Hoppa i bomlös!?!

fruxolisa

Trådstartare
Hej!

Hästen jag är halvfodervärd på har just nu en bomlös sadel och har haft det sedan början av sommaren. Hon har nu kommit igång och blivit riktigt snygg efter betet. Tänkte börja gymnastikhoppa henne lite, men för 1,5 vecka sedan jag red lektion sa min tränare som jag har i dressyren till mig: "du vet väll om att du inte får hoppa i den?" Jag glömde fråga varför, så jag frågar nu: Varför får man inte hoppa i bomlös? Jag har inte gjort det någon gång i paddocken, men det har väll blivit något småskutt i skogen lite då och då!

/Fruxolisa :)

Sv: Hoppa i bomlös!?!

Det blir väldigt mycket punkttryck i landningen just eftersom sadeln inte ha någon bom som tar upp stöten.

Skulle aldrig hoppa i en bomlös, möjligtvis pytte hinder på 20 cm men inte mer.

Någon annan kan säkert förklara det bättre =)

Ingen som vet? Är det farligt att hoppa en gång varnnan vecka(ungefär) i bomlös? då låga hinder och studs!

Jämför det med att hoppa barbacka (om du inte lägger mycket vikt alls i stigbyglarna) och döm själv utifrån hur bra sits du har, hur följsam du är och hur mycket du belastar hästen i landningarna. Viktigt dock att du i princip inte använder stigbyglarna om du ska göra den här jämförelsen.

Bommen fördelar trycket i landningen och trycket från stigbyglarna. En bomlös fördelar i princip ingenting (utan lägger istället all tyngd från stigbyglarna på ett o samma ställe - punkttryck) av tryck eller vikt, vare sig det gäller hoppning eller annan ridning.

Jag skulle hoppa låga hinder i min bomlösa, ibland, typ en stock i skogen ibland eller enstaka tillfällen på bana (lågt!). Jag skulle då hoppa som om jag vore barbacka, med enbart knäslutet och ingen vikt i stigbyglarna. Kanske även ta bort dom för att helt säkert inte ge hästen punkttryck. Men jag hoppar inte min unghäst än så jag behöver inte fundera så mycket över det än :)

Förra hästen hände då o då att jag hoppade barbacka (red mycket barbacka) och han tog ingen skada av det. Men det var bara småskutt i skogen eller nåt litet på bana för skojs skull.

Studsträningen kan du väl ta i löshoppning istället, kanske är enklare? :)

Studsträningen kan du väl ta i löshoppning istället, kanske är enklare? :)

ja, men hon HATAR att löshoppa... men ÄLSKAR att hoppa när någon sitter på! Hon är lite konstig:d.
Jag red i skogen igår och hoppade några stockar på en stig, hon blev helt överlycklig- så hon saknar hoppningen...

tack för svaren :)

Vad är det för bomlös du har?
Jag hade som övriga sagt inte hoppat så regelbundet som varannan vecka, ett litet lågt skutt i skogen är ok men inte banhoppning så ofta.

Skaffa en bomlös som är "godkänd" för hoppning, för de finns, eller köp en hoppsadel du kan använda på träningarna.

Du kanske kan låna någons hoppsadel när du ska hoppa?
Ligger den inte jättebra så kanske du kan padda upp den med fårskinnspad och kolla om den ruggar eller trycker någonstans då.

Eller köpa någon gammal skruttsadel :), känns väl onödigt att köpa något nyare/bättre till en häst som inte ens är din.

Fast att råda någon till att köpa en gammal skruttsadel är väl inte jättebra? Det var för ett tag sen någon som öppnade en gammal Kingston sadel, det var ju inte direkt en sadel man vill lägga på en häst. Skulle hellre hoppa barbacka.

Du missuppfattade mig nog lite, jag menar såklart inte att hon ska rota fram en gammal osmörjd ostoppad sadel och köpa men jag menade mer att det behöver ju inte vara en ny sadel.
En begagnad sadel som är omskött istället för att köpa en splitterny till en häst som inte är ens egen, kanske jag borde skrivit istället då.
(Och TS ta självklart hjälp av en sadelutprovare om du köper en hoppsadel..)

Vad är det för bomlös du har?
Jag hade som övriga sagt inte hoppat så regelbundet som varannan vecka, ett litet lågt skutt i skogen är ok men inte banhoppning så ofta.

Skaffa en bomlös som är "godkänd" för hoppning, för de finns, eller köp en hoppsadel du kan använda på träningarna.

vi har en vanlig, köpt på hööks. Den tror jag inte är ok att hoppa i...

misstänkte det, men vi har snart (förhoppningsvis) en dressyrsadel med inte allt för stora stöd, då kan man ju hoppa lite i den, bättre än att hoppa i den bomlösa i alla fall:)

Jag har både tränat och tävlat i bomlös. Visserligen i galoppsadel, och inte akademisk bomlös. De paddarna jag hade under fördelade trycket rätt bra.

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 109
Senast: zarmino
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 410
Senast: Lutten
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
994
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 472
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Storlek röd Kong?