Hoppa unghäst för första gången..

Quinny07

Trådstartare
Behöver tips!

Tänkte hoppa min 4 åring uppsuttet för första gången i eftermiddag!

Vad ska jag tänka på? Vad ska man sätta upp för hinder? (Kryss/sax vet jag att dom inte ska hoppa.) Trav/galoppbom framför? Endast travhoppa?

Alla tips mottages tacksamt! :bow:

Sv: Hoppa unghäst för första gången..

jag hade satt upp ett litet räcke med en travbom framför, och så hade jag travhoppat det några gånger. sedan hade jag provat i galopp också, för att se att det också funkar. att hoppa från båda varven är också viktigt, så det får du inte glömma (det är lätt att man fortsätter med det varvet som är lättast). ;) sen tycker jag inte du ska ha för höga hinder, eftersom det är första gången, och hästen lätt kan bli osäker.
lycka till! :)

Att inte vara ensam, och att börja med låg höjd, kanske en något upphöjd bom bara.
Sedan sätter du en gräns för hur många gånger du FÅR hoppa från båda håll, och håller dig till max detta. Går det bra innan så slutar du då.
Samma med höjd.

Börja alltid i trav. Det ska vara ett enkelt hinder med markbom och så ska det vara väl infångat. Ta det några gånger i båda varven. Det är viktigt med unghästar att man inte håller på för länge. De ska tycka det är kul och inte bli trötta så de får en positiv upplevelse till nästa gång. Lycka till.

*kl*
När jag började hoppa mina unghästar var de vana vid bommar, sen började vi med att skutta över stockar i skogen och sen nåt litet kryss ett par gånger under ett pass.

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
774
Senast: Freazer
·
Avel Jag ska betäcka mitt SWB sto i slutet av sommaren och undrar lite vad som gäller? Det är första gången jag tar föl så har inte sten koll...
2
Svar
25
· Visningar
2 961
Senast: Freazer
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 779
Senast: mamman
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
976
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka