Hoppa stoet?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Lauorina
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 1 115
L

Lauorina

Hej! Jag är inte så bra på avel, men man ska väl inte hoppa ett sto som är dräktig i 8:onde månaden? Asså typ 60 cm. :confused: Jag känner en som gör det och kan knappt tro det för jag trode inte att man skulle göra det XD

Sv: Hoppa stoet?

det beror väl på vad man menar med att hoppa... hoppa några skutt eller träna hårt?

några skutt tror jag inte är nåt problem om hästen i fråga tycker det är kul. sen beror det ju på vad det är för häst med... är hästen själv bara en meter hög så är ju 60 cm rätt mkt :p

Aa, hästen tkr att det är lite jobbigt... Hon slåsar som F**n. Hon tränar inte men hoppar typ 80 får jag höra av min kompis som var med några gånger. Ett, men det var ganska högt. Hästen är en c-ponny, ganska liten. :(:(

Att hoppa 60 cm med en så liten ponny låter inte helt vettigt.

Jag hoppade 50 cm med mitt halvblod påm 166 cm fram tills hon var sju månader dräktig. Satte upp en bom på sockerbitar på medellinjen och galopperade i åttor över och mitt sto som älskar att hoppa var överlycklig och ville inte sluta.

Mitt sto hoppade det som behövdes även mot slutet av sin dräktighet, kunde vara diken eller stockar som låg över stigen i skogen etc. Hon älskade det. Dock hopptränade jag inte efter 5e månaden.

Men det låter inte bra om det är en liten ponny som dessutom verkar negativt påverkad.

aa, sry det va 80 cm. Men asså jag kan inte så mkt om sådnt. Men det låter inte bra. Hälst inte om hästen blir jätte anfådd & bara flåsar om man galopperar en LITEn sträcka. Men det är kanske bara jag som inbillar mej att det är ngt mindre bra :d

Hej hej. Jag vet vilken ponny det rör sig om. Det är en lite grövre new forest, maxad C-Ponny enligt mätintyg men är nog närmare 1.41cm, hon skall föla i början av JULI (om jag minns rätt, den bestäcktes iaf början av aug-08) och har varit i tävlingskondis tills i mitten av januari och sen dess har den ridits 4-5 dagar i veckan lättare ridning. Kan säkert tänka mig att hästen har fått hoppa några språng på 60-70cm nån gång det senaste men anser inte att det skadar varken häst eller foster. Det är även avelskunniga föräldrar inblandade.

Tror TS har fått en släng av överdriva-influensan ;)

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
978
Senast: Freazer
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
548
Senast: Nikan
·
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
647
Senast: Shaggy
·
Ridning Hej hallå. Lite pinsamt men måste ändå fråga, har någon några bra grundläggande övningar för att hoppningen ska gå bättre? Jag har...
Svar
3
· Visningar
614

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• FÅRtråden
  • Vinthund som gårdshund?
  • Vinthund som gårdshund?

Hästrelaterat

Tillbaka