HOPPHÄSTAVELN 2009 vilka hingstar skall ni använda?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Sighttosee
  • Startdatum Startdatum
S

Sighttosee

Har 3 eller fyra ston vi skall betäcka till nästa år funderar på hingstar nu (det är väl dax)
Har lagt följande hingstar på min "Lista":

Cornet Oblensky
Eurocommerce Berlin
Numero Uno
Argentinus
Champion de Lys

Fler lär väl komma,, detta är en önskelista!!:laugh:
Har stostammar: Burggraf-Nurzeus,Cortez-Indus,Lux Z-Leuten och ev Silvio I-Accord II.
Detta med hingstval kan verkligen ge en vånda och glädje, vad väljer ni ? Och hur snart börjar ni bestämma er, tankegångar osv, det skulle vara roligt att disskutera detta i grupp med likasinnade.:banana:

Sv: HOPPHÄSTAVELN 2009 vilka hingstar skall ni använda?

:) ser att vi har ganska lika smak... vilken har du tänkt på vilket sto? Och varför? kul att höra, jag väntar Cornet Ob med mitt Accord II sto,(gör ev om det om det ser bra ut ;)) seminerade ett av mina Calypso II sto med Nr Uno , hon resorberade tyvärr och jag gör ev om det igen, champion de lys gillar jag också och har fund på honom till mitt antingen Contender el Accord stoet (han är e Mexico o hon e ue Voltaire o de ska passa ihop säger de...)
kul att höra dina funderingar :laugh:

en annan favorit är Chacco-Blue , sen blir det minst en Stakkato ;) har även funderat på Cento till det lille Accord stoet... velar som du ser... :p

Funderar ständigt över vilka hingstar jag ska välja.Har iaf bestämt Cassini ll till Caretinostoet(tror stenhårt på combon Cassini-Caretino).Troligen blir det Cassini l till något av de andra.Är en big fan av Cassiniblodet-det kanske märks:angel:Är grymt sugen på Diarado-var det redan förra säsongen men då gick det inte att komma med 3årsston till honom tyvärr!Efter hans fantastiska bruksprovsresultat är jag ännu mer sugen.Har också lite fryst Cornet Obolensky som jag måste testa snart.Är också imponerad av Cancara(som jag tycker är den bästa Cassinisonen)Oops nu blev det visst Cassini igen.Som en liten outsider funderar jag ibland på Stakkato till Corradostoet,men är rädd att det kanske blir för tungt då det är en rejäl dam-dock har hon höjden som behövs.Fuderar ibland på att kanske välja en L-hingst och då ligger Lasino bra till.Men som sagt ligger sömnlös och vrider mig-hur ska jag göra:confused:

Noterar i och för sig med viss tillfredställelse att intresset för hingstar riktar sig åt import hingstar;)Men har vi verkligen så dåliga hingstar hemma vid?
(även här är jag ju lite jävig) men ändå,fundera på frågan!!

Och jag har snöat in mig på att jag vill använda Laptop till vårt ena sto

Många av hingstarna ni har som alternativ är inte godkända för asvh. Vore intressant att veta om ni har stona i Tyskland/Holland eller hur ni tänker göra!! :)

Blir inte MB godkänd här (vilket dock torde vara klart) så har jag ett sto som åker till Tyskland...

Noterar i och för sig med viss tillfredställelse att intresset för hingstar riktar sig åt import hingstar;)Men har vi verkligen så dåliga hingstar hemma vid?

Tänkte lite samma tanke! ;)

Ja nu är det dags att börja tänka!

Mitt nya fullblodssto funderar jag på att ta Cagancho till.

Stanford- Furidant-stoet går kanske till Empire VDL?

Cortez-stoet är jag tveksam till om hon ska betäckas igen. Hon får sitt tolfte föl 2009.

Funderar ev på att ta import eller fryst till ngn av dem, men det beror på min ekonomi.

CiCi Senjor var ju en riktig munsbit :d.

här ansluter jag mig:D
Jag har 2 ston jag ska betäcka till våren
Ett sto e: Charon (Classiker(Calypso II) ue Elberton (Nimmerdor) uue: Legaat
Henne har jag tänkt lägga Harley VDL på, men har inte kollat tillgängligheten på honom ännu så det kan ju ändras..

Sen har jag ett sto e: Dinard L ue: Lanthan uue: Roemischer Prinz
På henne har jag inte bestämt mig ännu men de jag har i tankarna är
Tsarevitj
Tornesch

Men som sagt är jag fortfarande inte säker på vad jag ska lägga på henne, så ska ner till bruks och kolla och man vet ju aldrig, kan ju bli nån annan i slutändan

Kul att du instämmer i mina funderingar!! Tyvärr har vi ju ingen ingen fungerande avelsvärdering eller dito rådgivninghärhemma,så jag förstår alla stoägare som "kastar" sig ut efter utländska hingstar.

Faktum är att kunskapen och även intresset för våra riktigt kvalitativa avelshingstar många gånger är större utomlands än här hemma.

På detta finns många exempel både på svensk födda,men även importerade.
Trots dessa brister håller vi oss ändå så väl framme,men tänk var vi hade varit med rätt organisation bakom:D

Jag har inte bestämt mig för någon specifik hingst,vet bara att den/dom inte blir svenska om det inte dyker upp något mycket bra på bruks.
Men med på listan finns en CO son,Nya imp.till danmark E:Last man standing och så en for pleasure son eller pappa själv även cyllenes MB finns med,hänger på ekonomin och vilket/vilka ston (har ju inget kvar efter sommarens katastrofer):cry:
Så just nu finns här ett lånesto E:salinero och så lilltösen men hon är ju egentligen dressyrstammad,inte för att det hindrar mig :devil::angel:

Många av hingstarna ni har som alternativ är inte godkända för asvh. Vore intressant att veta om ni har stona i Tyskland/Holland eller hur ni tänker göra!! :)

Förlåt, var väl lite oklar där... :o de stona som jag räknade upp till just dessa hingstar är de ston som jag har stående i Tyskland, därav hingstvalet... till stona i Sverige kommer valen mycket att bero på vad som ev är nytt till våren och ja , det kan nog bli några import hingstar, till en svensk unghingst med mkt intressant stam kan jag tänka mig att ställa mitt Calypso II sto jag har hemma till förfogande om han blir Gk, vet att de är intresserade som äger hingsten, det är ju viktigt att unghingstar får riktigt bra ston oxå!! MB är ju en het kandidat om han blir Gk, sen får vi se om det kommer riktigt intressanta hingstar hit :laugh:
TYVÄRR är det just nu ingen svensk hingst som JAG känner passar precis till de ston jag har hemma att seminera, men det kan ju ändra sig, jag menar inte att de är dåliga, de kompletterar bara inte mina ston jag har igång just nu

Kul att du instämmer i mina funderingar!! Tyvärr har vi ju ingen ingen fungerande avelsvärdering eller dito rådgivninghärhemma,så jag förstår alla stoägare som "kastar" sig ut efter utländska hingstar.

... å så var det det där med att dra alla över en kam... :grin:

:) ser att vi har ganska lika smak... vilken har du tänkt på vilket sto? Och varför? kul att höra, jag väntar Cornet Ob med mitt Accord II sto,(gör ev om det om det ser bra ut ;)) seminerade ett av mina Calypso II sto med Nr Uno , hon resorberade tyvärr och jag gör ev om det igen, champion de lys gillar jag också och har fund på honom till mitt antingen Contender el Accord stoet (han är e Mexico o hon e ue Voltaire o de ska passa ihop säger de...)
kul att höra dina funderingar :laugh:

en annan favorit är Chacco-Blue , sen blir det minst en Stakkato ;) har även funderat på Cento till det lille Accord stoet... velar som du ser... :p

Tja ...vilket sto till vilken?!?!? velar konstant har inte riktig bestämt mig ännu, självklart hade jag ju glömt Stakkato, hade stoföl efter honom i år men tyvärr sparkad i hagen ,fick ta bort.Men det stoet är planerat att gå i sporten kanske skulle Cortez eller Lux Z stoet vara ngt där, Har verkligen inte klart för mig ännu:confused::confused: behöver tänka mer...:idea:

Senast ändrad av en moderator:

Blir inte MB godkänd här (vilket dock torde vara klart) så har jag ett sto som åker till Tyskland...

Åker med stona till tyskland...pratade med de som stuteri ligges idag om när jag kan få semin till nåt av de mina, om ca 1 vecka,så det verkar ju vara ok iaf:)

Nja vet inte riktigt men det finns ju så väldigt mkt större urval och där man mycket snabbare har fått fram avkommor så man kan vara mer trygg i att man kanske kanske, får fram den där os-hästen man vill ha fram;) ;)Sen håller jag med Northern, det passar bättre till de ston jag har på G.

Ursäkta en kanske korkad fråga , men jag har fått för mig att Cassini I & II
bara fick användas i Holstein?!?Och att holsteinerförbundet mer eller mindre "lottade" ut semin till sina egna uppfödare:confused:

Måste bara höra, såg att det fanns intresse för Diarado, hade också honom i åtanke förra året men efter lite stalltips så tog jag Diamant istället (hade stoet i tyskland då) Var även och hälsade på hos PS för att få se lite live hos hingstarna, jag är en sån löjlig typ som även kan falla för hingsten utstrålning:o tur att man har gallrat en del innan:D, När jag var nere hos PS så var Diarado mkt "off" eller hur jag skall förklara det, men det kan ju ha alla möjliga naturliga förklaringar, däremot fick jag då tips om en del andra bla stakkatosonen han har är riktigt fin, sedan finns även en hingst som de kanske sätter ut i år efter Ch de Lys som hoppar kanon , tävlar just nu som mest men ägaren hade funderingar när jag var nere på att låta honom gå in i avlen och den var riktigt fin!!den skall jag ha koll på:cool:
Till något helt annat, har någon funderat på detta med embryotransfer här i sverige, det är ju himla dyrt i förhållande till tyskland, och har man ett gammalt fint sto vill man kanske kunna ta embryo utan att bli ruinerad...

Ursäkta att jag "pladdrar" så mkt

Jag har 2 ston (Riccione-Falleur-Ceylon och den andra Cosmopolite S-Tammerfors xx) men tror att jag bara betäcker dressyrstoet. Om det inte dyker upp någon hingst som skulle passa SUPER till Cosmo-stoet, då kan jag kanske fundera på att betäcka även henne. Men troligtvis inte.

Känner mig helt vilsen när det gäller hingst dock, vill ta någon riktigt bra, men vet inte vad dressyrfolk vill ha:confused: Har bara betäckt med hoppehingstar innan...

Behöver en hingst som lämnar hyfsat stort eftersom stoet är liten. Önskar också hingst som lämnar bra galopp, hennes galopp är bra men går att förbättra. I övrigt har hon verkligen alla kvaliteer jag söker efter, så har ni några förslag tar jag tacksamt emot:)
Mvh LInda

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka