Hoppa utan ryttare?

L

lovelylace

Hade en diskussion med en vaninna i gar...

vi bada har unghastar 3 aringar, och vi pratade om hoppning, jag har alltid borjat med att los hoppa mina, innan jag hoppar in dom under ryttare, jag bygger en korridor langs med langsidan och borjar med en bom pa marken som jag leder hasten over nagra ganger, berommer massor nar han gar over bommen lugnt och snallt, sen slapper vi ivag dom i trav, spring upp med dom och sen slapper, samtidigt som nan star och typ fangar upp pa andra sidan och belonar, ev med nat litet gott...sen satter vi upp ett pytte hinder med en avsprangs bom...och sa bugger man upp det hela...

hon har alltid hoppat in sina hatsar pa longerings lina...jag tycker nog att det ar battre att ha dom helt fria och inte pa bojt spar, men hon ville ha mer kontroll sa hon...

hur vanjer ni in era hatsar pa hoppning? vore jatte kul att hora ideer och olika tillvagagangsatt...

jag har ibland hastar pa lina nar vi aker ut och titta pa diken, trappsteg ett forsta gangerna men inte bom hoppning

Sv: Hoppa utan ryttare?

brukar börja löshoppa några gånger hösten det år hästen fyllt 2

sätter upp bommer utmed långsidan som "infångare" (obrutet hela vägen och iaf. i midjehöjd) börjar med låg bom och markbom på mitten av sträckan första gången, en står i ena änden och skickar iväg hästen och en annan i slutet och tar i mot.

När jag började löshoppa min häst (4 åring) lade jag fram två bommar (på bredden) i ridhuset, och gick/sprang framför henne och hoppade över, och hon efter.
Efterhand använde vi klossar ("sockerbitar") på den lägsta höjden.
Jag hoppade före, och hon efter, efter ett par skutt så var det inga problem att låta henne hoppa själv, använde aldrig infångare (det har vi börjat med på senare,
när det börjar bli lite höjd på hindren).

Därefter varvade vi löshoppning med lösgalopp i ridhuset för att få fram bjudningen, fungerade jättebra.

Hoppar gärna mina på lina, tycker de ofta får ett bra språng på böjt spår. Men det kräver att hästen fungerar bra vid vanlig longering och inte förböjer sig eller försöker lämna volten, samt att man själv inte är och micklar med linan i taxeringen och stör hästen, då blir det inte något bra resultat. Så jag ser till att ha hindret "inhägnat" även vid hopp på linan.

ahh interessant, jag har aldrig hoppat pa lina forutom i terrangen , eller ja diken och nat vatten sisadar..

kandes som om det kunde alltfor latt bli lite for dragit och slitit, men ar man duktig och hasten ar van sa kanske det gar jatte bra:)

hoppar ni kryss nar ni borjar eller raka hinder...jag har alltid hort att det skall vara ett rakt hinder med mark bom och avsprangs bom...

loshoppade i helgen, killen bjuder fint och hoppar hoooogt over...men problemet some jag har ar att det gar lite for fort, och att han garna nitar i hornan efter hindret, inte sa dar jate bra for benen kanske:angel:, skarmar ni av hornen sa man inbjuder till att fortsatta runt hellre an tvarnita:)

Jag var iväg med min unghäst hos en löshoppningsdomare som löshoppade henne. Han gjorde nästintill exakt det du beskrev att du gör. Hon fick trava själv fram till bommarna, han och jag manade bara på henne men longeringsspön då det behövdes. Har för mig att han enbart vande henne med bommarna på marken första gången vi var där. Det var andra gången dvs en vecka senare som han höjde upp så det blev ett litet hinder. Han ville inte stressa fram nåt utan tog det lungt. Dom första gångerna var det bara låga hinder annars kan dom lätt tappa suget har jag för mig att han sa.

Jag brukar variera mellan att hoppa dem i lina och löshoppa.

vad skont da ar man ju inte helt ute och cycklar....

att dom hoppar hogt over hor ju till oerfarna hastar sa att saga, men tvarnitarna i hornen skall jag se om jag kan forhindra nasta gang:)...han verkar gilla det hela och jag troro nog det ar utmarkt traning for bade kropp och knopp:)

Jag gör så här:
Unghästarna löshoppas. När de är inridna och ska hoppas första gången under ryttare gör jag det i skogen över naturliga hinder som tex nedfallna träd, diken, stenmurar osv. Jag har alltid en rutinerad häst som draghjälp framför. På det viset lär hästarna varandra. Den största fördelen med den här metoden är att hästarna får en naturlig framåtbjudning. När dom hoppar obekymrat i naturen får dom hoppa på ridbanan. Funkar klockrent varje gång.

Boop sa har jag ocksa gjort tidigare

min kille nu har jag hoppat mycket in skogen over stockar och sa pa lina, det gillar han stortskarpt, vi skuttar hogt over...blir kanske lite problem med att folja efter mer erfaren hast eftersom han ar hingst men vi korsar den bron nar vi kommer dit:)

Liknande trådar

Tjatter Jag har nu sytt ett par plagg till barnbarnen. Jag har inte sytt nagonting sedan 1986. Da flyttade vi utomlands och det fanns en...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 950
Senast: Raderad medlem 120709
·
Kropp & Själ Halvvags genom fredagens traningspass kande jag att halva ovre delen av mitt ena ringfinger hade domnat bort. Jag tankte att det kanske...
Svar
10
· Visningar
2 768
Katthälsa I mitten av Juli sa avlivade vi varan gamling (22 ar gammal). Kvar blev en 10 ar gammal katt. det har aven funnits en till katt i...
Svar
2
· Visningar
1 375
Senast: Inglorion
·
Utrustning Jag har av min veterinar, som ocksa verkar hästar utan skor, blivit rekommenderat Cavalor boots till min häst som gar utan skor sedan ca...
Svar
4
· Visningar
1 299
Senast: daphna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix