hoppgalopp!

Z

zalmiac

Hej!

jag har en hopphäst som jag haft sen juni 2010, han är fantastiskt fin i skritt och galopp när man rider och han är avslappnad men i galoppen är han bedrövlig, han gör tvärt imot det jag gör... ute försöker jag bara att få han att tagga ner och arbeta men det går inte för ute vill han bara springa på och inte ens fundera på att ge efter i galoppen, inne är han seg i galoppen och stretar imot, vill inte ställa sig och orkar inte riktigt sätta ihop sig, och på banan där galoppen är viktigast drar han på och försöker hoppa alla hinder han kan på en gång och har så j*vla stor galopp. jag vet att det inte är omöjlit att få honom att arbeta, min trånare har ridit honom och fick till han efter ett tag och han blev superfin, men skillnaden är ju att hon är SUPER duktig har utbildat sin gamla unghäst till VM nivå och jag kom från ridskola när jag fick honom. han är så himla svag i galoppen så jag tappar motvationen :( jag galopperar ute minst 2 ggr i veckan.... mitt schema brukar se ut såhär
måndag: trimma
tisdag: hoppträna
onsdag: ut (skritt och trav)
tordag: galoppjobba ute
fredag: klättring/ uteritt
lördag: trimma/ ut och rida långtur
söndag: vila/ lugnare uteritt

så frågan är, vad har ni för tips så jag kan få honom att ge efter i galoppen och få mer spänst och ork, galoppen är ju faktiskt hopphästens viktigaste gångart!

tacksam för svar :p

Sv: hoppgalopp!

Ta hjälp av en dressyrtränare. Du behöver få bättre kontroll över din hästs galopp, och han behöver förmodligen stärka den.

Om det är den hästen jag tror att det är så är det ju en ganska stor häst och då tar allting lite längre tid. :) Om det är rätt häst/ryttare tror jag även att jag vet vem du tränat för, och bättre tränare kan du förmodligen inte få.
Jag skulle låta honom gå i ett fräscht tempo i samtliga gångaret, bara samla något steg och sedan fram igen. Han ska ju fortfarande vara lyhörd, men det låter som att han inte är redo för någon avancerad samling i dagsläget, så gör bara små förhållningar som han såklart ska svara på, snarare än att samla honom. Förvänd galopp är väldigt stärkande, men man kan inte kräva så många språng i förvänd till en början.

Nu när vädret och underlaget börjar blli bättre (jag är i Thailand just nu så jag vet inte exakt hur det ser ut) så skulle jag ligga och rulla i fältsits i en ganska stor galopp nere på någon av de stora utebanorna. Låt honom rassla på litegrand till en början och bekymra dig inte så mycket över formen. När han börjar bli varm försöker du be honom om en lång och rund form med nosen framme och höjd rygg.

Boka in rena markarbetspass med J (privat, helst) där du jobbar med galoppen.
Sen är det ju även så att även om galoppen är den viktigaste gångarten för hopphästen så får man absolut inte glömma de andra gångarterna, de är stärkande på sitt sätt. Ställ och böj mycket höger-vänster när du rider, oavsett vilken gångart och vart du rider.
Det är en trevlig häst du sitter på, men som sagt så är han stor och med en hel del (bara) erfarenhet av stora hästar så har jag fått lära mig att allting tar myyycket längre tid på en stor häst än på en mindre.

Träna galoppfattningar och hoppa studs. Det stärker galoppen och ökar bärigheten :) Vad säger din hopptränare om din hästs galopp?

haha okej, har ingen aning om vem du e :P
tack för tipsen:)

okej:P min tränare säger typ att jag ska fortsätta som jag gör och att han har utvecklats mycket i allt annat sen jag fick honom men asså det står typ still i galoppen och då tappar man ju motivationen :/

Mycket galoppfattningar ar starkande. Och om du inte later hasten galoppera for langa strackor hinner den liksom inte fa upp farten och langden pa ett satt sa du inte far tillbaka den.

Jag gillar att starka galoppen genom att rida stora serpentiner pa grusvag nar jag rider ut. Da blir det kanske 10m vanstergalopp i en vansterserpentin, avbrott till skritt, hogergalopp pa hogerserpentin 10 m. Avbrott,vanster galopp osv.
Nar hasten blir starkare kan man testa att gora galoppombyten istallet for avbrott, eller rida forvand galopp.

galoppfattningarna är super! det har vi tränat mycket ute i skogen i vinter så han fattar galopp hur bra som helst spelar ingen roll om han står still, skrittar eller travar. det har hjälpt väldigt mycket!!

brukar rida sånna serpentiner och byta galopp, men brukar bara sluta med att han brallar ist, och då för jag sakta av i bytena nägra gånger och sen fortsätta :P

tack för svar! :(

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 253
Träning Jag har problem med min häst som är dåligt musklad och blir springig (går/springer snabbt och slarvigt så att hon nästan snubblar) när...
Svar
8
· Visningar
1 784
Senast: Efwa
·
Träning Jag har en ponny som saknar framåtbjudning. Han är lat, och otroligt trög. Jag måste kämpa sk*ten ur mig för att få igång han när vi...
Svar
2
· Visningar
1 469
Senast: raggsock
·
Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 823
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka