hopplös bantning!

elbereth

Trådstartare
Hur lite mat kan man egentligen ge en häst?

Min häst är rejält överviktig:o

Så har han varit en bra tag, iaf sen i vintras men då tyckte jag det var ok eftersom han gick ute och kunde behöva lite hull att värma sig med. Nu under våren/sommaren har jag dock försökt få ner honom i vikt. Problemet är att det verkar inte hjälpa något vidare.

Kraftfoder har han fått mkt lite hela tiden, mest lite protein att balansera upp höet med.

I vintras fick han 10-12 kg hö, i våras successivt ner till 5-6kg. I juni fick han sällskap i "bantarhagen" av en till tjockis och vi gick ner till 3 kg hö. Dessutom åt de en del gräs, även om de går i en skogshage med ganska gles gräsväxt.
Nu är den nerbetat och de har mest lite att gnaga på som sysselsättning, inget att räkna som foder direkt.

Han motioneras ganska lite, kan betecknas som promenadridning.

Men han går inte ner!
Hur kan han klara sig på 2-3kg hö och några få grässtrån?
TS-värdet är säkert alldeles för litet, jag vill inte gå under 5kg hö egentligen (152cm varmblodsvalack ca 400-500kg) men han är verkligen fet!
Han har en rejäl valk framför sadelläget, revbenen går knappt att hitta, överlinjen är rund och magen rejäl. Inte så nyttigt :p

Vad har ni för erfarenhet av svårbantade hästar? Måste jag gå över till att ge halm så de har något att sysselsätta magen med utan att ge energi? Brukar inte travare vara mer svårfödda?
 
Kan du inte motionera hästen mer istf att dra ner på hö? Det borde vara mer effektivt
 
Varför ger du hö? Det finns ju tydligen nåt i hagen eftersom han inte går ner. Om du inte vill motionera mera så är det bara att antingen ställa honom i en grushage, typ, och ge hö. Eller dra ner på höt där han går. Du vill väl att han ska ta av sina reserver?? Min fetknoppp går i en riktig bantarhage och han går ner .
 
Jag är skitbrutal. Mina går i svälthage 2/3 av dygnet. På ett hektar nedbetad klapperstensåker 1/3 av dygnet. D-ponnyerna får 1,5 kilo var på morgonen, A-ponnyerna 0,5 kilo. På kvällen när jag släpper över dem i svälthagen får de 2 kilo hö att dela på. Och så får de LITE proteinpellets. På den dieten går de sakta men märkbart ner i vikt...

Jag har ingen aning alls vad de lever på, men de går och betar hela tiden i den stora hagen och de visar inga tecken på att få i sig för lite grovfoder + att de orkar sitt arbete utan problem och de tappar inga muskler. Skumt...
 
Jo jag försöker trappa upp motionen oxå! Problemet är att vi precis börjat våga oss ut på skogsturer utan sällskap och det finns inte så mkt sällskap att få just nu för rejälare turer. Så motionen blir mest ganska lugn och hemmavid tyvärr.
 
Jag är säkert för blödig men jag tycker det känns hemskt att ge så lite hö som jag ger. Han är hungrig, kommer till grinden så fort man kommer i hopp om att få hö och äter allt han kommer åt utanför hagen. Dessutom är det väl inte riktigt bra för magen/tarmarna att ge för lite grovfoder/mat? Risken finns att det blir någon sorts störningar i tarmfloran, eller är jag för "noga"?

Hur lite hö ger du om de går i en grushage?
 
Hur ser man om de får för lite grovfoder? Hur lång tid borde det ta innan man märker av en nedgång?

Jag ger oxå lite tillskott av proteinpellets.
 
För lite grovfoder kan framkalla såväl fysiska som psykiska rubbningar, så det är inte att rekommendera att understiga rekommendationerna!
Dock kan du byta ut hö mot halm. Finns det saker att plocka med i hagen håller de sig också sysselsatta.

Har sett såväl tjocka som smala travare.
 
Du underskattar säkert vad en "heltidsätande" häst kan plocka i sig av några få grässtrån här o där. Vad ger du för proteinfoder o hur mycket? Tänk på att i en nerbetad hage så är det de nya grässtråna som hästen plockar i sig efterhand som de kommer upp o de har ett högt proteinvärde.
PL
 
Dra inte ner på höet,hästar behöver nånting att äta och pilla med annars kan dom bli väldigt ratslösa.
Sen till att motionera hästen mera och dra ner på kraftfodret istället är mitt tops!
 
Kanske det! Men fyra hästar i en så gott som nedbetat skogshage på sandmark borde inte kunna få i sig så värst mkt. Fast kanske är det som du säger, de får i sig just de nya stråna som är mest näringsrika. :angel:

Han får 2 dl proteinpellets (ca 120g om jag minns rätt).
 
Håller med dem som säger man ska öka motionen istället för att minska på höet. Det finns faktiskt gränser för hur mycket man kan svälta en häst- hur tror ni hästen mår psykiskt av att gå omkring vrålhungrig hela dagarna? För att inte tala om hur mage och tarmar mår... Nä, ut och motionera istället!
 
Tror inte alls att hästen svälts. Jag har gjort ett litet (o)vetenskapligt ;) test, enligt "vetenskap (nåja ;)) och beprövad erfarenhet" :D i vår sk bantarhage, då våra islandshästar sakta men säkert ökade i vikt. Trots rejäl ridning, trots våra hemmagjorda betesbegränsare när de gått med unghästarna på stora betet dagtid och bantarhagen utan betesbegränsare nattetid.

Hägnade helt enkelt in några kvadratmeter av bantarhagen :idea: för att se hur mycket det egentligen växte upp. Mycket mer än man tror kan jag tala om. Minst 1cm om dagen och ibland 1dm på en vecka. Tar man det gånger ytan de går på så.....
Dessutom är ju nyuppväxt gräs extra näringsrikt, jämfört med lite längre.

Eftersom det visade sig växa såpass i bantarhagen (fast det hann man ju aldrig se eftersom pållarna åt upp det i samma takt) får nu även unghästarna, med hull "gott" om man säger så ;) även dom tillbringa natten i bantarhagen för att "hjälpa till" att beta ner.
 
Du underskattar säkert vad en "heltidsätande" häst kan plocka i sig av några få grässtrån här o där. Vad ger du för proteinfoder o hur mycket? Tänk på att i en nerbetad hage så är det de nya grässtråna som hästen plockar i sig efterhand som de kommer upp o de har ett högt proteinvärde.
PL

å andra sidan är TS väääldigt låg i färskt gräs.. eller hur.. :smirk:
 
Låt hästen ha fri tillgång till grovfoder, så slutar den att äta när den är mätt. Är hagen näringsrik så försök få tag i gräs som har lågt energivärde och stor andel växtfibrer. Och sen är det förjävligt att man ka försöka banta ner en häst på några futtiga mån, sådana saker tar tid om man vill att hästen samtidigt ska må bra! Grovfoder i första hand, kraftfoder i andra hand. Sedan är motionen nästa viktiga faktor. En häst som inte rör på sig gör inte heller ab´v med någon energi, förutom det den behöver för kroppsfunktioner.

Nä skärpning, låt hästarna leva naturligt och sluta upp svältbantningen! Hur bra tror du hästen mår då man gör så år efter år efter år?!
 
jaja och hur mycket blir det för 3 hästar på 1 ha med 1 cm gräs om dagen.. kommer de upp i sådana kvantiteter att de täcker undehållsbehovet?
 
"Låt hästen ha fri tillgång till grovfoder, så slutar den att äta när den är mätt."

Jo, det tvivlar jag inte ett ögonblick på. Konsten är att få den att bli helt mätt utan att den blir fet. Bra äthalm finns tyvärr inte bakom varje buske. Och naturraser blir lätt feta även på förvuxet gräs. :angel:

Med det grovfoder jag har tillgång till - som ändå har hyfsat låga värden - är valet att ge 1,5 kilo hö/100 kilo häst och bara ha dem i svälthage. Eller så kan jag ge 0,6 kilo hö/100 kilo häst, men låta dem gå och beta 9 timmar om dagen.

Elbereth: När jag försöker att få mina hästar att gå ner i vikt så håller jag koll med viktmåttband för att se att de går ner stadigt, men inte för fort. Jag kollar också hur de beter sig i hagen. Om de går och betar även om man är i närheten av hagen, men ändå har intresse av att komma och få hö på kvällen, så är det ganska lagom. Om de lämnar betandet onormalt ofta när man går förbi hagen för att titta på en med en längtande blick behöver de förmodligen mer grovfoder.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag blir inte riktigt klok på min hästs mage och tänkte nu höra om någon har liknande erfarenheter. Börjar med en liten (halvlång)...
Svar
11
· Visningar
3 104
Senast: MayGrace
·
Foder & Strö Hej! Har läst spaltmeter här på forumet och sett att det finns mycket kunniga människor och bra tips! Känner mig ändå vilsen i denna...
Svar
9
· Visningar
2 672
Senast: axel
·
Hästvård Nu blir jag snart galen på min häst. :D Han går hemma i sin vinterhage i sommar då vi inte har tillgång till bete på hemma plan och vi...
Svar
12
· Visningar
2 567
Senast: Buck
·
Foder & Strö Min häst är otroligt lättfödd och ett matvrak. Han är extremt frusen av sig dessutom fastän han är oklippt och täckad. Sommartid har...
2
Svar
29
· Visningar
3 479
Senast: Nominous
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ramla av varje uteritt?!
  • Bildtråden
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp