Hoppar mig ur sadeln

Asa_S

Trådstartare
Har svårt att formulera en bra fråga men kort och gott:

Gör man något fel när hästen om och om igen hoppar en ur sadeln? Känns inte roligt för vare sig häst eller sadel plus att jag inser att jag förr eller senare kommer att sluta ha tur och landa bredvid hästen istället för att dråsa ner som en säck potatis på sadeln igen. Det var ett längdhinder av tittkaraktär på 60 cm, de andra hindren inga problem.

(För den som ev kommer ihåg mina tidigare trådar är det inte ryck i tygeln som är problemet här utan just att jag katapultas rakt upp ur sadeln av trycket i avstampet.)

Sv: Hoppar mig ur sadeln

Du får hålla om med benen ännu mer och vara ännu mer följsam, för det är oftast när man "stretar emot" som katapulten kommer :) . Men som sagt, håll om ännu mer med benen om det går..trampa framåt-nedåt i stigbyglarna :) .

Har hästen en sådan hoppteknik, även om det inte är i alla språng så skulle jag nog se till att byta till en sadel med bättre klossar och vadstöd. Det kombinerat med sadelklister och sitsträning borde göra det lite lättare och trevligare för er båda två?

Tack för tips! Misstänkte att det går att påverka med sitsen. En av gångerna tog hon tydligt ett kortare, studsigare sista galoppsprång varvid jag åkte fram lite med överlivet och då tycktes jag fara iväg ännu våldsammare, misstänker att jag kanske släppte trycket och var för långt fram med överlivet även de andra gångerna också fast utan att märka det själv, blir det värre då tro?

Ja, så här kan vi iallafall inte fortsätta! Efter 4 språng utan märkbar förbättring lade jag ner försöken att få till det och hoppade på de andra hindrena istället. 60 cm är ju ingenting, men jag är lite rädd för att det är så här hon kommer att hoppa när vi kommer upp på lite höjd. Eller också inte - det vet man ju aldrig...

Antagligen är det din underskänkel som inte är stadig nog. Du bör trampa ned hälen ordentligt, se till att skänkeln är i höjd med sadelgjorden och ligger kvar där genom språnget. Du ska ha vaden mot hästen, inte knäet.
Din vikt måste gå ned i fötterna hela tiden, träna lätt sits utan hinder och med ganska korta stigbyglar så att du övar balansen.
Om du kastar dig fram med överlivet i språnget tappar du också balans, på en häst som vänder runt ordentligt måste du räta upp dig ordentligt i landningen.
En häst med ett bra avstamp och basculé är svår att följa i språnget, men den hoppar bra, så det är bara att gilla läget och träna sitsen.

Hur gammal är hästen?
En orutinerad häst hoppar ofta "mer än vad som behövs" - och då upplevs det väldigt katapultartat.

En av ponnytjejerna i mitt stall har samma problem, hon har gått från en liten b-ponny till en d-ponny med fantastisk teknik, men utan rutin. D-ponnyn hoppar med mycket luft och mycket rygg, och tjejen har flera gånger hoppats ur sadeln och landad bredvid hästen efter hindret. :D
Hon är väl medveten om hästens orutin och hoppar sparsamt över väldigt små hinder för att träna upp avståndsbedömning och för att lära hästen att hon faktiskt inte behöver vara en meter ovanför bommen när det hindret är 50 cm högt. :angel:

Ta tag i manen?
Den är helt klart underskattad!!!!!!

Hästen ska ju vara så pass lydig eller vad man ska säga att du kan känna ett par galoppsprång innan att den väntar på dig och att du känner att hästen fokuserar på hindret.
Sista galoppsprånget, lätta i sadlen, ta tag i manen och ge eftergift.
Och som sagt, stadig underskänkel. NY PUTSAD LÄDERSADEL OCH HELSKODDA RIDBYXOR:love: Finns inget lättare knep:idea:

Låter som din pålle hoppar väldigt mycket med ryggen , vilket är bra man måste bara vänja sig och lära sig att hänga med i svängarna.:) Dom flesta hästar får bättre hoppteknink på lite högre höjder då dom måste tänka lite mer. Så förhoppningsvis blir det bekvämare att hoppa när ni närmar er 90-100cm. Lycka till!:banana:

Liknande trådar

Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
4 404
Senast: Ullmerkott
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 329
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Veckans första hopplektion blev en riktigt rolig timme på Juvelen. Jag uppskattar verkligen att jag har fått koncentrera mig på honom nu...
Svar
0
· Visningar
559
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 389
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Valp 2024
  • Storlek röd Kong?