Hoppfolk - hjälp mig!

M

manily

Jag rider islandshäst, och jag och pålle ger oss inte på några större svårigheter (eller höjder :p) tillsammans. Förra vintern jobbade vi dock en del med bommar framför allt för att förbättra galoppen, vilket gick bra. Idag bestämde jag mig för att det var dags att ta upp den gamla tråden igen, och byggde fram en mindre serie på ridbanan. Tre bommar på sockerbitar, ett galoppsprång mellan varje (ca 6 meter).

Problemet är att hästen byter galopp, redan över först hindret. Det positiva är väl att detta hände i båda varven :p (tidigare har han helt klart föredragit vänstergaloppen), men galoppombyten var ändå inte riktigt mitt syfte med övningen :p. Min känsla är att detta berodde på att han var tvungen att trassla ihop benen lite över hindret, för att rädda att han inte kom riktigt rätt in.

Min fundering är: kan min teori tänkas stämma? Kan det i så fall vara till hjälp med en markbom innan första hindret, och på vilket avstånd bör denna då ligga? (Avståndet mellan "hindrena", som jag misstänker att från en storhästrygg snarare känns som cavalettibommar ;) :angel: uppskattar jag som sagt till 6 meter, möjligen en bit kortare då mina steg inte är riktigt drillade till att vara meterlånga :p, och väl inne i serien så flyter han igenom).

Ytterligare några förutsättningar att ta hänsyn till:
- Jag vill rida an i galopp (eller snarare, inte göra galoppfattningen från trav)
- Vi vill ha en lätt resa igenom, utan några ingrepp på galopprytmen. Pålle är inte så väldigt reglerbar, och matte är inte heller till någon hjälp även om hon skulle försöka inverka, då hon är en tämligen usel hoppryttare :p

Sv: Hoppfolk - hjälp mig!

visst kan det vara bra med en markbom. denna kan då ligga ca tre meter före första hindret, ev lite närmre om hästen har kort galopp

Liknande trådar

Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 547
Senast: Liten
·
Hoppning Feg dressyrryttare tittar in lite snabbt här hos er på hoppsidan :p Har en 6-åring som nu ska börja hoppas lite mer regelbundet av en...
Svar
4
· Visningar
1 375
Senast: vildros
·
L
Hästhantering Första gången jag startar en egen tråd så vet inte riktigt hur man gör, men ska försöka. SKa försöka göra en lång historia kort...
Svar
7
· Visningar
1 957
Senast: frittan
·
M
Dressyr Hej! Jag har just börjat träna dressyr igen med min lille häst efter flera års uppehåll p.g.a. små barn. Under tiden har jag ridit en...
2
Svar
29
· Visningar
4 189
Senast: Mayara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar