Hopphäst som slår sig under magen vid löshoppning

rebeckasff

Trådstartare
Någon som har samma problem? Lösning?

Hoppa med jord och platta på?
Har två st unghästar som är så pass kvicka i frambenen att dom slår sig under magen.
Det är ju lätt löst vid uppsutten hoppning med att använda magplatta, men vad gör man när dom e lösa?
Jag vill gärna visa den ena på 3 års så löshoppa "måste" vi ju.
Men vill inte att han ska bli hängig i framknäna pga detta (det blev hans mamma, hon hoppade tillslut bara högre och högre men lyfte inte på benen innan vi kom på att hon slog sig)

Sv: Hopphäst som slår sig under magen vid löshoppning

Kan du inte ha gjord på även när de löshoppas?

en longergjord med avtagbar mag platta kanske fungerar?

Kan funka att lösahopa med sadel så du kan ha platta, alt. att använda typ longergjord och lös platta.

Tänk bara på att låta hästen hoppa utan detta innan 3 årstestet. Jag hade en häst som jag visade som alltid hade fått hoppa med platta, men på 3 års testet får man inte ha detta och när den hade hoppat första språnget o slagit sig i magen så hoppade den som en kratta sen...

Har tyvärr ingen bra lösning på detta annars...

Svar till er alla:)

Det va precis det jag sa :idea:
Att man får ha jord och platta på.

Men finns det fler med samma problem?
Och finns det fler allternativ?

Jag vet att jag hade en löstagbar hopplatta innan men nu kan jag inte hitta den...
Någon som vet var man köper??
Jag tror att jag köpte min på B**jes för 100 år sedan men dom har inga längre..

Liknande trådar

J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 641
Senast: Fille
·
N
Träning Hela historian: Köpte honom som "problemhäst" - när han kom så var han så mager att revbenen syntes med alldeles tuffsig päls och nervös...
Svar
18
· Visningar
3 938
Senast: Yrja
·
Träning Nu vet jag inte hur jag ska göra längre. Min häst är rädd för att hoppa men tycker, när hon väl vågar, att det är väldigt roligt...
Svar
12
· Visningar
1 360
Senast: Splittan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka