Hoppa frieser?

M

Marre.N

Är det någon här som har hoppat med en frieser häst?
Jag har en nu 3årig hingst som jag försökte löshoppa på låga hinder i somras men det gick inte alls. Frambenen hoppade han fint med men bakbenen lyftes inte högre än vanlig.
Efter detta har han travat över några stockar i skogen, med mig flåsandes jämte och det funkar bättre och bättre nu. Kan han ha varit för omogen som tvååring eller bara trög??

Sv: Hoppa frieser?

min frieser löshoppade jag första gången som 3 åring (har bara löshoppat typ 6 ggr) och går nu uppsutten hoppträning ca 2-3 ggr/månad. Fast det är ju iof på mkt låg nivå. typ cavaletti-ngt 70 cm hinder. Har löshoppat ngt enstaka hinder tom 95 cm.

Han har ingen sörre fel på tekniken, tvärtom, fått höra att den är okey! och höjderna verkar han inte ha så svårt för (på en normal nivå vill säga) däremot är han seeeeg. Så därför är det bara mkt lätta övningar jus nu.

Sv: Hoppa frieser?

jag hade en som jag fick lära attdet var bra om man lyfte på benen för då bblev all aglada;)

sen blev dte mer hopp än dressyrhäst av den o hanär fortfarande inte riktigt stabil(som i attta det lugnt) när han ser hinder,villhelst hoppa.
det kommer sakta på en del men generellt kan man säga att vissa är senare i koordinationen än andra..

jag använder upphöjda,ibland fasta cavaletter,studshopp och med dne jag har somä äldre så fick jag fårngå pedagogiska småhinder och höja upp på 90,då börjad ehan tycka dte var värtatt anstränga sig för..:)

det finns en del som tävlas i hoppning (USA)o de används till allt möjligt konstigt så det skallnog gå att hoppa med din också..tänk bara på att kroppstyngden kombinerat med sent växande och koordinationsproblem samt ev hypermobilitet kan ställa tilldet så ta det lugnt.

Thina

Liknande trådar

Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 416
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 549
Senast: Fiorano
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 620
Hästmänniskan Behöver nog mest skriva av mig och ventilera mina tankar... Har tre hästar. En swb, 17 år som jag precis börjat rehaba efter en...
Svar
18
· Visningar
2 508
Senast: MimmiNO
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka