hoppade över bommen i transporten...IGEN!!

misan1984

Trådstartare
HJÄLP!!!Hon är en ganska grov TINKER på ca 160cm, 3 år... I fredags blev min häst såld. men för andra gången trots att veterinären var här för att ge henne lugnande så hoppade hon över bommen i transporten IGEN!!! förra gången stegrade hon sig över bommen och ut genom taket där hon sedan blev hängandes. VARFÖR???!!! Hon är inte det minsta rädd att gå in i transporten.
Jag kan ju inte ha kvar henne... det är ju ett sjukligt beteende.!! hon skulle stå på box vila nu i några dagar men när jag kom ut till stallet i morse så hade hon hoppat ut ur boxen.! om man lämnar henne i stallet så river hon boxen stegrar sig emot gallret m.m. Och undrar om det ev kanske kan gå att få som dolt fel eftersom jag inte haft henne i ett år ens, köpte henne i mars. Ringde och pratade med strömsholm igår morse pga hennes ben, det är armbågen som "går ur led" när hon går. Veterinären kom ut och sa att han trodde att det var en närv som låg i kläm men jag vet inte om man ska tro på det??? Har aldrig tidigare sett en häst med sånt rörelse mönster...

SNÄLLA HJÄLP MIG!!!! VAD GÖR MAN!! :confused: :confused: :crazy:

Sv: hoppade över bommen i transporten...IGEN!!

Har du pratat med den tidigare ägaren och i så fall vad säger h*n? Är detta ett beteende som alltid funnits eller är det bara i din ägo?

Har en häst som gjort det en gång också som 2-åring. Numera åker hon alltid i sällskap + lugnande på vägen hem från tävlingar. Dessutom måste det alltid stå någon i transporten (vi har en mindre lastbil) och då går det bra. Inte så roligt alltid men bättre än alternativet..

Har du sålt hästen ?
Visste köparna om problemet vid transport ?

Tror det kan bli svårt att hävda det som ett dolt fel, att h*n kastar sig "river" boxen och beter sig som h*n gör i transporten...Tyvärr

Har ibland liknande problem med min ponny. Senast igår klättrade han upp på bommen efter flera år där han stått ensam i transporten under tävlingar och skött sig utmärkt. Men igår så ville han väl inte åka hemifrån så då klättrade han upp igen. Blir så irriterad på honom eftersom han inte har panik eller något, går bara rakt in i transporten ställer sig och börjar tugga hö och när allt är stängt så klättrade han igår igen. Sen står han där helt stilla tills man har fått ner bommen. Blir så trött på honom eftersom det i hans fall bara dumheter av honom. Kan bara tänka mig hur det är att behöva gå in och försöka fälla bommen på en panikslagen häst... tacka vet jag säkerhetsbommar som man fäller utifrån (ex. boj, tror kylingekärran har det på de nyare)

men tindra är ju inte rädd att gå in i transporten... jag tror att hon har nån ??klaostofobi?? eller vad det nu heter... Men vad gör man?? jag känner mig helt förvirrad...

Har du stängt mellanväggen? Prova att ha den öppen så det inte känns så trångt för henne?

Min förra häst hade klaustrofobi, men det gick bra om hon fick stå bredbent, då ställde hon sig gärna lite på tvären och var hur snäll som helst att köra.

ställ kraken baklänges..då står hon.

Stackars dig! Inte roligt med en stor tung häst som bestämmer sig för att gå över bommen...
Jag kan bara ge lite tips om vad jag har gjort med mitt halvblod, som inte heller verkar rädd utan mest arg och otålig inne i transporten. Jag tog ett lån och köpte en ny Boj med säkerhetsbommar och innerdörrar bak istället för bom. Tog hjälp av rutinerat folk som lastade ett antal gånger, vid flera tillfällen och som visade hur jag måste binda upp; med halsrem i läder, långt rep/grimskaft, under bommen och ner i nedersta ringen framme i transporten OCH alltid mkt kort bunden! Jag rek inte att du ger dig på det här själv utan ta hjälp av lugna, vana personer några gånger.
Jag vet ju inget om vad din häst har varit med om, OM hon har varit med om något eller det är som med min, mest protester.
Jag försöker numera att alltid hålla mig till dessa rutiner, INTE slappa och ändra något för oftast kommer samma beteende direkt igen och även ibland om något utifrån stressar upp min häst så får vi bakslag igen och han försöker gå över. Då gäller det att vara beredd och inte misslyckas!
En gissning är att du kanske kommer att få se andra liknande beteenden hos henne, i andra situationer där hon också blir arg eller stressad. Min häst stegrar sig lätt när han blir spänd, något han aldrig gör i normaltillstånd.
Det här med att hävda dolda fel tycker jag nog att du ska slå ur hågen, det kan kosta dig mycket pengar och till ingen nytta. Bättre i så fall att försöka få en dialog med säljaren och kanske hjälp med problemet eller komma överens om att få låta köpet återgå eller byta mot annan häst om den möjligheten finns.

Hoppas att det ordnar sig för er. :bow:

Vimsan skrev:
Tänkte precis samma tanke :o :D

Dom står stilla då..Det gör min Kotte iallafall..Han sover när han åker.. Min Kotte är cool! :banana:

Har funderat på baklänges men finns inte det bara på Ume-släpen? Eller ställer ni dom utan bommen då eller hur funkar det?

Jag lastade in min dåvarande bomhoppande unghäst genom fronturlastningen. Hon fick gå på ena sidan om mellanväggen och jag på den andra så jag skulle kunna komma ut. Vi lastade med baklämmen stängd. Band upp henne i bakbommen och hängde ett hönät fastsatt i taket där överluckan fäster. Hur smidigt som helst. Numera åker hon framlänges och hoppar inga bommar.

Liknande trådar

Hästhantering Hej. Jag vänder mig hit då jag är i behov av andras erfarenheter, tips och lösningar på hur man kan göra när man har en 1 åring som går...
2 3
Svar
54
· Visningar
6 423
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
2 923
Senast: Egonson_
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 931
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Denna vecka stod det två ridlektioner på schemat – en på ridskolan och en på privatlektionsstället vid världens ände. På ridskolan blev...
Svar
0
· Visningar
959
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama