Hoppa - hur ofta?

Sv: Hoppa - hur ofta?

Olika, någon flera dagar i veckan (men då inget högt/få språng) för att inte bli så toppad och någon en gång i veckan eller än mer sällan, dock bomarbete och cavaletti oftare.

Det beror mycket på väder och underlag då vi bara har paddock vid stallet och den tycker inte om för mycket regn :(
Dessutom har jag två barn att ta hänsyn till och medryttare ca två dagar i veckan.

Optimal träningsdos per vecka (dvs innan jag fick barn)
En vilodag
Två dagars uteritt
Ett hoppass, lite högre
Två markarbetspass, ev bommar och serier på max 80cm
Tävling

Nu blir det mycket markarbete i paddocken och vila ca två dagar i veckan.
Försöker att få ett riktigt hoppass i veckan och så ev tävlingar.

Hoppar två eller tre dagar innan tävling.
Dagen innan tävling är det trimmande på banan, mycket övergångar och lydnad.
Dagen efter tävling är det jogging och lösgörande därefter en dag med vila eller skrittrunda.

Jag är tävlingryttare på LA/MSV B nivå som har 2st ponnyer. Alla hästar är olika individer och man får anpassa sina scheman efter dem.
Min C-ponny som har kapacitet för alla klasser i världen är jag väldigt rädd om. Hon får inte hoppa mer än en gång i veckan, dels på grund av påfrestningarna i benen och dels på grund av att hon lätt tappar intresset om det blir för mycket. Men jag kan hoppa över lite stock och sten utomhus någon gång i bland om vi möter det när vi är ute och rider.

Hennes veckoscheman ser olika ut. Gör mest vad vi känner för. Men ungefär såhär:
M: Uteritt
T: Hoppträning
O: Markarbete i paddoken
T: Markarbete ridhuset
F: Uteritt
L: Uteritt "dagen innan tävlingen rundan")/Tävling
S: Uteritt / Tävling

Tävling räknas som hoppning. Alltså hopptränar jag inte om jag ska tävla på helgen.

En gång i veckan rider jag en lång runda som är på ca 2 mil. För konditionens skull inför utomhus säsongen.

Sedan har jag min D-ponny. Han är bara 4 år gammal så han rids inte så intensivt. Dessutom bockar han mycket utomhus, dock bara i galopp så jag försöker rida honom så ofta utomhus som möjligt för att han inte ska slänga av mig :) hihi!
M: Uteritt
T: Hoppträning
O: Uteritt
T: Markarbete Ridhuset
F: Markarbete Paddoken/uteritt "dagen innan tävlingsrundan"
L: Uteritt /Tävling
S: Uteritt/ Tävling

Tävlar inte men håller hästen i tävlingskondis.

Varannanvecka tränar vi hoppning för A tränare, då är det högre hinder o banor.
Rider ut två dagar i veckan, tömkör en dag o så blir det två till tre dressyr/markarbetspass. Bomövningar, serier o struds ingår i vårt markarbete :)
Hästen kan hoppa, vi tränar på lydnad o styrka.

En till två gånger i veckan beroende på om de är tävling...

Jag försöker att anpassa efter, endast 4 dagars hård ridning med lydnand och styrka i veckan... De andra tre brukar vara skritt i skogen, uteritt eller någon gång vila i veckan...

Vi har nyligen "startat om" efter skada o med nyinköpt häst, men jag hoppar 2 ggr i veckan just nu, en instruktörsledd träning och en egen, den egna är det mestadels gymnastikkombinationer (80 cm) o lydnadsövningar. Jag jobbar rätt mycket bommar, även i dressyren, där har jag ingen begränsning under veckan. Försöker vara noga med att växla arbete, galopparbete en dag, lösgörande travarbete en annan etc, uteritt 2-3 dagar per vecka men då rider jag kuperat i alla gångarter o jobb i skritt o trav.

Jag brukar hoppträna för tränare en gång i veckan, ibland varannan om jag haft tävling på helgen. Annars är det bara enstaka språng, bommar eller hoppa naturhinder på uteritter som det blir utöver.

Normalt rider jag ut 3 dagar, markarbete/dressyr i ridhus 2 dagar och hoppträning en dag, vila en dag.

Jag hoppar en dag i veckan och då tränar jag för tränare i ridhus, på sommaren är vi på gräs. Och sen så hoppar jag lite ute i skogen och ibland något litet språng om jag rider markarbete som lydnad :) Jag rider markarbete två dagar i veckan och så vilar han en dag, resten av dagarna rider jag ut :)

Jag har en D-ponny på 11 år.

en typiskt veckoschema + en tävling ser ut såhär:

måndag: Dressyrlektion
Tisdag: Hopplektion
Onsdag: Lätt ridning antingen på ridbana/ridhus eller på galoppbana eller i skogen
Torsdag: Rida dressyr, gärna med lite bommar
Fredag: Vilodag, ca 1,5 km skritt
Lördag: tävlingsdags! Gärna lite skritt innan lastning
Söndag: Vilodag, ev. skritt

om det inte är tävling:
Måndag: Dressyrlektion
Tisdag: Hopplektion
Onsdag:Vilodag eller lätt ridning
Torsdag: dressyr
Fredag: Vilodag (om de var ridning på onsdag) annars dressyr eller galoppjobb
lördag: Helst markarbete, annars dressyr
Söndag: lite valfritt mellan dressyr markarbete eller lätt galoppjobb

:D

Har inga hopphästar själv utan dressyrhästar men jag hoppar dem 1dag i veckan och då "riktig" hoppning alltså hinder eller bana på 40-1m. Jag har markarbete 1 dag i veckan (bommar eller upphöjda bommar som är typ 20cm höga) men ibland blir det mer.
Min kompis hoppar sin 23åring (f.d EM ponny Brolötens Fendi E: Brolötens Grafit) 2ggr i veckan men tävlar inte alls på honom längre x)

Liknande trådar

Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
393
Senast: MiniLi
·
Dressyr Sandra Sysojeva har lagt ut denna film på insta, där hon rider med halsring och utan sporrar i piaff och passage. Hoppas fler...
Svar
0
· Visningar
381
Senast: Rosett
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter En ny studie visar att dressyrhästar med munskador ofta uppvisar konfliktrelaterade beteenden, som ökad frekvens av munöppning under...
Svar
0
· Visningar
506
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Ridsportens världscup i hoppning pågår mellan oktober och februari. SVT sänder de flesta tävlingarna. I vår guide hittar du...
Svar
0
· Visningar
283
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama