Hoppade han så bra pga. dressyrpasset? (något långt)

Trocadero_lover

Trådstartare
Blev helt stum idag... Min syrra red pållen i paddoken och vi hade bestämt att vi skulle ha banhoppning idag. För det första kunde han inte stå stilla när hon skulle hoppa upp...naee då... helt nervös & ivrig i att få komma iväg... Han brukar annars vara den lugna, snälla hästen som kan vara seg att rida men visst, han kan vara jätte pigg stark ibland också... Nåja... men de första han gjorde när han kom ut på spåret va & kröka på nacken..hm. jag blev lite "vad håller du på med häst?" haha :d :) han har aldrig gjort så innan... Han hade jätte fin framåtbjudning.. Sen började hon trava fram & arbeta osv... och han gick banne mej i rätt form hela tiden i princip!!! Syrran red & jobbade & aktiverade han hela tiden... Han gick verkligen helt otroligt fint! Nåja... så hade vi ett kryss till & hoppa fram på.. vet ni vad hästen gör då? Jo han gör världens hopp över...hmm... blev fundersam... Och han hoppade KANON :love: fint hela lektionen... ingen tvekan alls förutom när syrran inte "red han ordentligt utan åkte häst"... Hel underbar... har ALDRIG sett han gå så fint... Bra form, bra på tygeln, Jätte fina hopp.... Jag fattar inte.. jag var helt mållös... nu till min fråga...
Varför gick han så jävla bra egentligen? Tänkte på de... igår red jag ett dressyrpass på 55min... brukar inte göra de... ger upp för att det inte går "bra".. men igår tragglade jag och det gick mycket bättre än annars... Var det därför han gick så bra idag pga dressyrpasset?
Det var så undertbart att se...Så fina hopp & han gjorde allting så rätt.. även fast de kanske gick lite väl fort ibland... :angel: :D
Jag vill uppleva fler sånna här stunder..¨åhh...underbara häst...
jag e helt lyrisk :idea:
hmm.. undrar om han blir en ny Baloubet du rouet... ;) haha.. men något liknande...
Nån bild från höstas:
http://www.lunarstorm.se/Goldika/kollage/72
http://www.lunarstorm.se/Goldika/kollage/71

Senast ändrad:
Sv: Hoppade han så bra pga. dressyrpasset? (något långt)

Grattis vad roligt för dig. Det är underbart när saker och ting faller på plats

Det var en mardröm i somras... han va skadad och det har varit en massa tråkiga problem.. med sadlar bl.a orkar inte dra upp den historien :cry: menmen jag e glad och jag uppskattar folk som unnar mej det! tack!! :) ;) :idea:

Jag tror inte att de berodde på att du red ett ordentligt dressyr pass dan innan...då hade han kanske varit mer stabil på tygeln som han var försig, men att han var pigg på hindren berodde nog inte på dressyr träningen,,han var nog bara pigg helt enkelt..o var glad att få hoppa..tänk istället vad de kan ha varit utöver dressyren, har hanvilat nån dag? var de länge sen han hoppade?? hur är han riden dagarna innan osv.. men tänk inte mer på det..va glad att han är pigg o framåt o arbetsglad :banana:

Han kan nog bara ha haft en bra dag men jag tror absolut att dressyren kan vara en bidragande orsak, lydiga och mjuka hästar hoppar bättre!
Titta bara på topphästarna i hoppning, dom är väldigt välutbildade dressyrmässigt!

Jo att dom blir mjuka o lydiga dan efter ett dressyr pass är helt klart, men att dom blir PIGGARE AV DET..tror ja knappast :smirk:

Har jag aldrig påstått heller, uppfattade det som att hennes häst hoppade bättre, inte att den var piggare, slarvläste lite...

Oj förlåt var inte mening att låta otrevlig :bump: ,,jag förstår vad du menad,e men att han som sagt vart pigg beror ju inte på dressyren o det är vi enade om :) :banana:

Han va verkligen framåt,han blir gärna lätt framtung osv men jag kunde inte se det. Han va väldigt pigg & hoppade jäklans bra! tack för era idér;)

Vilken läckerbit!!! :love:
Vad är det för ras? fjording..... :confused: eller??

Kul när allt funkar, spara på den känslan!!! Den är go att gå tillbaka till när det krånglar.

Men så är de ju, ibland går det bättre och ibland går de mindre bra
så bli inte förvånad om nästa gång ni hoppar om han inte alls är lika fin! Det gäller att komma ihåg dom bra stunderna när det går dåligt
:)

tror att Dressyr passet dagen inan var till stor hjälp för du fick antalgigen igenom det som var nödvändigt, dressyren är så himla viktig för hoppningen.

min häst blir bara bättre och bättrei hoppningen ju bätre han blir i dressyren, han har med sig bakbenen och håller i hopp sig själv kan gärna oxå bli fram tung och inte alls arbeta med det är mycket bättre.

så traggla på med dressyren den e nyttig och när man väll får som man vill så är det så underbrt att rida

Vad kul!! :)
Har säkert med dressyren att göra att han hoppade så bra, kanske inte det att han var pigg, men en genomriden, välarbetad häst hoppar genom sig mkt lättare och får då bättre språng. Det är lättare för dom också.
Man ska inte ge sig, det slutade bra, du och hästen var på bra humör. Det sitter kvar :)

Lycka till!

Mvh Skurt :devil:

Jag tror att det kan bero på dressyrträningen att han hoppade så bra, att öva lydighet och bra form är grund till hoppningen.
Att hästen kan vara pigg och tycka det är roligt med hoppning, kanske kan bero på att du kanske inte hoppat på ett tag, hoppar man för ofta med hästen, kan vissa hästar tycka det blir tråkigt. :smirk:

Liknande trådar

Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
2 190
Senast: SkorpSmulan
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 883
Senast: QueenLilith
·
Ridning Hejsan! Jag rider på ridskola just nu som jag trivs väldigt bra på. Finns vissa hästar jag klickar med direkt och som jag får en jätte...
Svar
2
· Visningar
1 566
Senast: Ananazen
·
Träning Hej, jag är 18 år och just nu tvivlar jag så mycket på mig själv och min ridning . Mitt självförtroende är inte alls bra just nu och ser...
Svar
12
· Visningar
1 846
Senast: Bonica
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama