Hopp rädsla....

C

Colansmatte

Jag har blivit skiträdd för att hoppa!
Förut tävlade jag hoppning och hoppade utan att blinka banor på 120-140 cm men nu är jag rädd för att ens hoppa över ett litet hinder.
Jag gick omkull en gång på ett hinder men om jag minns rätt så kom rädslan före det.
Hur ska jag komma över min rädsla???????
:confused:

hoppa pyttehinder med en häst du litar på till 110%

öka sedan svårigheten på hindrena och byt till andra hästar allt eftersom det känns bra!

Även om jag gräver ner hindren så tycker jag att det är läskigt.
Jag litar på min häst till 110% men trots det får jag hjärtsnurp bara jag tänker på att hoppa.

:crazy:

Det är lätt att bli rädd för saker som man inte gör så ofta. Om du sakta men säkert höjer hindren borde det inte vara några problem om du hoppat så högt tidigare. Jag tror att du kan komma över rädslan, bara du tränar regelbundet. Börja med att trava över en bom som ligger på marken om det är så illa. Höj till 10 cm och fortsätt trava över. Höj till 20 cm och trava över. Lägg bommen på marken igen och galoppera över. Gör sedan på samma sätt och höj när du känner dig redo för det. Låt det ta lång tid bara!

Jag har precis satt igång min häst efter en längre vila. Jag undvek att galoppera eftersom jag var rädd för att han skulle bocka och bralla med mig. När jag väl galopperade (lugnt och sansat utan brall!) kände jag hur hjärtat slog... Urlöjligt, eftersom det aldrig rört mig i ryggen tidigare. Jag har också varit hopprädd tidigare, efter en olycka. Jag kom över det med mycket träning och en säker (ridskole)häst. Tyvärr har det kommit tillbaka lite eftersom min häst inte hoppat så mycket och därför kan göra sina specialhelikoptersprång... Det ska jag lösa genom att låta någon annan hoppa honom i början tills han blir lite mer säker/van.

Lycka till!

Att ta det lugnt, känn efter hur mycket du vill hoppa och sedan tänker du positiva tankar om hur du och hästen klarar hindret! Jag tänkte presic tvärtom...typ att vi skulle ligga i en hög i ridhuset när man hoppa...behöver ju inte ens säga hur det gick... :crazy: :angel:
Hoppa en lugn och säker häst som du litar på också!
Det jag brukar tänka på är att man måste våga mer än man vågar för då vågar man mer än man vågar tro... :smirk:kortfattat: Det du inte gör idag kommer du aldrig kunna göra igen (det kommer aldrig vara samma dag man gör det och då kan man det en dag tidigare än om man inte skulle ha vågat) :crazy: *öhm* lite flumflum där...tänker inte dra igång ngn diskussion om det hlr...d e bara vad ja tänker
sist men inte minst:LYCKA TILL! :banana:

Jag känner igen det där!!
hoppning för mej är en skräckblandad förtjusning!!
Blev avkastad ganska illa efter ett hinder och kopplar ihop hoppningen med det efter detta.
Hoppa ofta och se till att ha någon med dej som ger dej stöd och talar om för dej hur duktig du är. Som nästan överdriver hur lätt du kommer att klara det. Osv. Det hjälper mej ibland iaf. När jag sedan är klar så känner jag mej så stolt så jag håller på att spricka!!
Tyvärr så har jag inte hoppat på länge nu pga brist på häst, så nu är jag lika rädd igen. Har en stor häst hemma nu... och jag som alltid rider ponny annars.
Vi skall väl prova på att hoppa om någon vecka.
Det kommer att bli jätte läskigt, men jag får ta med mej hejar klacken!! :rofl:
Då skall jag nog klara det.

Något mer som är bra är att filma och sedan titta på det. Jag kan tycka att det känns fruktansvärt men så tittar man på videon och det ser inte alls lika illa ut som jag tyckte att det kändes, då törs jag mer nästa gång!!
:banana:

Tycker också att det är läskigt. Dock tycker jag för tillfället att hela ridningen är läskig :crazy:

Försöker att tänka posetivt och era tidigare svar här har vart mycket bra.

Hoppas att det löser sig.

En av mina stöttepelare!!!
Det vet du!!
Tack för att du finns!! :love:

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 989
Senast: zarmino
·
Hästmänniskan Jag är så ledsen och besviken över mig själv för jag lyckats bli rädd för något som jag tyckte var så kul innan. Jag minns att jag bara...
Svar
15
· Visningar
1 385
Senast: zarmino
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 400
R
Gnägg Jag är ny här på bukefalos. Detta blir min första tråd (förutom en tråd där jag bara presenterade mig lite kort). Så om jag gör nåt fel...
Svar
12
· Visningar
1 137
Senast: Raderad medlem 149639
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama