Hopplektion

Status
Stängd för vidare inlägg.
Igår red jag min första hopplektion efter 1 1/2 års paus från det. Hästen jag fick var en bjässe på 180 cm! Lyckligtvis var han inte alls tungriden och storleken var inget problem faktiskt. Han var väldigt känslig i munnen, totalt superbussig i ridningen och kunde sin sak. Enligt ridlärare hade han meriter upp till 130 cm i hoppning. Han var väldigt tacksam att rida. När det blev fel galopp efter ett hinder så bytte han när han blev varse att piloten styrde åt andra hållet. Ridlärare berömde bytet. Ok? Jag kan inte göra byten så det var helt hästens förtjänst eftersom jag inte direkt gjorde något annat än att byta riktning.

Övningen för dagen innehöll ett hinder över medellinjen, två serier med studs och två hinder efter varann längs ena långsidan. Herr häst skötte sig klanderfritt. Jag styrde och visade vägen, han redde ut hindrena. Det var på en enkel nivå men det var helt lagom för en ombörjare som jag på en obekant häst.

Den hästen kan jag gärna kunna tänka mig att rida igen, trots hans storlek, för det var en genuint trevlig, bussig, okomplicerad och välutbildad häst. Och det var kul att få hoppa. Jag hoppas kunna göra det snart igen.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok I måndags red jag en hopplektion igen. Det var första gången jag red lektion efter mitt ofrivilliga uppehåll. Jag fick jättehästen på...
Svar
0
· Visningar
429
Senast: Magiana
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är verkligen inne i ett flöde i ridningen känns det som! Härligt att känna, minns att det har varit åt andra hållet tidigare. Det är...
Svar
0
· Visningar
370
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag lovar och svär men jag hade faktiskt ingen aning om att igenridningslektionen jag var inbokad på var en hopplektion! Det gick upp...
Svar
0
· Visningar
414
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag kom till veckans första hopplektion och såg att jag stod uppskriven på Juvelen så blev jag väl kanske inte helt eld och lågor i...
Svar
0
· Visningar
262
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama