Hoppad vid 2 år?

C

CCorneliaa

Nu har jag märkt att i många annonser just nu finns det ett antal ponnyer på 2-3 år som är hoppade sisådär 70 cm och tävlade.
En tilll och med tävlad LA (hoppning) vid tre år.:confused:
Är jag helt ute och cyklar nu men rider man inte oftast in hästar vid 4 års ålder?
Kan ju säga att hästarna var New Forestar, connemaror och svenska ridponnier.
Har jag fel eller är det inte väldigt tidigt att tävla dem då?:crazy:

Sv: Hoppad vid 2 år?

en 3-åring får inte tävla så det kan inte stämma...man får inte ens tävla LA med 4-åring...

Hmm. Det var ju konstigt.
Kanske de glömt att skriva till en siffra eller något typ: 13 år??

Nej, det var bild på med ryttare på den ena:eek:

Nu säger inte jag att det här är rätt för det tkr jag verkligen inte tkr det är att stressa för mkt o börja för tidigt, men många börjar ju rida in hästarna på hösten när de är 2 om de ska 3 årstestas, visserligen tar de det lugnt men ändå jag tycker man ska ta det lite lugnt och unghästtester är enligt mig stressigt när det gäller stora hästar.
Ponnyerna behöver man ju inte visa ridna så där är det lite lugnare iaf.

Kan tänka mig att man sen börjar tävla klubbtävlingar o sånt på treåringarna eftersom dom sen ska börja tävlas under våren inför kvaliten för att få rutin, men jag tkr de e att gå alldeles för fort fram.

Min ponny som jag utbildade började jag tävla lite klubbtävlingar på under hösten när hon var 4 då kändes hon mogen för det och vi tävlade inte lokalt förens hon var 5 och då kändes det som att vi hade tagit allt i lagom takt.

Det börjar nästan bli som med galoppsporten med ridhästarna:(

Och så tycker man att det är konstigt att hästarna inte håller nån längre tid :crazy:

mm precis, folk vill bygga upp dom långsamt men då blir det att de börjar med saker och ting alldeles för tidigt istället:crazy:

Har ifs inte med hoppning att göra, men jag jobbade i ett travstall för typ en evighet sen. Ägaren slutade träna sina unghästar hårt och höll på dem ett par år extra istället. Han tröttnade på alla skador och såg väntetiden som en investering.
Resultatet blev bättre tävlingshästar med mycket mindre skador.

Att en treåring kanske är hoppad ca 70 cm nu på hösten kan ju vara rimligt, men en tvååring känns ju lite för tidigt, jag skulle inte ens ha ridit in den vid 2 år. Att en treåring tävlat LA verkar också ganska orimligt (eftersom man inte får starta LA med en ponny förrens den är 5 på officiella tävlingar, vad folk gör hemma är iofs en annan sak). Men frågan är om annonserna är på flera hästar som de liksom "kört ihop", ganska vanligt om annonserna kommer från tex handelsstall, så det vore ju intressant att se hur annonserna verkligen ser ut.

Ingen mer som sett en sån annons?
Ska leta upp en.

Jo jag har också sett det, har läst massa annonser på senaste tiden, och flera har förvånat mig. Har sett en med 3 åring som påstås ha tävlat Lb hoppning igår eller när det var. Mycket konstigt.. De får ju som sagt inte tävla, och verkligen inte lb...

Låter konstigt :crazy: Hur hållbara och "hoppglada" blir hästarna då, i framtiden, när man så fort går upp på så höga höjder?

skullde aldrig köpa en 2 åring som är hoppad uppsutten och tränad i det. löshoppning är en annan sak dock.

Jag har sett en sån annons och reagerade på det. Fast jag tycker ju inte att man ska rida två åringar överhuvudtaget.

Jag har sett en sån annons och reagerade på det. Fast jag tycker ju inte att man ska rida två åringar överhuvudtaget.

Beror på hur man menar med rida. Man ska iaf. inte lägga någon press på dom, som att hoppa skyhöga hinder så tidigt i livet som möjligt..

Liknande trådar

Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 541
Senast: Cambrie
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 917
Senast: liiinnea
·
Hästmänniskan Vad ska man tänka på? Nej, jag ska inte köpa något föl nu, jag bara funderar på vad min nästa häst kan tänkas bli. Det kan dröja ett...
2
Svar
35
· Visningar
5 378
Senast: Ninnurur
·
Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
4 384
Senast: Ullmerkott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar