Hoppar inte fören tränaren lägger ner hindret...

TheHunted

Trådstartare
Hejhej!
Min häst är väldigt dum när jag tränar hoppning inomhus. Hon har gått tränat 120 innan, men när vi tränar typ 80 inne i ridhus varje måndag så stannar hon hela tiden. Hon stannar inte för hon är rädd bara för hon dummar sig.

Det fungerar inte med spö eller bena. Hon vägrar. Om jag lyckas få över henne så springer hon iväg i 100 km/timmen. Det är svårt att få stop på henne.

Jag kan inte ha skarpare bet än vanligt trännsbett på grund av att hon gårbakom handen då och snubblar på sina egna bakben.

Ibland hoppar hon inte förän trännaren lägger ner bomen till kanske 30-50cm. Det vill inte jag att han ska göra för nu har hon lärt sig att hon kan stanna för att hoppa läggre. Hema är hon jätte hoppglad och hoppar nästan ALLT. Jag förstår inte varför hon håller på när vi är i ridhus...

Snäll kan någon hjälpa mig?? :confused: :cry:

MvH//TheHunted1

Sv: Hoppar inte fören tränaren lägger ner hindret...

Er du sikker på at hesten ikke har vondt noen steder?
Hvordan er underlaget hjemme kontra ridehuset?
Har trenaren prøvd å sitte opp,og i såfall,hur reagerar hun på dette?

Ne, hon har inte ont, e säker på det, för hon hoppar jätte bra hemma
Underlaget är supper i ridhuset.
tränare är förstor för henne...eller för tung kanske jag ska säga...

MvH//TheHunted1

Hon hoppar allt på hemmaplan, är kollad av veterinär och är tillräckligt stark? Hur beter hon sig när du rider fram på bortaplan?

Det kan ju vara så att hon blir nervös pga att hon inte känner sig hemma. Låt henne hoppa små hinder på lätta övningar så hon får upp sitt självförtroende och upptäcker att det inte är så farligt även om hon är på ett nytt ställe.
Det värsta man kan göra är att ha för bråttom och ta till för hårda medel när hästen är rädd. Då förknippar den bara hoppningen med obehag.
Hoppas du kommer på vad som inte stämmer!

Varför vill du ha ett skarpare bett när den stannar??

Läs hennes inlägg en gång till så ser du varför.

Det fungerar inte med spö eller bena. Hon vägrar. Om jag lyckas få över henne så springer hon iväg i 100 km/timmen. Det är svårt att få stop på henne.

Det är inte att hon är nervös eller likande...Hon bara driver med mig... Tränarens ord...Vet inte riktigt hur jag ska göra...I måndags när jag trännade gick det bra, fast det var vissa hinder hon INTE skulle hoppa. Hon är lite tittig av sig...

Jag hade precis samma problem med min ponny. Hon hoppade jätte bra hemma men när man kom ut på tävling kunde hon plötsligt vägra hoppa till och med det lilla krysset på framhoppningen. När jag red vanligt kunde hon stanna och slå mot skänklen. Vi var och kollade henne flera gånger hos veterinären men det var inget fel. Hon var typiskt så som ston kan bli, tjurig och ovillig.

Det absolut värsta jag kunde göra var att bli arg på henne! Var jag glad och positiv och berömde henne så fort det gick bra fungerade ehon mkt bättre. Jag tränade för flera olika tränare och alla sa till mig att piska henne tills hon gick fram, när hon slog mot skänklen och stannade på hinder. Det funkade till slut men det kändes inte bra alls. En enda tränare (ridskoleshefen i stallet hemma) sa till mig att inte bli arg på henne och det var det som fungerade allra bäst. När hon var på sitt tjuriga humör var det jätteviktigt att själv vara positiv!

Mitt tips är att bara hoppa 30-40cm när du är borta och tränar om hon ville hoppa så låga hinder, tills hon tycker det är roligt. Det är jätte viktigt att hon tycker det! Beröm jätte mkt och bli ALDRIG arg, fast det kan vara svårt. När hon hoppar små hinderna glatt och med självförtroende kan du långsamt lägga upp. Skulle hon stanna lägg ner igen hoppa lågt, beröm och sluta när det går bra. Ta lång tid på dig, sånt här löser sig inte på ett par gånger! Rid inte på ett skarpare bett och straffa inte henne för att hon springer iväg efter hindrena, det löser sig när hon lär sig hoppa med självförtroende och gör det inte det får du träna lydnad.

Om du börjar med att hoppa små hinder kommer hon inte heller lära sig att man får hoppa lägre om man stannar.

Jag har stor erfarenhet av ston som blir sådär och vet att det inte hjälper att straffa hästen. Var bestämd på ett vänligt sätt och beröm istället massor när det går bra, det ska vara roligt att rida! Lycka till! :D

Är det inte bara så att hon har ledsnat då? :confused:

Är det inte bara så att hon har ledsnat då? :confused:

Okej, tack!

Hon älskar att hoppa, det bästa som finns förutom mat förstos :p

Det går mycket bättre för oss nu, hon är ganska tittig av sig, men det dumma var på sista träning, hoppade typ 90 då... Så hoppade hon vatten matta, grind, kombination men inte skulle hon hoppa en helt vanlig vitt oxer, nej det skulle hon inte göra, stannade och stannade, men fick över henne även fast tränaren inte la ner hindret... ;)

MvH//THeHunted1

Därför måste man ju få henne och tycka det är kul igen och inte sätta press ;)

Men om hon nu älskade de så mycket tror ja inte att hon skulle vägra. :confused:

Hon älskar att hoppa men inte sakerna som är under om det är vanliga bommar är det inget problem...

Säkert gör hon det inte utan anledning..Personligen tror jag inte det finns överdrivet många hästar som är dumma eller "driver med en".

Lägg ner hindret och träna på lägre höjd så hon får självförtroende nog att hoppa den typ av hinder hon tvekar på /(och sen flyr ifrån när hon väl kommit över) Låt henne undersöka det ordentligt innan du begär att hon ska hoppa om hon är så osäker..

(och vita hinder ÄR svåra att hoppa, kanske träna cavaletti eller upphöjd cavaletti med vita bommar till en början? Många hästar reagerar på just vita hinder..)

TheHunted1 skrev:
Hon älskar att hoppa men inte sakerna som är under om det är vanliga bommar är det inget problem...

Men arbete skrämselträning med henne då. Gör ordentliga infångare, bygg LÅGA "läskiga" hinder och träna på att hoppa dem.
Lycka till

Liknande trådar

Hoppning Ok.. har en 4 åring med bra stam som redan från början visade ovilja att löshoppa, något som förvånade mig lite då unghästar bruka tycka...
Svar
13
· Visningar
2 359
Senast: Equilina
·
Hoppning Har en Unghäst eller ja född 05, men räknas som unghäst då han inte är så utbildad. För ett par veckor sen skulle jag hoppa lite...
2
Svar
20
· Visningar
4 093
Senast: Jate Volim
·
H
Hoppning (skriver under anonym nick) Jag har en ponny som jag tävlar i hoppning med. Han är 17 år nu, men mycket sparsamt hoppad och riden. Hemma...
Svar
6
· Visningar
1 717
Senast: Cut3Leo
·
Hoppning Min vallack, har jag haft sedan slutet av oktober. Han är VÄRLDENS SNÄLLASTE, han älskar att arbeta och är så positiv när man rider ut...
Svar
8
· Visningar
1 891
Senast: Heulwen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka