Hoppa med quarter?

G

GinTonic

är det nån som vet något angående en Quarters hopp möjligheter?
 
Sv: Hoppa med quarter?

Alla friska hästar kan hoppa. Men vad menar du mer specifikt? Undrar du hur framgångsrik en quarter kan bli som tävlingshäst inom hoppning?
 
Sv: Hoppa med quarter?

De brukar gå bra i hoppning. Bra påskjut bakifrån och mycket mod i terräng.

/P Döben
 
Sv: Hoppa med quarter?

Vi kommer att förr eller senare skaffa en egen häst åt min sambo eftersom han har blivit mer och mer hästbiten.

Jag har blivit helt såld på quarter hästen. Tycker den är vacker, har ett bra temprament och är arbetsvilig. Dock rider vi ofta med på olika jakter där det är runt ett 30 tal hinder och diken.
 
Sv: Hoppa med quarter?

i USA har de hopptävlingar upp till 120cm just för quartrar (hunter).
läste i en tidning om en quarter som hoppade fälttävlan samtidigt (!!) som han tävlade på SM nivå och uppåt!
 
Sv: Hoppa med quarter?

är det nån som vet något angående en Quarters hopp möjligheter?
Vi äger ett litet QH sto-03, hon löshoppar 90 cm utan problem och med fin teknik. Hoppat med ryttare har hon gjort 4 ggr. Hindren har endast legat på ca 50 cm men hon hoppar dem på 100 cm höjd och med en bra hoppglädje. Hennes extriör är för reining, är mkt snabb och vändbar med stor muskelstyrka i bakdelen. QH är ju världens snabbaste hästras på korta distanser och i USA tävlas de mkt i hoppning. Sök bilder på GOOGLE, USA.:idea:
 
Sv: Hoppa med quarter?

Vad kul att höra :)
Har tittat runt lite vad som nu finns på marknaden, tyvärr ligger det billigaste runt 40000 och uppåt. Om man jämför detta med vad man får betala i staterna vilket är allt från 2000 och upp. Jag antar att detta är pga att det tills idag inte finns nått större utbud i Europa.
Vad skulle det kosta att importera från USA?
 
Sv: Hoppa med quarter?

Vad kul att höra :)
Har tittat runt lite vad som nu finns på marknaden, tyvärr ligger det billigaste runt 40000 och uppåt. Om man jämför detta med vad man får betala i staterna vilket är allt från 2000 och upp. Jag antar att detta är pga att det tills idag inte finns nått större utbud i Europa.
Vad skulle det kosta att importera från USA?
Dollarn är ju nu lägre 6.98 kr, men det blir inte billigt att importera man måste själv åka dit och sen kostar transporten hem av hästen runt 50-60000 kr då dem även måste stanna till ett par dagar i Tysklad innan inresan till Sverige. Kika efter en Quarter i Sverige, här har vi nu mkt att välja på, allrounds med bra gångarter, rena pleasure ämnen eller reining , cutting quartrar.;)
 
Sv: Hoppa med quarter?

Min kompis har ett quartersto som går både western och engelskt. Hon tränas även lite i hoppning och hoppar bra och gärna på små höjder. Som ngn skrev kan alla hästar hoppa och min kompis häst är inget undantag. Däremot ska du väl knappas köpa en quarter om du vill satsa på hoppning - en korrekt byggd quarter ska ju ha lite naturlig nedförsbacke framåt, om jag förstått det hela rätt, vilket ju inte är idealet för en hopphäst ... Men som sagt, om du nöjer dig med höjder på runt en meter samt mindre hopp i skogen så är det klart att det går bra! Det verkar också finnas en del svårighet i att förena westernridningen med hoppning. Dels är ju inte sadeln så käck att hoppa i och vid hoppning vill du att hästen tar stöd på bettet, vilket inte underlättas om hästen rids på stångbett och med mkt lätt kontakt med tygeln eller nästan enbart med tygeln mot halsen. Det har krävts lite arbete att få min kompis häst att våga ta stöd och lita på ett vanligt tränsbett vid hoppningen ....
 
Sv: Hoppa med quarter?

Min kompis har ett quartersto som går både western och engelskt. Hon tränas även lite i hoppning och hoppar bra och gärna på små höjder. Som ngn skrev kan alla hästar hoppa och min kompis häst är inget undantag. Däremot ska du väl knappas köpa en quarter om du vill satsa på hoppning - en korrekt byggd quarter ska ju ha lite naturlig nedförsbacke framåt, om jag förstått det hela rätt, vilket ju inte är idealet för en hopphäst ... Men som sagt, om du nöjer dig med höjder på runt en meter samt mindre hopp i skogen så är det klart att det går bra! Det verkar också finnas en del svårighet i att förena westernridningen med hoppning. Dels är ju inte sadeln så käck att hoppa i och vid hoppning vill du att hästen tar stöd på bettet, vilket inte underlättas om hästen rids på stångbett och med mkt lätt kontakt med tygeln eller nästan enbart med tygeln mot halsen. Det har krävts lite arbete att få min kompis häst att våga ta stöd och lita på ett vanligt tränsbett vid hoppningen ....
AQHA klasser Hunter Hack i Sverige, tävlas Quarter hästen i Engelsk utrustning och med tränsbett, här bedöms deras hoppkapasitet och teknik med bjudning på hindren av två utländska domare. Hindren ligger offtast bara runt 70-80 cm i höjd.
 
Sv: Hoppa med quarter?

Min kompis spetsar på att kunna tävla sin quarter i både reining och hunting - coolt tycker jag ... Jag rider inte western själv och - som sagt - det enda som verkar vara lite problematiskt är få hästen att acceptera det mkt lätta stödet på stångbettet och sedan våga "suga tag" i tränsbettet. Så snart hon gått på stången så släpper hon gärna kontakten på tränsbettet och liksom "kryllar ihop" sig ... Fast det kanske beror på just denna häst eller på ryttaren ...
Jag har precis köpt mig en lite PRE-häst som ju är byggd precis tvärt om ... dvs naturlig resning och MYCKET hals ... hon är väl inte heller den idealiska hopphästen, men nog ska vi hoppa lite, rida jakt och ha annat kul ihop! Tror att hästar mår bra av allsidigt arbete och det oftare är ryttaren än hästen som sätter gränsen för vad man kan göra tillsammans ... att sedan alla inte har förutsättningarna för svåra klasser är en annan sak ...
 
Sv: Hoppa med quarter?

Tack för alla svar...det ser ju riktigt ljust ut;)
Till och me min sambo har varit riktigt nyfiken vilket inte alltid är läget när vi pratar om att köpa en egen häst åt honom. Börjar bli lite trött på att dela eftersom det enda som brukar finnas över åt mig när vi ska ut tillsammans är en vild liten ponny som ingen annan vill rida *suck*
 
Sv: Hoppa med quarter?

Hej!

Jag har 3 quartrar.
varav en älskar att hoppa, han skiner upp och blir som en unghäst så fort han får syn på ett hinder.
Honom har jag hoppat till och med 120 sen tog mitt mod slut :crazy:
Han hoppades max ca 1 gång i månaden men med mycket bra teknik :love:
Tyvärr får han inte hoppa längre på grund av sin rygg.

Men han har en annan extriör än de flesta quartrar, dvs 167 i mankhöjd ytterst lite överbyggd. Och ser lite ut som ett halvblod men med mer muskler ;)
En av de andra är endast 152 och ser ut som en stridsvagn och hon kommer bara upp till ca 1 m.
Unghästen har jag inte provat än, men kommer göra det så småning om:d

Så visst kan quartrar hoppa :banana:
Men jag tror på den högre och smäckrare modellen om man vill ta sig upp i klasserna :idea:
 

Liknande trådar

Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
480
Senast: Nikan
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
521
Senast: MiniLi
·
Ekonomi & Juridik är det nån som vet hur detta funkar? Jag har en uppfödning som blev T-märkt och såld som avelssto - nu har hon sålts två gånger till och...
Svar
16
· Visningar
2 698
Senast: MalanMjöl
·
IT & mobiler Hej, bukeraklet! Har två it-frågor: !) Hur ändrar man sin mailadress på facebookkontot??? 2) Förr hade jag epost NN@live.se men hittar...
Svar
4
· Visningar
238
Senast: sweep
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp