvrak. Han är extremt frusen av sig dessutom fastän han är oklippt och täckad. Sommartid har...
2
Svar
29
· Visningar
3 479
Senast: Nominous
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ramla av varje uteritt?!
  • Bildtråden
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp