"Hoppar" före hästen

countingstars

Trådstartare
Har lusläst gamla trådar men känner att jag nog behövde starta en egen.

Har ett problem som märks tydligare nu när vi börjat hoppa lite högre än vår normala bekvämlighetsnivå som vi hoppar rundor på de senaste åren.
Jag har en tendens att hoppa före hästen, att resa mig upp för tidigt eller hur man ska uttrycka sig. Har inte märkt av detta på tidigare hästar men tror att jag med åren har fått lite sämre sits då hon är ganska framåt och "på" i hoppningen i jämförelse med vad jag tidigare är van vid.
Hur gör man för att träna bort detta?
Det funkar bra upp till 110-115cm men när det blir hinder uppemot 120 och högre så blir det knepigt, främst på oxrar. Vill absolut inte krascha hästens självförtroende pga min ridning.
Har tränarhjälp men lite tips på övningar och vad man ska tänka på hade varit välkommet :)

Sv: "Hoppar" före hästen

Att helt enkelt tänka på det, känna sin kropp och hur man rör sig i språnget är ngt som hjälper mycket.

Tänk på att räta upp dig ordentligt, kom i takt med hästen och låt hästen hoppa före några gånger på lägre höjd och känn flytet när ni är i samma takt.

Jag har häst stora problem med att jag hoppar före, men min häst är en sån som inte hoppar alls om man inte är rätt i sitsen. Dvs jag måste sitta ner, räta upp mig och hålla om. Är jag för framåtlutad så blir det tvärnit :p

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! har fått ett otroligt bra erbjudande på en fd hopphäst. Tävlade sparsamt upp till 120 tidigare år men har nu hobbyridits senaste 5...
2
Svar
25
· Visningar
2 489
Senast: Fiorano
·
Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
4 386
Senast: Ullmerkott
·
Träning Hej! Har ett litet problem med ena hästen jag rider vilket är att han gärna stannar eller bockar efter hinder. Han tycker hoppningen...
Svar
8
· Visningar
2 118
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 721
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden II
  • Dressyrsnack 17