Hoppa med tinker

T

Tuffan

Vi letar ponny till vår snart 14-åriga dotter som behöver en lite grövre ponny som bär upp hennes längd. Varit och tittat på en d-ponny som vi fastnade för. Har okänd härstamming men jag tror att det nog är en hel del tinker i honom då han har det rätt karaktäristiska utseendet för en tinker. Är av cobtyp dvs rätt grov med bred rumpa. Han var smidig trots sin storlek och tog ett 80 hinder utan problem. Fortfarande ganska grön men verkar vara lättlärd och gör "rätt av sig själv". Vill ut på lite mindre tävlingar och hoppa ld, lc till en början.
Har någon erfenhet av tinkrar och hoppning, känner viss tvekan för köp om det är en alltför grov ponny. Hur skulle ni resonerat??

Sv: Hoppa med tinker

Jag hade inte tvivlat en sekund om ponnyn var grov. Det finns ett flertal riktigt bra ponnier som är redigt grova och tävlar MSV-klasser.

Gå in på http://www.ejnot.se/
klicka på "visade hästar", "hingstlista", "Sverige" och sen hästen Joker. Då kommer det upp bilder på Joker och en av bilderna visar hans härliga hoppkapacitet. Han är fenomenal och tvättäkta ic!
Visst kan tinkrar och ic hoppa!!
/Sessiagh

det står att han tävlar LC o är C ponny, det är 80cm, vet inte om det är så fenomenalt :p

Ts jag skulle inte tveka så länge ponnyn inte är tung o klumpig, har den ganska långa ben, rör sig smidigt o är välbyggd o inte framtung.

hej1
har jobbat på ett försäljningsstall som tog hem många irländska hoppponnyer för tillridning och försäljning, och flera av dessa var av cobtyp. genomgående hoppade dessa riktigt bra, ett jäkla tryck i språnget och tuffa och framåt.

så länge ponnyn har lätta rörelser, proportionerlig exteriör och god ridbarhet är det nog absolut inga problem!

be att få se den löshoppad om ni är osäkra på kapaciteten?

det står att han tävlar LC o är C ponny, det är 80cm, vet inte om det är så fenomenalt :p

Ts jag skulle inte tveka så länge ponnyn inte är tung o klumpig, har den ganska långa ben, rör sig smidigt o är välbyggd o inte framtung.

Haha, så tänkte jag oxå. Det är väl standard att ta sig runt en 80 bana :p

Håller med i övrigt oxå, bara ponnyn är smidig och framåt har det inte så stor betydelse om den är grov eller inte :)

Min hyrshäst är en tinker, och han älskar att hoppa , och han gör det bra också . Så länge ni vill tävla lite lägre klasser mest för skoj skull så tror jag att en tinker skulle vara perfekt. :D

Mitt ena ponnysto är ca 75% tinker i, dvs hon är väldigt grov och ser ut som en typisk tinker förutom storleken. Nackdelen är att hon är mycket överbyggd vilket begränsade hennes tävlade då hon tyvärr inte höll, frambenen tog för mycket stryk. Innan hon fick bli pensionär så hoppade hon upp till MSV-banor på träning och tävlade LB-LA, hade en otrolig kapacitet trots hennes lustiga hoppteknik och har löshoppat upp till 130cm utan problem.

Så, jag hade varit skeptisk om ponnyn varit mycket överbyggd, eftersom att det rör sig om mycket grova ponnysar så blir belastningen på frambenen enorm vid högre höjder, men på lite lägre höjder hade jag inte oroat mig lika mycket.

*kl*
Om ponnyn ej är tung eller klumig så skulle jag inte tveka:)
Annars kan ni ju kolla efter hästar av lite midre modell, runt 160cm eller så... Du har ingen bild på ponnyn?

säger som någn annan sagt ,det beror ju helt på hur den är byggd , så det inte blir för mkt belastning .
Men med rätt kroppsbyggnad brukar det gå bra , vet en hel del som tävlar med grova ponnyer :)

Jag menade att hästen är fenomenal, inte hopp-prestationen. Tänkte mer på hans personlighet än prestation.
/Sessiagh

För lite lägre klasser tror jag absolut inte att det är ngt problem sålänge den har bra inställning!
Sedan finns det alltid "undantagen" som tar sig riktigt långt, även fast det inte borde gå! :p

På klubben finns en maxad D-ponny (ridskolehäst) som borde vara ngt tinker-aktigt. Han går LB utan problem :)

http://www.pixbox.se/pic_show_id14310086.html

Hoppas att länken fungerar.

Beror ju oxå på om hon har tänkt sej komma upp i klasserna,som många skrivet,är de överbyggda så tar frambenen stryk.Sen är det ju oxå så att en grövre ponny kan ha svårt att hävda sej tidsmässigt då den kan ha svårt att svänga som en "ädlare" ponny.Finns många D-ponnyer som bär upp långa ryttare bra.

jag skulle inte riktigt tänka på hästens gruvhet utan mer om den är spänstig och villig att hoppa har ridit 2 st irish cob och hoppat dem och det är inget problem med att dem är grövre jag tycket det är riktigt häslig då cob ponnyer är mer stadiga :p

kan inte vara mycket tinker i den där såg inte riktigt ut som en
i exteriören
men en väldigt fin häst

Senast ändrad av en moderator:

kan inte vara mycket tinker i den där såg inte riktigt ut som en
i exteriören
men en väldigt fin häst

Varför skulle det inte kunna var Tinker i den? :confused:
Nog finns det rasdrag i den i allafall,men om det är en renrasig,det överlåter jag till de som ser den i verkligheten..

Liknande trådar

Hoppning Med tanke på att jag är återkommande funktionär (främst på regional nivå dock) borde jag kunna dessa frågor i huvudet (:o:angel:), men...
2
Svar
25
· Visningar
5 129
Senast: Unafraid
·
Hoppning Jag sökte i forumet och hittade en ca 10 år gammal tråd. Även om de råd som TS fick i den var bra, så tänkte jag att det kanske finns...
2
Svar
23
· Visningar
3 807
Hoppning Jag har aldrig tävlat på lokal hoppning eller högre, trots att jag tog grönt kort för ett stort antal år sedan :o Nu har ju dessutom en...
2
Svar
24
· Visningar
4 708
Senast: Habina
·
Ekonomi & Juridik Sitter ganska ofta och kollar på HästNet och liknande :D Inte för att jag ska köpa häst precis i morgon, men ändå, förhoppningsvis inom...
2
Svar
26
· Visningar
4 639

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka