Hoppa upp barbacka från marken

Home

Trådstartare
Om man vill lära sig att hoppa upp på en häst barbacka från marken, hur ska man då göra?

Hur gör ni om ni hoppar direkt från marken? Några övningar eller tips på vad man kan göra?

Ni behöver inte, men ni får gärna också ge tips om vad man kan göra när hästen inte vill stå stilla.

Tack på förhand! :) Lägg gärna in bilder och videos/youtube-klipp!

Sv: Hoppa upp barbacka från marken

Mmm...
Det enklaste sättet att lära sig är att ta tyglarna i vänster hand som vanligt. När hästen böjer ner huvud och nacke lägger man över vänster arm över nacken. När hästen sedan höjer på huvudet och nacke åker man med upp samtidigt som man gör ett jämfota hopp uppåt, sparkar till med vänster ben bakåt i förhållande till hästen och svingar sig upp på hästryggen...

Blir lite som att ta hissen upp då man får en "bost" av hästen. Samtidigt är det rätt skonsamt då man inte landar med en duns utan mer smeker sig upp på hästen som en indian. Det här funkar även på en häst i rörelse.
Jockey's på galoppbanan gör ofta så har när de inte blir uppkastade på hästen. Är ofta ett måste då man inte vill att sadeln skall vridas vid uppsittningen...

Kan vara lite svårare att göra om man har en hoppsadel. Den är ju högre i bakkant än en galoppsadel. Och är hästen barbacka finns ju inget hinder alls ivägen...

Man övar såklart :)

Det är en teknik så när man kan den lär du komma upp på vilken häst somhelst oavsett höjd. Breda hästar är svårare

Jag håller vänsterhanden i tygeln och manen. Högernhanden i manen. Står med ryggen mot huvudet och svingar högerbenet över hästen.

Jättesvårt att förklara, ska se om jag hittar någon video.

Tänk klassisk höjdhoppstil där man sparkar ifrån för att komma över ribban.

Jag har lättare att komma upp när jag lägger armbågen över nacken på hästen Men i princip är det samma sätt som Chardonay skriver om. När man väl klarar svingen så räcker det ibland med att bara lägga handen på manken framför sadeln...
:angel:

Jag hoppar upp som han visar gång nr 2 i det här klippet:
http://www.youtube.com/watch?v=QRPQIIZkyY8

Dvs. "Mounting from the front."

Finns inte så mycket mer att säga, annat än öva öva öva, även om det känns hopplöst, tillslut går det. Efter ~ 3 veckor kunde jag hoppa upp på den 150 cm höga, JÄTTEBREDA (brett är svårt o-o') hästen ganska elegant. Innan jag började öva kunde jag knappt få upp foten i höjd med hennes rumpa, haha.

Tack för alla svar!
Gillar videos eftersom man ser precis hur man ska göra också. :)

Är inte så svårt. De flesta som galoppkurserna på Strömsholm har lärt sig på ett par lektioner. Är ett måste då man aldrig har en pall för att komma upp på ett galoppfullblod...

Gör i princip som tvåan med. Men tar hjälp av armen allt som oftast.

Är imponerade över hur lugn hästen är. De två avslutande varianterna var inte att leka med...

Går man efter videon som rimfrost länkade till hoppar jag upp som han gör som nr 1. Gör det inte speciellt ofta, brukar använda pall, men har gjort det ngra ggr på en 163 cm hög häst :)

Kräver lite spänst men inte jättemkt. Så har jag alltid gjort, "självlärt". Har även hoppat upp som han visar som nr 3 på en fjording men det rekomenderas ju inte om man inte har en väldigt trygg och säker pålle ;)

Som har gör först i videon gjorde jag också på hästarna jag hade förut.
Med pall dock.
Kändes lite smått övermäktigt att hoppa upp på 185 cm häst från marken :D

Haha, förstår det! Inte lätt att hoppa upp på alla hästar, och speciellt inte dom som når upp till himlen. ^^

Haha nej, pallen uppfanns till förmån för hästägare :D

Som galopptränare eller arbetsryttare är det inte kul att försöka förklara för och få förståelse av hästägaren till en halvmiljoners galopphäst att hästen skadade sig på en pall när man skulle kliva upp på hästen. Därför är det väldigt få inom galoppen som har pallar...

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 196
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
706
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Jag har en häst som blir väldigt stressad när hon står inne i lastbilen. Hon är klaustrofobisk och har trauma från transport i släp hos...
Svar
18
· Visningar
727
Senast: Amha
·
Träning Eftersom jag ska genomgå en operation så kommer jag för det första ha lite tid då jag inte kan rida utan lämpligen får ägna mig åt...
Svar
16
· Visningar
1 214
Senast: Valle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka