Hoppa wn krafftig häst

W

Whatahotgirl

hej alla hoppryttare (och ni andra)
Tänkte bara höra med er om det stämmer att hästar av den krafftigare typen (typ welsh cob) inte bör hoppa då det sliter rejält på frambenen eftersom d e så tunga och lägger all vikt på frambenen i landningen!!!
Stämmer detta?? :confused:

Sv: Hoppa wn krafftig häst

Det beror väldigt mycket på hur hästen är byggd. Men tänk på att vid landningen så har hästen all sin tyngd+ryttarens tyngd på ett framben.
Jag har aldrig sett en grövre (typ nordsvensk) gå något mer än klubbhoppningar. Jo, förresten. Någon kallblodstravare har jag nog sett i någon 0,90 klass.

Red tidigare en grövre korsning och försökte hoppa den lite. Han blev halt ganska fort efter. Ska tilläggas att han hade grymt dåligt byggda framben, vilket jag inte förstod mej så mycket på då.

Tänkte bara höra med er om det stämmer att hästar av den krafftigare typen (typ welsh cob) inte bör hoppa då det sliter rejält på frambenen eftersom d e så tunga och lägger all vikt på frambenen i landningen!!!

Alla hästar lägger väl all vikt på frambenen i landningen? :smirk:

welsh cob är väl inte så värst grova?

men benen till varje individ är väl anpassade för just den sortens häst?
Jag menar det är nog rätt ovanligt att ett kallblod har fullblods ben...

Några skutt då och då skadar inte, men grövre hästar är ju framavlade
för att dra o bära och inte hoppa..

håller med dig angående welsh cob.
vet en hel del som tävlar hoppning med welsh cobar...

Lollan skrev:
welsh cob är väl inte så värst grova?
Nej dom är inte speciellt grova (men inte direckt smäckra heller) men det var en sån häst som inte bör hoppa hörde jag...

Jag tävlar 125 hoppning me min nordsvensk (bruks!) och det har aldrig varit några problem. Som sagt ovan så är benen anpassade till hästen. Visst är dem framavlade för att dra men hoppa kan dem :)
Har öven hoppat med ett shiresto på lite clear rounder, ca 1 meter..
Shiren är ju känd för att ha klena framben men hon hade väldigt starka såna. :rofl:

Riktigt kul att visa att kallblod kan :D

tjena..
jag har en nordis jag med som jag hoppar med men han är en travmodell..
Han har hoppat hinder på 1.30..
Visst är det kul att komma med en nordis till tävling, man får då väldigt många blickar på sig!! :bump:
har du någon bild..??

Welsh Cobar är utmärkta hoppare och deras ben är grova och hållbara. Även andra kraftigare modeller av häst hör hit, tex nordsvensk och fjording. Frågan är väl mer hur tjock hästen är eftersom det kan vara svårare för en fet häst att hoppa...

Håller halvbloden för hoppning egentligen??? Har aldrig träffat ett halvblod som inte har varit halt. Deras ben är klart underdimensionerade för deras kroppsbyggnad!

Ut med alla grova ponnyer och hästar på tävlingsbanorna i dressyr och hoppning!

förhoppningsvis är benen anpassade till kroppen, då det sliter mer på en häst som är normalt byggd i kroppen, men har späda ben och håller då inte för hoppning.

Själv tävlar jag en haflinger upp till msvb hoppning och hoppar lätt högre hinder hemma. Fast han är inte speciellt kraftig för att vara haflinger, men ändå kraftigare än en "typisk ponny". Han har i alla fall hålt för det hittills och aldrig varit halt eller något liknande.

Min mamma som har en väldigt kraftig frieserkorsning med problemhovar har fått rådet att inte hoppa henne av hovis eftersom det blir för mycket tyngd på hennes dåliga hovar då. Men är hästen bara frisk så är det klart att man kan hoppa även med de tyngre raserna, dom tycker oftast att det är lika kul dom! :)
Mina fjordingar hoppar också gärna! Fast matte är lite feg forfarande... :angel:

trazel skrev:
Jag har aldrig sett en grövre (typ nordsvensk) gå något mer än klubbhoppningar. Jo, förresten. Någon kallblodstravare har jag nog sett i någon 0,90 klass.

Jag tävlar och hoppar en nordsvenskkorning (med halvblod) men hon har det typiska nordsvneksa utseendet och henne har jag hoppat 120 med (hon har även hopat 140 med annan ryttare) och jag tävlar upp till 1.10 så det är inte så att nordsvenskar inte klarar att hoppa "högre" höjder.

jag tror, bara tror :smirk: att abledningen till att man inte ser tyngre hästar på tävlingsbanorna är att om man vill tävla så kanske inte det första valet är en nordis eller liknande, sen så är dom ju inte direkt kända för att vara sådär jätte snabba. Men jag har sett det med egna ögon att en del tyngre hästar kan vara super duktiga och hävda sig jättebra :D . Men alla är inte det, precis som alla hlb inte är jätteduktiga hopphästar :cool:

hej...
Jag tävlar med min kallblodstravare och jag tycker han är mycket snabbare att ta svåra svängar och är mycket smidigare. Är som en liten ponny att rida vad hoppning. Gärna full fart hela tiden.. :angel:

Tiller skrev:
tjena..
jag har en nordis jag med som jag hoppar med men han är en travmodell..
Han har hoppat hinder på 1.30..
Visst är det kul att komma med en nordis till tävling, man får då väldigt många blickar på sig!! :bump:
har du någon bild..??

Ska fixa! :rofl:

esa skrev:
Welsh Cobar är utmärkta hoppare och deras ben är grova och hållbara. Även andra kraftigare modeller av häst hör hit, tex nordsvensk och fjording. Frågan är väl mer hur tjock hästen är eftersom det kan vara svårare för en fet häst att hoppa...

Håller halvbloden för hoppning egentligen??? Har aldrig träffat ett halvblod som inte har varit halt. Deras ben är klart underdimensionerade för deras kroppsbyggnad!

Ut med alla grova ponnyer och hästar på tävlingsbanorna i dressyr och hoppning!

Håller med! Har jobbat med väldans massa olika hästar genom åren och har nog alrig träffat ett kallblod som vart halt eller haft dåliga ben. Däremot halvblod och liknande har ofta haft slitningar och varit halta till och från och fått ställas av tidigt pga dåliga ben.

Löjligt!! har 2 vuxna cobbar själv om jag hoppar med och det är inga problem, dom har snarare mycket mer motor i häcken att kunna trycka av med, än vad många vingliga halvblod har, *duckar Inte*.

Om bildbevis behövs kan jag nog rota fram den, men jag vet en cob som gjort 1.50 i england

jag har en korsningsponny av kraftig modell..okänd härstamming men troligen mycket newforet i (den kraftiga äldre modellen)
Han är 1.40 och jag har hoppat 1.30 med honom.....(dumt men hade ingen aning om att det var riktigt så högt)
har tävlat honom upp till Lb med placering och LA strax utanför...och han har aldrig varit halt under dom fyra åren jag har haft honom.
och som sagt så är han inte direkt nån smal sak...
så nå visst går det att hoppa kraftiga hästar/ponnier!!
dom kanske inte alltid är så snabb men sen så kan dom ta väldans snäva svängar utan att tippa omkull! :banana:

Jag tävlar min kallblodstravare i hoppning, han tävlar regional LB och hoppar banor på 110 - 120 hemma. Har aldrig varit halt, så jag tror inte att det sliter så mycket, så länge hästen inte är väldigt oproportionerligt byggd

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 151
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 037
Senast: Bison
·
Foder & Strö Hej! Jag undrar hur många hästar man bör ha per hösilage-bal? Jag hämtar hösilage i en stor ”låda” gjord av pallkragar. Jag gör så för...
Svar
6
· Visningar
754
Senast: a1agnlju
·
Träning Hej! Har en häst som blir väldigt het vid hoppning. Han brukar vara lugn i början av hopp-passen, men i något skede blir han alltid...
Svar
8
· Visningar
1 604
Senast: MimmiNO
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka